Gå til innhold

Litt om størrelsen - igjen!

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke i kveld

Vet at dette har vært opp før, sikkert mange ganger, men jeg forsøker igjen, og håper ikke jeg blir mobbet ut igjen :-))

Men saken er altså den at vi har en LITEN kinaprinsesse på 2 år og 1 måned, og lurer på om hun er veldig liten, eller om det er noen der ute som kan berolige meg (helsestasjonen) med at det ikke er så veldig lite iallefall;

Gullet er 77 cm lang (om en kan si lang..) og hun veier 9,5 kg.

Noen andre med små gull?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201229-litt-om-st%C3%B8rrelsen-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nøyaktig de samme målene som vår tulle hadde når vi var på helsestasjonen for ca. en måned siden, og de var ikke bekymret. Mente at så lenge tulla vokser og følger sin egen kurve er det ingenting å bekymre seg for.

Ikke la andres bekymring føres over på dere, om jenta deres vokser og er frisk er det det som betyr noe. Mitt motto gjennom livet har vært at liten, jada, men jeg rekker ned til bakken, - så det så!

Hei!

Ja hun var ikke stor! :-) Men jeg ville ikke bekymret meg så lenge hun vokser jevnt og trutt.

Vår eldste var 81 cm da hun var 2 år, og rett under 11 kg tror jeg. Vår yngste på 19 måneder ble veid og målt på helsestasjonen idag. Hun er en lengre og smalere type enn søsteren, og er 81 cm og 9,6 kg nå.

MVH

Gjest sofie34

Vesla vår var 79 cm lang og veide 9,9 kg da hun var på toårskontrollen. Hun er lita fortsatt, er nå 4 1/2 år og er ca. 90 cm. lang og veier vel rundt 13 kg.

Vi har vært på barneklinikken på haukeland og fått full undersøkelse der fordi hun er så liten, hun skal følges opp der og evt. få litt "hjelp" til å bli lengre hvis veksten stopper opp/at hun kommer tidlig i pubertet.

Det tok håndleddsrøntgen og det viste seg da at hun skjelettmessig var ca. 1 år "yngre" enn hennes egentlige alder. Dvs. at hun har litt mer å vokse på enn alderen tilsier.

Ellers er hun helt frisk og rask, og har nok rett og slett bare "små gener".

Men, det er klart forskjellen til andre "jevngamle" blir stor..de fleste er jo ett hode høyere enn henne.

Til sammenligning er lillesøster 2 år, veier litt mer enn det storesøster gjør idag og er bare noen få cm. lavere enn storesøster så her har vi ett klesskap og fellesklær!

Her er en artikkel fra kinaforeningens nyhetsbrev fra april i år om høyde og vekt for kinesiske jenter. Slå opp på disse linkene, print det ut og ta det med til helsestasjonen! Jenta deres blir nok aldri noen kjempe, men hun er nok innenfor normalen!

HØYDE OG VEKT FOR KINESISKE JENTER

Kurvene viser vekst og høyde for jenter i Sør-Kina , basert

på "Standards of Height and Weight of Southern Chinese

Children"; K.S.F Chang, Marjorie M.C. Lee, W.D. Low,

Sylvia Chui, and Mary Chow; Far East Medical Journal, 1

101-109 (1965), se http://www.fwcc.org/growthchart.html

Kurver for vekst og høyde for jenter 0-18 år i Hong Kong

er tilgjengelig for 1993, og bygger på en studie ved

Medisinsk fakultet ved Det kinesiske universitetet i Hong

Kong i samarbeid med Helsedepartementet og Sykehusadministrasjonen.

I begge studier ser det ut til at slutthøyden

for jenter ligger på knappe 160 cm (50 prosent

persentilen, dvs at 50 prosent av jentene bli så høye eller

høyere). Grafer for høyde og vekt er lagt ut på

http://www.cuhk.edu.hk/proj/growthstd/index.html

Bring gjerne disse kurvene videre til helsestasjonene - de

har ofte ikke noe å holde seg til i vurderingen av veksten

til barn fra Kina!

Godt å høre at det er flere små kinaprinsesser... Vår lille som vi fikk tildelt på tirsdag var på sin 15 mndktr 68 cm - det ligger godt under normalen også for kinesiske jenter. Til gjengjeld var hun 9,2 kilo og er ei lita "bolle" ;-D

Men verdens vakreste selvfølgelig!

Annonse

Hei

Jeg har også ei lita jente. Da hun var 2 år og 2 mnd var hun 80 cm og veide 10.1 med full påkledning og bleie. Hun er nå 3 og ennå ikke stor..faktisk et halvt hode mindre enn flere av de som kom hjem med oss og ett par kg lettere enn en del av dem. Helsestasjonen er ikke bekymret så lenge vekt og høyde er godt matchet. Det kan være at datteren din er som min - hun gror litt langsomt, men jevnt.

Gjest Montass

heilt normalt dei er små! Var 9,2 kg da jeg var 3 år. Husker ikke kor lang, men kan finne det ut. Det som er normalt er at de stopper opp å vokse ei stund etter de har komt til norge, og så plutselig vokser de seg KJEMPEHØGE så stopper de opp ganske tidlig ijen. Så vokser de ikke mer. Legen forklarte det til meg når jeg var liten. Slik er det for mange som er adoptert. Jeg er 156 nå, men skulla egentlig blitt noen cm høgre.

Gjest Roseman

Jenta vår er 2 år nå, hun var 9,8 kg for ca en mnd siden, og 82 cm lang. Og hun er ingen kinajente... (sånn som nestemann vil bli!) Tror det er absolutt ingen grunn til bekymring, så lenge jenta deres spiser og holder vekstkurven sin. Vår helsestasjon har heller ikke uttrykt bekymring, sjøl om hun er mindre enn sine jevnaldrende.

Hilsen ei med lite gull, men likevel verdens største! :-)

Vesla vår var 79 cm lang og veide 9,9 kg da hun var på toårskontrollen. Hun er lita fortsatt, er nå 4 1/2 år og er ca. 90 cm. lang og veier vel rundt 13 kg.

Vi har vært på barneklinikken på haukeland og fått full undersøkelse der fordi hun er så liten, hun skal følges opp der og evt. få litt "hjelp" til å bli lengre hvis veksten stopper opp/at hun kommer tidlig i pubertet.

Det tok håndleddsrøntgen og det viste seg da at hun skjelettmessig var ca. 1 år "yngre" enn hennes egentlige alder. Dvs. at hun har litt mer å vokse på enn alderen tilsier.

Ellers er hun helt frisk og rask, og har nok rett og slett bare "små gener".

Men, det er klart forskjellen til andre "jevngamle" blir stor..de fleste er jo ett hode høyere enn henne.

Til sammenligning er lillesøster 2 år, veier litt mer enn det storesøster gjør idag og er bare noen få cm. lavere enn storesøster så her har vi ett klesskap og fellesklær!

Hei!

Jeg måtte nesten flire litt da jeg leste innlegget ditt. Du har visst fått to ytterligheter når det gjelder størrelse på ungene dine du. :-)

Hvordan går det med den store lille nyankomne skjønnasen da?

MVH

Gjest sofie34

Hei!

Jeg måtte nesten flire litt da jeg leste innlegget ditt. Du har visst fått to ytterligheter når det gjelder størrelse på ungene dine du. :-)

Hvordan går det med den store lille nyankomne skjønnasen da?

MVH

Ja, vi har virkelig fått "ytterpunktene" når det gjelder våre to små..ikke bare i størrelse, men alt ellers også så her har vi virkelig fått litt av hvert å hanskes med ja.

Lillesøster er like aktiv som storesøster er makelelig!

Send meg en mail på [email protected] så skal du få link til "fotoalbumet" vårt fra hentereisa hvis du vil!

Det går velidig bra med "den lille", det virket som om hun skjønte at hun var hjemme fra første dag, hun er jo aldeles vidunderlig da. Og, mamma er visst ikke så værst hun heller etter at hun har blitt kjent med meg virker det som :-)

Hilsen

Ja, vi har virkelig fått "ytterpunktene" når det gjelder våre to små..ikke bare i størrelse, men alt ellers også så her har vi virkelig fått litt av hvert å hanskes med ja.

Lillesøster er like aktiv som storesøster er makelelig!

Send meg en mail på [email protected] så skal du få link til "fotoalbumet" vårt fra hentereisa hvis du vil!

Det går velidig bra med "den lille", det virket som om hun skjønte at hun var hjemme fra første dag, hun er jo aldeles vidunderlig da. Og, mamma er visst ikke så værst hun heller etter at hun har blitt kjent med meg virker det som :-)

Hilsen

Hihi.... Gjett om det hørtes kjent ut da. Vi har storesøster frøken Forsiktig og lillesøster frøken Rakett-i-rompa hos oss vi også. :-)

Jeg sender deg en mail.

MVH

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...