Gå til innhold

10 mnd baby - mat & søvn

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi skal adoptere ei lita jente, som blir 10 mnd når vi endelig får henne hos oss. I forberedelsene tenker jeg jo mye da. Hadde vært kjekt med litt tips fra dere erfarne mødre om ca hva og hvor ofte barna deres spiser (spiste) i den alderen, hvor mye de sover, Bruker dere flaske eller tutekopp til melk(dere som ikke bruker puppen da)

Kjekt med noen gode råd på veien. Vi lengter oss fullstendig tussete etter jenta vår...og tåka har lagt seg over både mamman og pappan :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200761-10-mnd-baby-mat-s%C3%B8vn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det er veldig individuelt hvor mye de spiser, sover og om de bruker flaske/tutekopp etc... Vanskelig å gi noen konkrete råd.

Mine tre døtre spiste babygrøt morgen og kveld når de var 10 mnd gamle. De hadde så smått begynt med små brødbiter, gjerne med leverpostei eller smøreost. Skive spiste de til lunsj. De to eldste spiste ikke mer enn en skive hver, mens tredjemann gjerne fikk i seg både to og tre skiver (uten skorpe). Til middag fikk de ofte babymiddag på glass, med mindre vi hadde middag som gikk greit for minsten å spise (ikke mye salt og ellers myk/moset middag).

Mellom måltidene kunne de få yoghurt, banan, revet eple etc.

Til måltidene drakk de alltid vann fra tutekopp.

Alle tre fikk pupp flere ganger pr dag når de var 10 mnd gamle. Jeg vil tro at man istedet kan gi morsmelkerstatning noen ganger pr dag. Mine tre har fått MME på flaske, men ikke alle barn tar flaske. Kommer an på hva barnet er vant til fra før kanskje. Vanlig melk skal de helst ikke drikke før de runder året.

De to eldste sov gjerne et par timer på formiddag og en times tid på ettermiddag. Den yngste sov ca en time på formiddag og knapt en time på ettermiddag.

Alle tre sov fra ca 19.00 om kvelden og våkna alt fra 05.00-06.00 på morgenen.

Lykke til! Dere har en spennende tid i møte :-)

Gratulerer med barnet!!!

Jeg har en gutt på 10 mndr nå (mitt andre barn, så litt erfaring har jeg da :-)

Her er sånn omtrent hvordan dagen hans med mat og søvn er:

Han sover fra kl. 19 - ca. 6-7 om morran. Da får han tåteflaske med morsmelkerstatning (Collett - den brukte de på kuvøseavd.) og etterpå ei brødskive (kutta opp i små terninger) med f.eks. leverpostei.

Han blir trøtt rundt kl. 9.30 og sover 1 - 2 timer.

Lunsj: babygrøt (Nestlè, men helst Småfolk sine, de virker best) og jern (pga for tidl. født) og fruktmos fra glass for magen sin del. (jern er jo hardt, men får han c-vit. samtidig går det bra)

Ei skje med tran eller Sanasol hvis jeg husker det.

Trilletur og sove liten dupp.

Ev. brødskive og melk (collett) innimellom her.

Middag - gjerne middagsglass, men helst samme mat som oss (ikke for mye salt el. krydder) most med gaffel. Melk.

Sove litt i senga.

Kveldsmat: Babygrøt + jernsprøyte + fruktmos + melk.

Forsiktig tannpuss på de få tennene han har :-)

Så bysselalle med samme rutiner hver kveld.

Ha ha - dette ble langt om lite! Men kanskje orka du å lese alt.

Lykke til!

Glemte å si at min sønn på 10 mndr bare drikker av tåteflaske, som han hele tida har brukt. (amma bittelitt i starten bare)

Har prøvd med tutekopp med "stopper", men det skjønner han ikke ennå! Og prøver jeg en vanlig tutekopp sånn at vannet eller melka renner rett ut, da blir det mye søl.

Så ennå er det tåteflaske.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...