Gå til innhold

Er helsestasjonen rask nok eller for rask til å reagere på ting?

Anbefalte innlegg

Mitt spørsmål kommer litt pga at jeg får barn henvist til meg som fysioterapeut fra helsestasjonen, og da er det endel foreldre som sier "dette har vi sagt fra om heeele tiden , og alle skal hele tiden se det an", og at de dermed uttrykker at de hadde ønsket å bli henvist tidligere fordi de føler at de ikke blir tatt på alvor. Mens andre jeg prater med privat sier at helsestasjonen reagerer selv på småting, som de lager til store problemstillinger.

Hvordan opplever dere dette?

Fortsetter under...

Gjest sol etter regn

Hei!

Jeg har skrevet et innlegg til deg på "meldinger" som handler litt om akkurat dette.. (Dvs. det handler mer om din uttalelse som fagperson en selve helsestasjonen).

Personlig har også jeg opplevd at helsestasjonen er litt sene med å ta tak i ting, nå har ikke det vært de "store" tingene, men likevel.

Hører også at foreldrene ofte har kommentert ting ved barnet de reagerer på leeenge (gjerne år) før det blir tatt tak i.

Kan det komme av at små barn ofte utvikler seg i _veldig_ forskjellig tempo, og at den enkeltes (sene) utvikling kan være naturlig for denne? (OG at det dermed blir "unødvendig" ressursbruk fordi ting vil komme av seg selv etter hvert?)

Min personlige opplevelse har vært god på helsestasjonen.

Vi kom dit med storesøster da hun var 2 år gammel. Vi reagerte på at hun myste litt når hun så på TV. Helsestasjonslegen (som er en dust!) prøvde å ta en synstest på henne beregnet på 4-åringer. Man kan jo si at den ikke passet for en 2-åring.

Vi valgte å se det hele ann.

På 4-års kontrollen sa jeg igjen i fra om problemet. (Jeg valgte selv å ikke gjøre noe med det før, da problemet var veeeeldig lite, og hun storkoste seg med å skrive, tegne og lese bøker bl.a.)

Da den vanlige synstesten skulle utføres var den vanskelig å gjennomføre. Som helsesøster sa, så kunne det være fordi storesøster var litt lei, men hun valgte likevel å henvise oss til ortoptist (????) fordi vi hadde stilt spørsmål før.

Og godt var det. Jenta vår hadde 20% og 50% syn på øynene sine. Stakkars, skjønner ikke at hun så noe, jeg.

Så da ble det briller og lapp og hele pakka. MEn jeg følte meg likevel godt ivaretatt på helsestasjonen.

Andre problemer har vi ikke hatt, heldigvis. Vi har heller gått direkte til fastlegen vår.

Hadde kanskje brukte helsestasjonslegen hvis hun var nogenlunde fornuftig i hodet sitt, men det er hun ikke. Helsesøster derimot er kjempetrivelig.

Min erfaring er at de lett henger seg opp i ett enkelt punkt (som om de så på en sjekkliste), uten å være særlig opptatt av helheten. Og at de er litt redde for å ta beslutninger - helst ville de at jeg skulle ta den selv, ved liksom å forlange noe.

Eks.: De lurte på om det var "et eller annet" med datteren min da hun var mellom ett og to år, fordi hun lå et stykke under normalhøydekurven. Det hjalp ikke at hun spiste godt, utviklet seg flott på alle andre måter - og at jeg selv er bare 160. De ville også at sønnen min skulle spise oftere som baby, selv om han var fornøyd, spiste flott når han var våken og vokste helt normalt.

Da de fant en "usymmetriskhet" i rompeballene hennes, spurte de MEG om jeg ville ha henvisning for å ta røntgenbilde. Som om jeg ante noe om hvor sannsynlig det var at dette betydde hoftefeil.

De innkalte oss for å måle hodet på sønnen min hver 14. dag i månedsvis, fordi det vokste litt for raskt. Han hadde ingen andre symptomer på vannhode, tvert imot sa legen at han virket altfor kvikk til å ha det. Hvis jeg ikke til slutt hadde antydet at nå tar vi enten en UL eller slutter med dette her, hadde vi vel gått der ennå.

Men altså, jeg vet at de er forpliktet til å reagere på avvik. Det er bare litt merkelig når de reagerer sånn litt vaklende.

Jeg ser ikke på helsestasjonen som hjelp til annet enn et systematsik vaksineprogram. Har nok vært uheldig og fått hele greiene opp i halsen.

Med våre barn har det aldri vært noe spesielt. Men jeg tror jeg har har opplevd å gå derfra uten påpakkning kun to ganger. Synes ikke de ser eller tenker helhet i det hele tatt.

Klager på mine barn eller min omsorg: Burde ikke innført fast føde på en 6mndr. gammel baby som veide 8,5kg. Et halvt år senere burde jeg slutte å amme den samme babyen. Babyene har vært for tykke, uavhengig av om de har vært råspreke og båret kroppen og vekten godt. (Alle er nå passelig slanke.) Jeg burde gi en 5 mndr. gammel baby vann. Jeg burde gi grøt til en ettåring som spiste alt. Barna har vært for lange. Om jeg har fortalt at barna kan xxx har jeg nedlatende fått beskje om at "Det kan da ikke jeg observere her."

Alt dillet, detaljstyringen og følelsen av å bli behandlet som en nolldis har gjort at jeg fullstendig har mistet tiltroen til helsestasjonen. Jeg ville aldri tatt opp noe som helst på helsestasjonen utenom vaksine. Etter som barna blir større ser jeg ikke verdien av disse kontrollene i det hele tatt.

Jeg tar alt med vår utmerkede fastlege. Der føler jeg at både barna og jeg blir respektert, tatt på alvor, får god informasjon og behandlings-/henvisningsnivået er adekvat.

mvh

Jeg ser ikke på helsestasjonen som hjelp til annet enn et systematsik vaksineprogram. Har nok vært uheldig og fått hele greiene opp i halsen.

Med våre barn har det aldri vært noe spesielt. Men jeg tror jeg har har opplevd å gå derfra uten påpakkning kun to ganger. Synes ikke de ser eller tenker helhet i det hele tatt.

Klager på mine barn eller min omsorg: Burde ikke innført fast føde på en 6mndr. gammel baby som veide 8,5kg. Et halvt år senere burde jeg slutte å amme den samme babyen. Babyene har vært for tykke, uavhengig av om de har vært råspreke og båret kroppen og vekten godt. (Alle er nå passelig slanke.) Jeg burde gi en 5 mndr. gammel baby vann. Jeg burde gi grøt til en ettåring som spiste alt. Barna har vært for lange. Om jeg har fortalt at barna kan xxx har jeg nedlatende fått beskje om at "Det kan da ikke jeg observere her."

Alt dillet, detaljstyringen og følelsen av å bli behandlet som en nolldis har gjort at jeg fullstendig har mistet tiltroen til helsestasjonen. Jeg ville aldri tatt opp noe som helst på helsestasjonen utenom vaksine. Etter som barna blir større ser jeg ikke verdien av disse kontrollene i det hele tatt.

Jeg tar alt med vår utmerkede fastlege. Der føler jeg at både barna og jeg blir respektert, tatt på alvor, får god informasjon og behandlings-/henvisningsnivået er adekvat.

mvh

Sånn har vi det også.

Hvordan kommuniserer du med helsestasjonen på dette, har du sagt klart i fra at "vi bruker dere kun til vaksinasjon" ?

Annonse

Sånn har vi det også.

Hvordan kommuniserer du med helsestasjonen på dette, har du sagt klart i fra at "vi bruker dere kun til vaksinasjon" ?

Jeg har droppet enkelte kontroller, og får da oppringninger med utspørring om hvorfor. Jeg har da sagt at siden det ikke innebærer lege eller vaksine og alt er i skjønneste orden kan både de og vi bruke tiden bedre. Jada, jeg har fått sjekket xxx på annet hold. Jada, jada, jada,....

Etter ét møte med en respektløs skolelegen bestemte vi oss for at de kun skal følge vaksine, hørselstester etc. på skolens helsestasjon.

Det er rett og slett bare en masse kav til ingen nytte.

Jeg synes at bevilgende myndigheter bør vurdere verdien av hele helsestasjonsordningen slik den nå fungerer. Man bør se på ansvarsforhold mellom fastlege og helsestasjon. Og man bør gi et differensiert tilbud i forhold til hva foreldrene uttrykker som ønske og behov.

Ikke minst bør helsestasjonene frigjøre seg fra skjemaer, prototype tenkemåter, standardvelde og et patologisk forelderoppdragelse- og problematiseringsbehov.

Grunntanken med helsestasjonen er god. Men jeg tror det går mange dyrebare helsekroner rett ut vinduet slik det er nå.

mvh

mvh

Enig! På 2-årskontrollen var jeg smart nok til å kommentere at hun egentlig likte vanlige puslespill bedre enn de med knotter på da helsesøster kommenterte at hun lekte så fint med det. Og fikk følgende krasse svar:"Dette er ikke noe ferdighetstest altså!" *Stønn*

At de ikke ville gi meg attest på at barnet fremdeles ble ammet er en annen historie... Jeg er glad vi har byttet helsestasjon (flyttet) og at jeg ikke har baby lengre, men en 5- og en 7-åring har jeg lite med helsestasjonen å gjøre.

Legen på den nye helsestasjonen virker veldig hyggelig da, skal vel dit med Lillemor til våren før hun begynner på skolen.

Jeg har droppet enkelte kontroller, og får da oppringninger med utspørring om hvorfor. Jeg har da sagt at siden det ikke innebærer lege eller vaksine og alt er i skjønneste orden kan både de og vi bruke tiden bedre. Jada, jeg har fått sjekket xxx på annet hold. Jada, jada, jada,....

Etter ét møte med en respektløs skolelegen bestemte vi oss for at de kun skal følge vaksine, hørselstester etc. på skolens helsestasjon.

Det er rett og slett bare en masse kav til ingen nytte.

Jeg synes at bevilgende myndigheter bør vurdere verdien av hele helsestasjonsordningen slik den nå fungerer. Man bør se på ansvarsforhold mellom fastlege og helsestasjon. Og man bør gi et differensiert tilbud i forhold til hva foreldrene uttrykker som ønske og behov.

Ikke minst bør helsestasjonene frigjøre seg fra skjemaer, prototype tenkemåter, standardvelde og et patologisk forelderoppdragelse- og problematiseringsbehov.

Grunntanken med helsestasjonen er god. Men jeg tror det går mange dyrebare helsekroner rett ut vinduet slik det er nå.

mvh

Hear, hear!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...