tuttemann Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Jeg har ei lita jente på 6 mnd. For noen uker siden begynte vi å la henne smake på litt grøt. Kansje ei lita t-skje eller to. Det hente at hun brakk seg, så da stoppet vi å gi henne mat. Hun fikk så litt utslett som vi i samarbeid med en hudlege har behandlet. Hennes 2 år gamle bror fikk også litt utslett eller atopisk eksem når han var 5 mnd. Men når vi skulle begynne med grøten igjen fortsatte hun å brekke seg og kaster opp.Hun liker ingen ting, så det er ikke mye hun får i seg. Kansje 2-3 t-skjeer. Noen ganger brekker hun seg når hun spiser, og så kaster opp. Andre ganger kaster hun opp noen timer senere, og da holder hun på til hun er helt tom. Vi har prøvd både litt tykk grøt og helt tynnflytene med flaske. Vi har også prøvd både risgrøt, maisgrøt, havregrøt, ferskenpure og grønnsakspure, alt med samme resultat. Hun virker ikke å ha noen magesmerter. Jeg ammer henne fullt, og siden hun ikke vil ta flaske har hun aldri fått noe annet enn morsmelk før, og hun er ellers frisk, blid og fornøyd. Lengen hennes er bra, men vekten begynner nå å flate litt ut. Hva kan dette være? Hun kan vell ikke være allergisk for alt? Hilsen bekymret mor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200577-reagerer-p%C3%A5-mat/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunnar Oftedal, barnelege Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Slik du beskriver problemene er det tydelig at det er noe i eller med maten som lillemor reagerer på, men hva det er kan det være vanskelig å gi et sikkert svar på. Det som er sikkert er at hun ikke er allergisk for alt hun får i seg, men det kan ikke utelukkes at det er noe hun reagerer på. F.eks. kan spedbarn ha en kumelkallergi som er utviklet i fosterlivet, slik at de reagerer med f.eks. brekninger på kumelkbasert morsmelkerstatning, eller på melkeinnhold i grøter. Siden du har forsøkt mange forskjellige retter, går jeg ut fra at det ikke er melk i dem alle, slik at dette vel ikke er årsaken til problemet. Min første tanke er at brekningene kan ha sammenheng med at hun har en spesielt godt utviklet smakssans, slik at det er smaken og konsistensen på de nye matene hun reagerer på. Det har jeg opplevd noen ganger. Måten å tilnærme seg dette problemet på er å gi henne små, gode smaksopplevelser, f.eks. litt knust banan, litt fruktmos, morsmelk med litt grøttilblanding, og se hvordan det går. Prøv forskjellige ting, men bare en ting av gangen. Det kan tenkes at du vil oppleve at det er noen av smakene som hun liker, og vil ha mer av. Da kan du begynne der. Dersom hun liker banan, la det være mye banan blandet i grøten i starten, og så gradvis mindre og mindre. Gå langsomt frem. Det er et hovedpoeng at din datter er frisk og fornøyd. Om vekten flater litt av en periode i overgangen til fast mat betyr lite. Det er viktig at hun er sulten når hun prøver små smaker av nye ting, slik at du må starte måltidet med det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200577-reagerer-p%C3%A5-mat/#findComment-1424265 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.