Gå til innhold

Cipralex

Gjest Jeg trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Gjest Jeg trenger hjelp

Hei. hva gjør cipralex med serotonin nivået i hjernen? jeg finner ikke noe forståelig svar på dette noen plass. Øker det nivået? Hva menes det med at det balanserer serotonin reopptaket? Jeg vil fortsatt føle den gleden jeg kan føle og ikke bli likegyldig.Takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200263-cipralex/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er en annen

Serotonin er et såkalt signalstoff, som hjelper hjernecellene å kommunisere med hverandre. Man tror at denne kommunikasjonen er en betingelse for mentale tilstander hos mennesker og dyr. Når en celle har skilt ut serotonin, vil den gjenoppta den serotonininen som ikke nådde fram til den andre cellen, som ble liggende igjen mellom cellene (i synapsen). Cipralex, og andre "lykkepiller" (SSRI'er), virker ved å hindre dette gjenopptaket. Dermed "lures" cellene til å tro at de produserer for lite serotonin, og de øker dermed produksjonen.

Dette er i hvert fall hvordan man tror det virker, og det kalles den såkalte serotoninhypotesen. Men disse pillene påvirker også andre forhold i hjernen; noen av dem vikrer også på andre signalstoffer en serotonin, så serotoninhypotesen alene er antagelig for enkel.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200263-cipralex/#findComment-1419245
Del på andre sider

Gjest AnneKatrine

Serotonin er et såkalt signalstoff, som hjelper hjernecellene å kommunisere med hverandre. Man tror at denne kommunikasjonen er en betingelse for mentale tilstander hos mennesker og dyr. Når en celle har skilt ut serotonin, vil den gjenoppta den serotonininen som ikke nådde fram til den andre cellen, som ble liggende igjen mellom cellene (i synapsen). Cipralex, og andre "lykkepiller" (SSRI'er), virker ved å hindre dette gjenopptaket. Dermed "lures" cellene til å tro at de produserer for lite serotonin, og de øker dermed produksjonen.

Dette er i hvert fall hvordan man tror det virker, og det kalles den såkalte serotoninhypotesen. Men disse pillene påvirker også andre forhold i hjernen; noen av dem vikrer også på andre signalstoffer en serotonin, så serotoninhypotesen alene er antagelig for enkel.

takk for så bra svar!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200263-cipralex/#findComment-1419942
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...