Gå til innhold

Mer om ammetrøbbel

Anbefalte innlegg

Jeg skrev om min søster som fikk store problemer med ammingen av veslejenta som bør født i helga. Hun er fryktlig sår, og klarer ikke å få ut noe melk, verken ved amming, pumping eller håndmelking i dusjen. Samtidig sprenger det på noe vanvittig og brystene er knallharde.

Betyr ikke dette at hun HAR melk, men ikke klarer å få utdrivningsrefleksen igang?

Ettersom jeg har hørt, skal det finnes en nesespray som en kan bruke for å få melka til å renne. Er den på resept? Kan dette være noe hjelp for henne?

Var hos henne i går, men vi fikk ikke snakket så mye om amming, fordi det kom flere på besøk. Jenta er storfornøyd med mme og spiser og sover godt. Søstera mi har fått sove mye og er mye mer opplagt nå.

Vi skal opp dit en tur i kveld, før vi reiser på høstferie. Hvis ikke hun får ut noe melk i løpet av de nærmeste dagene er vel løpet kjørt for amming?

Når en ikke skal amme, er det da riktig å ikke ta ut melk i det hele tatt? Jeg trodde sjansen for brystbetennelse var stor da, at en risikerte å få tilstoppede melkekanaler?

Håper hun slipper det!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200556-mer-om-ammetr%C3%B8bbel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som hun har melk. Hvis hun har fått melk må hun få den ut hvis ikke kan det bli tette melkeganger med feber og hovne bryst. Det er viktig å ikke stresse dette, ta god tid. Varme opp brystet og rulle på brystknoppen for å få i gang utdr. Amming eller håndmelking er det aboslutt beste.

Nesesprayen er effektiv og er på resept.

Høres ut som hun har melk. Hvis hun har fått melk må hun få den ut hvis ikke kan det bli tette melkeganger med feber og hovne bryst. Det er viktig å ikke stresse dette, ta god tid. Varme opp brystet og rulle på brystknoppen for å få i gang utdr. Amming eller håndmelking er det aboslutt beste.

Du nevner jo nesespray selv?

Annonse

Mot tett nese kan man bruke otrivin. Men det er jo ikke det det er snakk om her. Det er en spesiell oxytocin-nesespray som hjelper melken ut hun spør etter vel?

Hm... Jeg hørte av en venninne at vanlig nesespray hjalp med å få melka i gang. Jeg syntes det hørtes litt merkelig ut.... Takk for info. (og retting på meg...)

Jeg tror ikke det er for sent for henne å få i gang ammingen ennå. Det høres ut som en god ide å prøve nesespray for å få i gang utdrivingsrefleksen. Tror den heter oxytocin eller noe som ligner. Den er på resept, men jeg skulle tro at fastlegen eller en lege på fødeavdelingen kunne ringe den inn på et apotek for henne. Hvis hun får sprayen i dag, kan hun jo få pumpet seg litt og minske brystsprenget og få produksjonen litt mer igang. Hun kan jo la ungen suge bare litt nå i starten, når hun er så sår. Jeg har ikke brukt sprayen selv, men jeg tror man må spraye noen få minutter før man begynner å amme.

Hvis hun ikke vil amme i det hele tatt, bør hun få medisiner for å stoppe melken. Hvis ikke kan hun få problemer med feber og brystbetennelse.

Håper det ordner seg!

Hm... Jeg hørte av en venninne at vanlig nesespray hjalp med å få melka i gang. Jeg syntes det hørtes litt merkelig ut.... Takk for info. (og retting på meg...)

Det høres veldig merkelig ut og er ikke det de fleste snakker om når de snakker om nesespray som letter denne type amming.

Annonse

Ja, men den vi snakker om er jo for de som har problemer med å amme. Ikke for de med tett nese. Syntocinon heter den og inneholder kunstige hormoner. Det har ingen ting med tett nese å gjøre.

Hun brukte den for å få melka i gang, altså ikke mot tett nese.

Jeg tror ikke det er for sent for henne å få i gang ammingen ennå. Det høres ut som en god ide å prøve nesespray for å få i gang utdrivingsrefleksen. Tror den heter oxytocin eller noe som ligner. Den er på resept, men jeg skulle tro at fastlegen eller en lege på fødeavdelingen kunne ringe den inn på et apotek for henne. Hvis hun får sprayen i dag, kan hun jo få pumpet seg litt og minske brystsprenget og få produksjonen litt mer igang. Hun kan jo la ungen suge bare litt nå i starten, når hun er så sår. Jeg har ikke brukt sprayen selv, men jeg tror man må spraye noen få minutter før man begynner å amme.

Hvis hun ikke vil amme i det hele tatt, bør hun få medisiner for å stoppe melken. Hvis ikke kan hun få problemer med feber og brystbetennelse.

Håper det ordner seg!

Fikk melding fra henne nå. Hun har fått resept på noe for å stoppe melka.

Får vel bare akseptere det da....

Hun har fått medisin for å stoppe melka nå...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...