Gå til innhold

Easylife - pulverkur


Metea

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er ei jente på 21 år som går på et vektreduksjonsprogram som heter Easylife. I starten går vi på en pulverkur som er på 500 kalorier om dagen. Etterhvert vil man gå over til å spise middag + samme mengde pulver. Så vil man gå over til å spise middag og lunsj + samme mengde pulver. Tilslutt vil vi gå over til å spise kun mat, altså to større måltider (lunsj og middag) og tre mellommåltider.

Jeg misliker generelt pulverkurer, men ser ingen annen løsning for å få en start på vektreduksjonen min, men jeg lurer på om jeg eller veilederen min har rett i en sak. Hun vil nemlig at jeg skal gå på pulver i syv uker til, det vil da bli totalt ni uker på pulver. Hele kurset varer i 26 uker. Jeg overtalte henne til å la meg begynne å spise middag, men er usikker på om jeg graver min egen grav. Burde jeg følge hennes råd og gå på pulverdiett i ca. 7 uker til, eller burde jeg fokusere på å lære meg å spise rett mengde, og rett type mat?

Legger også til at vi skal trene 3 ganger i uken, så jeg vil helst fokusere på rett trening og rett kosthold?

Kan du hjelpe meg så jeg ikke blir så forvirret og bekymret, og gi meg et upartisk råd? Tror nemlig at veilederen får provisjon på det hun selger av pulver, så det er vanskelig å vite om hun har helt rett.

Vennlig hilsen,

bekymret og forvirret slanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne kuren høres ikke særlig fornuftig ut. 500 kcal er altfor lite per dag. Jeg kan ikke tro annet enn at hvis du fortsetter med det i 7 uker vil kroppen gå i "sultemodus" og automatisk legge på seg når du begynner å spise mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veilederen vil altså at du i 7 uker skal spise 500 kalorier om dagen?

Vel, gjør du det så har du for alltid ødelagt forbrenningen din. Kroppen din vil tro det er krig og hungersnød, og når den endelig får mat igjen vil den suge til seg alt - og du vil lettere gå opp i vekt igjen.

SLUTT!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si om det ene eller andre er riktig, men jeg har stor tro på at man skal lære å spise riktig mat til riktige tider. Og 500 kalorier om dagen høres horribelt ut.

Jeg gikk selv ned ca. 7 kilo i fjor. Mest i løpet av 6 mnd. (Jeg var ikke veldig overvektig i starten, men ønsket å redusere vekta noe)

Jeg spiste _litt_ mindre. Dvs. stoppet før jeg ble stappmett. Spiste også en del sunnere og kuttet ut godterier.

I tillegg syklet jeg på spinningsykkelen i kjelleren ca. 3 timer pr. uke.

Jeg tror alltid det er sunnest å ikke gå ned for fort. 1/2 - 1 kilo i uka er mer enn nok.

Det viktige er jo at du klarer å endre livvsstilen din slik at dette er måten du skal fortsett livet på. Ikke bare noe du gjør en kort periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei venninne som gikk på denne kuren i vinter. Hun gikk ikke så lenge på pulverkuren ..... kanskje 5-7 uker totalt.

Hun brukte pulveret litt da hun gikk over til å venne kroppen med mat igjen.

Totalt gikk hun ned 15 kilo med dette opplegget. Gikk like mye ned da hun begynte med maten igjen som hun gjorde da hun gikk på ren pulverkur. Og så så sprek hun ble med all trimmingen :o)

Fortsatt lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanna Hanvold, klinisk ernæringsfysiolog

Hei Metea

Jeg skjønner godt at du misliker pulverkurer. Pulverkurer er enkelt å forholde seg til, men mange synes det er bedre å redusere inntaket av vanlig mat. Når du spiser mindre enn behovet ditt vil du gå ned i vekt, men et energiinntak på 500 kcal er for lite. Du vil merke at du går fort ned i vekt, men du vil sannsynligvis også gå fort opp i vekt igjen. Vektreduksjonen bør ideelt sett ligge mellom ½ og 1 kg per uke. Dette er den beste måten for å oppnå en varig vektreduksjon. For å oppnå en vektreduksjon på ½ kg må du redusere energiinntaket med 500 kcal. Nå vet ikke jeg hvordan ditt vanlige kosthold er, men ved å redusere porsjonsstørrelsene, velge magre matvarer og kutte ut usunn småspising mellom måltidene vil du nærme deg målet. Du bør spise 3 hovedmåltider (frokost, lunsj og middag) og 2 mellommåltider hver dag. Spis så mye grønnsaker du vil til alle måltider, til middag bør halvparten av tallerkenen bestå av grønnsaker. Grønnsaker har mye næringsstoffer, men lite energi og du kan derfor ha et stort inntak uten at dette har særlig betydning for det totale energiinntaket. Når du spiser regelmessig reduseres risikoen for sultfølelse noe som igjen gjør det lettere å motstå eventuelle fristelser.

Det er flott at du skal trene 3 ganger i uken, men også hverdagsaktiviteter er viktig (gå/sykle til skole/jobb, trapp istedenfor heis med mer).

Rett mengde, rett type mat og fysisk aktivitet er mitt beste råd.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...