Gå til innhold

Normal oppførsel?

Anbefalte innlegg

Gjest huff, sjokkert

Når en 5 åring som leker med en jevnaldrende kamerat ikke får viljen sin, er det da normalt å kaste en stor stein i ansiktet på den andre? (Den andre gutten fikk sprekk i ganen og måtte bli lappet sammen hos legen).

Dette er gjort i sinne, og jeg tenker med en gang på adferdsproblemer. Burde ikke en 5 åring skjønne såpass at man ikke kan gjøre sånt? Min gutt (eldre) har i allefall aldri gjort slikt mot andre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201292-normal-oppf%C3%B8rsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dior femme

Selvsagt er ikke dette normalt! Samtidig er det jo sånn at små barn ikke ser konsekvensene av sine handlinger alltid, så man skal ikke tillegge en slik hendelse for mye. Men det er jo kjempealvorlig når de små skader hverandre sånn som du forteller... Hvordan reagerte foreldrene til "gjerningsmannen" da? Var de til stede?

Sånt kan skje. Ikke sikkert at du har den helt korrekte versjonen, hva gjorde den andre 5 åringen f.eks.

Trenger ikke å ha adferdsproblemer for dette. Du skal være rimelig sikker i din sak før du kommer med sånne uttalelser. Skolen vår er med i Olweus prosjektet, her følger det med en film som vi foreldre har sett på ..... å du verden som voksne OFTE ikke får med seg hva som EGENTLIG har skjedd.

"min gutt har aldri oppført seg sånn mot andre", men du har ingen garanti for at det kan skje en dag.

Gjest bla i tidenes

Sånt skal ikke skje, hvis det er helt riktig versjon av historien som ble fortalt, men du skal være forsiktig med å stemple unger. Dette går ut over både barn og familie. Har en unge først fått et slik stempel, er det vanskelig å bli kvitt. Du må ihvertfall ikke diskutere det når ungen din hører på

Vel, uvanlig er det nok ikke. En 5-åring er ikke bestandig i stand til å tenke konsekvens av handlingene sine. Jeg vil tro han ikke mente å kaste en så stor stein, og han mente sikkert ikke å skade.

Småbarn handler jo mye i affekt, og det er vår jobb å lære dem at handlinger har konsekvenser.

Jeg ville ikke automatisk tenkt at gutten hadde problemer etter ett slikt tilfelle, men skjer det oftere så ville jeg vel tenkt at enten har han problemer eller så har foreldrene det.

Det er helt innenfor normalen at en femåring i affekt kan finne på å kaste stein, selv om man i den alderen ofte har lyktes i å plukke av den unoten.

Hvor stor stein som kastes kommer som regel an på hva som er tilgjengelig der og da av steiner og hvor sterkt barnet er. Hvor steinen treffer er som regel helt tilfeldig i den alderen.

Så å konkludere med adferdsproblemer på bakgrunn av størrelse på steinen og grad av skade, blir etter mitt syn helt bak mål og ganske innsiktsløst. Det er den mest tilfeldige biten ved 5-åringers steinkasting. En femåring i affekt er så godt som kjemisk renset for konsekvensanalyse.

En annen ting vi bør huske er at vi voksne veldig ofte ikke har fått med oss lengden, bredden og dybden i hva som har skjedd forut for steinkasting eller andre agresive utbrudd fra et barn.

Enkelte barn er utsøkte og utspekulerte provokatører. De kan vite nøyaktig hvordan de skal drive et annet barn fra konseptene. Så blir den som smeller av stående med de voksnes missbilligelse. Ved gjentatte provokasjoner kan det være svært lite som skal til. Noen få ord, litt blunking og mimikk. Infamsk som bare rakkern. Målet er ofte å få et annet barn i trøbbel ved å få det til å miste besinnelsen.

Det er ikke alltid barnet med den største flenga og de salteste tårene som den mest forurettigede. Det er heller ikke nødvendigvis det mest utagerende barnet som er den største skurken.

Steinkasting og utagering er selvsagt ikke OK. Men vi må ha i minnet at en del mobbing går ut på å gjøre mobbeofferet til syndebukk ved å få vedkommende til å sprekke. Tar voksne tak i kun utagering og ikke det utspekulerte, blir det fryktelig feil og urettferdig.

Jeg vet selvfølgelig ingen ting om den episoden du beskriver. Dette er kun et forsøk på å sette den i en mer nyansert tankesammenheng, der adferdsproblemer absolutt ikke er innlysende.

Et godt spørsmål er ofte: "Hva var det xxx gjorde som fikk yyy så sint at han kastet stein." Iblant vil svaret være at xxx er uten skyld i episoden. Andre ganger kan sannheten være at xxx har bedt om den steinen hver dag de siste fire ukene. Som regel er vel sannheten et eller annet sted mellom disse ytterpunktene.

mvh

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...