Gå til innhold

Alternativ middag til gjester?

Anbefalte innlegg

Trenger noen synspunkter her nå...

Når deres håpefulle har gjester med hjem som skal spise middag hos dere, og disse gjestene "ikke liker maten" - serverer dere da noe annet?

Hos oss har aldri ungene fått noe annet enn det som serveres, de er glade i mat og det er svært sjelden det kommer noe på bordet som de ikke liker; de kan godt si at de ikke liker, men etter litt tid spiser de det som er på bordet allikevel. Med gjester er jo dette litt mer usikkert så lengst man ikke kjenner folk ut og inn.

Så altså, får gjestende barn annen mat hvis de vil?

(Det er snakk om unger i 3-6-årsalder.)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200992-alternativ-middag-til-gjester/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg regner med dette er en planlagt middag? Og ikke sånn, jada, bare bli her å spis?

Fordi, vi har det todelt.

Ungene får også ha venner på mer planlagte middager, det har jeg, så da må dem også få ha det...

Og da, får de bestemme. Og være med å lage maten, handle/koke etc.

Da går det mye i hamburger/fiskepinner/kokt kveite (ja, faktisk) eller pizza. Er overlykkelig hver gang eldstemann spør om å få ha venner på fiskemiddag:-)

Er det noen som er her utover ettermiddagen, kan de gjerne få om vi har nok, og ekstra, men jeg lager IKKE noe nytt, nei.

Liker de ikke maten, finnes det alltid ei brødskive, eller et par knekkebrød.

Gjest lilja (den opprinnelige)

Her serveres det ikke noe ekstra. Liker de ikke hovedretten, så kan de spise seg mette på f.eks poteter og saus.

Men hvis jeg VET at vi får små middagsgjester, så serverer jeg gjerne noe som de fleste liker - pasta f.eks. Ihvertfall IKKE lutefisk :o)

Blir det krise og sultedøden er nærliggende, så kan det vanke en frukt til dessert.

Jeg regner med dette er en planlagt middag? Og ikke sånn, jada, bare bli her å spis?

Fordi, vi har det todelt.

Ungene får også ha venner på mer planlagte middager, det har jeg, så da må dem også få ha det...

Og da, får de bestemme. Og være med å lage maten, handle/koke etc.

Da går det mye i hamburger/fiskepinner/kokt kveite (ja, faktisk) eller pizza. Er overlykkelig hver gang eldstemann spør om å få ha venner på fiskemiddag:-)

Er det noen som er her utover ettermiddagen, kan de gjerne få om vi har nok, og ekstra, men jeg lager IKKE noe nytt, nei.

Liker de ikke maten, finnes det alltid ei brødskive, eller et par knekkebrød.

Jeg tenkte litt på både planlagte og impulsive besøk.

Og selvfølgelig, når vi planlegger at en liten venn skal være her til middag så serveres det jo noe bankers - som pannekaker, kjøttkaker eller noe slikt.

Forresten - hos oss er også fiske veldig populært, særlig prinsessefisk (laks - som er rosa).

Annonse

Sørg for å servere noe som er "bankers" i utgangspunktet. dersom ungen ikke liker det, kan h*n jo få en brødskive?

Det er jo det jeg er litt usikker på, da, om det er fornuftig...

Selv om mine er veldig glad i middag, så ville det jo vært spennende å få noe annet. Og det er jo ikke alltid all mat er like god, selv om man kan spise den. Det hender seg jo at ungene høylydt erklærer at de IKKE LIKER MATEN, men når de får beskjed om at det er greit, men da må de vente til kveldsmaten - så spiser de allikevel. Og nyter det.

De av våre besøk som har spist middag hos oss har stort sett ikke kommentert maten i det heletatt, bare spist. Men en liten venninne vil helst ha noe annet bestandig, uansett hva som serveres. Til nå har hun ikke fått noe annet, og hun har etter hvert spist det som har blitt servert, men jeg lurer altså på hvordan dere andre gjør dette. Regner med at det vil bli flere situasjoner i framtida, liksom.

Nei, det kunne ikke ramle meg inn å lage noe spesielt til gjestene. Selvsagt med mindre det dreier seg om allergier o.l.

Men når jeg vet jeg får små middagsgjester så pleier jeg å planlegge "barnevennlig" mat - pølser med potetmos, spaghetti, fiskepinner, fiskeboller eller noe i den duren der.

skorpionfisken

Hvis ungen kan spise (men ikke liker) det den får tilbys ikke noe annet.

Om ungen er allergisk mot noe, vil jeg gjerne vite det på forhånd sånn at jeg kan unngå den maten i dag.

Min datter går på en skole der noen få av de andre barna er vegetarianere, og noen få av dem spiser kjøtt men ikke svinekjøtt. Når det er barn derfra spør jeg alltid om de kan spise kjøtt, og serverer for sikkerhets skyld ikke svinekjøtt.

I bursdager er Pizza standard (i tilegg til kake og godteri), og da er det alltid en vegetarpizza i utvalget.

Nei, det kunne ikke ramle meg inn å lage noe spesielt til gjestene. Selvsagt med mindre det dreier seg om allergier o.l.

Men når jeg vet jeg får små middagsgjester så pleier jeg å planlegge "barnevennlig" mat - pølser med potetmos, spaghetti, fiskepinner, fiskeboller eller noe i den duren der.

Allergier er "unntatt fra reglen", selvføleglig, foreløpig har vi ikke opplevd det.

Og som sagt tidligere - når vi vet at vi får besøk, så går vi for en bankers variant. Det handler nok kanskje mer om slike besøk som man ikke visste om på forhånd.

Allergier er "unntatt fra reglen", selvføleglig, foreløpig har vi ikke opplevd det.

Og som sagt tidligere - når vi vet at vi får besøk, så går vi for en bankers variant. Det handler nok kanskje mer om slike besøk som man ikke visste om på forhånd.

Jeg hadde uansett ikke laget noe ekstra - til det er jeg alt for lat!

Kommer barn uanmeldt på middagsbesøk får de ta det de får - hvis det er nok mat til å dele. Hvis ikke får de enten gå hjem og spise, eller de kan få ei brødskive. (Da må også mine barn få det hvis de ønsker det, da.)

Hadde eldstemann hos oss kunnet velge brødskive i stedet for middag, hadde det nok ikke blitt mye fisk og kjøtt på ham :-).

Jeg sa ikke at ungen vanligvis skulle få velge brødskive framfor middag! :) Men dersom en liten gjest sitter og brekker seg av lapskausen, må det da være bedre at h*n får en skive med gulost? ;)

Annonse

Gjest Elextra

Jeg sa ikke at ungen vanligvis skulle få velge brødskive framfor middag! :) Men dersom en liten gjest sitter og brekker seg av lapskausen, må det da være bedre at h*n får en skive med gulost? ;)

Joda, jeg vet jeg bare var vanskelig. Mener ikke at det nødvendigvis er "feil".

Men tror jeg er redd for å lufte den muligheten at man kan få brød i stedet for mine barn.

Jeg planlegger mat som er barnevennlig, så det har vel egentlig ikke vært noe problem. Men jeg tror ikke jeg hadde giddet å oppdra andres barn hvis det hadde blitt mye surmuling ut av det.

Som jeg har skrevet i et par andre svar, så har også vi såkalt barnevennlig mat når det er avtalte besøk. Men det hender seg jo at man har besøk av den mer impulsive arten, og siden vi ikke har bare pølser, pizza, pannekaker og slikt til middag, kan det treffe inn at det er noe mer spesielt på bordet den aktuelle dagen.

Jeg skjønte vel ikke helt hva du mente med å oppdra andres unger, mener du at man gjør det ved å ikke lage alternativ mat?

Som jeg har skrevet i et par andre svar, så har også vi såkalt barnevennlig mat når det er avtalte besøk. Men det hender seg jo at man har besøk av den mer impulsive arten, og siden vi ikke har bare pølser, pizza, pannekaker og slikt til middag, kan det treffe inn at det er noe mer spesielt på bordet den aktuelle dagen.

Jeg skjønte vel ikke helt hva du mente med å oppdra andres unger, mener du at man gjør det ved å ikke lage alternativ mat?

"Oppdra andres unger" kan f eks være at de må spise det som er servert eller la være å spise.

OK, da skjønte jeg det riktig, sannsynligvis.

Men er det galt? Handler det ikke litt om å ta skikken dit man kommer?

Ja, det er jo en avveining mellom mange slike "ting"! ;-) Ikke lett!

Eks:

- ta skikken dit man kommer

- grei mot gjester - også de små

- det er ikke din plikt å oppdra dem

- men det at du lar dem slippe unna kan medføre at du får probl i forh til egne barn

- at både en selv og barna synes det er best med matro

Osv osv. Mange avveininger, og det er ikke lett å si hva som er riktig eller galt.

Jeg har noen ganger laget mat som jeg trodde var skikkelig bankers, og så viser det seg at det likevel er et barn som ikke liker det. Hvis han da kan spise ris eller poteter så gjør han det, men jeg har også servert brødskive.

Da har det aldri oppstått ønske fra husets eget barn om å få brød, for han liker jo det som jeg da (feilaktig) trodde var bankers! ;-)

Og i disse tilfellene hadde jeg jo avtalt med foreldrene at barnet skulle få mat hos oss. Da synes jeg det er litt ille om barnet er helt utsultet når foreldrene kommer og henter det.

Men dette med å gi en brødskive var noe jeg lettere tød til da det var 4-5-åringer som kom hit - nå er det omtrent slutt på det! ;-)

Men jeg har ikke gitt brødskive som første og letteste utvei - jeg har prøvd å overtale/overbevise barnet om at maten tross alt er spiselig! ;-)

Hos oss er det sånn at det ikke serveres alternativ mat, den maten som står på bordet er den de får. De som ikke vil spise, får la være å spise, men jeg lager ikke noe annet.

Har jeg små gjester som hjemme er vant til å få skive istedet for middagen de ikke liker, gidder jeg ikke begynne å "oppdra" dem til å spise det samme som alle andre, hvis det medfører at det blir utrivelig for alle. Foreldrene får heller ta det valget på hverdagene, i sitt eget hjem.

(Kommer på et eksempel hvor foreldrene var til stede. De matet ungen med yoghurt og melkesjokolade (!) ved middagsbordet hos oss. Jeg fikk inntrykk av at de var redde for at han skulle bli underernært..) Jeg kan godt fortelle foreldrene hva jeg mener, men jeg tar ikke over oppdragelsen. Det er deres barn og deres valg.

Det var bare det jeg mente :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...