Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ble litt nysgjerrig på hvor mye barna deres spiser i løpet av en dag jeg. I tråden nedenfor om sukkerbruk (skrevet av "for pirkete?" er det flere som sier 4 skiver i løpet av en dag er da alt for mye....

Min barn spiser frokost hjemme når vi har stått opp, som oftest 1 skive, eller en frukt. De spiser frokost igjen og lunsj i bhg + fruktmåltid. Jeg sender med dem 4 skiver hver (gutt 4 år, jente 5,5 år) og gjerne en banan eller et eple, evnt litt grønnsaker. Som oftest er det helt tomt når jeg henter dem, og de er holsultne. Skal vi ha middag som er rask å tilberede får de vente på den. Da spiser de gjerne tilsvarende 1 potet, 2-3 kjøttkaker + grønnsaker. Kveldsmat er 2 skiver.

Tar middagen lang tid bytter vi rekkefølge, og de får skive først, så blir middagen kveldsmat.

Er dette utrolig mye? Eller er det andre barn som spiser lite?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201578-mengde-mat-i-l%C3%B8pet-av-en-dag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 åringen;

en yougert like etter ankomst i b.hagen, kl 0640, frokost ca 2 skiver, lunch ca 2 skiver (får mat i b.hagen, ikke niste hjemmefra), frukt kl 1430, vi blir ferdige med middagen i halv fem - fem tiden. Leggetid er syv - halv åtte tiden, spiser ikke kveldsmat.

10 åringen;

1 skive til frokost, har med seg to skiver til niste, pluss at de har frukt på skolen, middag i halv fem - fem tiden. Leggetid er i ni tiden, spiser noen ganger kveldsmat i halv åtte tiden.

Annonse

Mine barn (1 og 5 år er i samme kategori som dine :o) (Stort sett, da, det svinger jo litt),

Mitt inntrykk er at de spiser godt i forhold til de fleste andre barn, så det er godt å høre at de ikke er alene...

Ettåringen er en solid fyr, men har ikke lagt på seg de siste fire mnd. Femåringer er tynn som en strek!

Tja...har egentlig ikke tenkt så mye over hvorvidt guttungen (snart 5) spiser mye eller lite.

*grubler*

Frokost: En posjon havregrøt (ca 2-3 dl gryn & lettmelk).

I barnehagen: 1-4 skiver brød/knekkebrød el.l, samt litt frukt/grønnsaker.

Middag: ekstremt varierende. Alt fra en halv fiskebolle til tre fulle tallerkner pasta...

Kvelds: En frukt, en yoghurt, en halvskive brød eller ingenting.

Gjest M.Angelica

Det var bare det at mine stort sett alltid spiser opp sine 4 skiver. Og når "alle" mente 4 skiver var så mye, ble jeg litt nysgjerrig på hvor mye andre barn spiser.

Okei, skjønner =)

Jeg jobber i b.hg. (0-6 år) Det er mange som spiser fire skiver i løpet av dagen der. Og det er mange som spiser 4 biter.. Så det er vel vanskelig å si hva som er "normalt" =)

Mine er 3 og 4 1/2.

De spiser ikke frokost hjemme, og får med seg 3 store brødskiver + en yoghurt + en gulrot/kålrot eller annen grønnsak. Som oftest er dette borte når de kommer hjem. I tillegg har de frukt-/knekkebrødmåltid i barnehagen, og der spiser de også godt ifølge de ansatte.

Til middag spiser de godt, de er av alle ting veldig glade i råkost, kokt gulrot og brokkoli. Så de spiser heller det enn kjøttkakene eller fiskekakene eller hva det nå er som ligger på tallerknen. Har vi pannekaker, spiser de minst 2 hver.

Så er det kveldsmat, og da blir det gjerne 2-3 brødskiver, knekkebrød eller havregrøt.

I helgene starter vi greit hjemme med frokost, og er det fint vær og de er ute hele dagen "shopper" de (og alle de andre ungene i nabolaget) mat litt over alt.

Ja, mine spiser MYE, men de er helt normale hva vekt angår (eldstejenta er mer tynn enn tykk).

Nei, jeg vet ikke hva det er å ha unger som ikke spiser.

Om det er passe ser du jo selv på barna dine. Er de glade og aktive og ikke overvektige så er det riktig mengde mat.

Men det er myyye mer enn vesla mi på 6 år spiser. I dag spiste ho nesten en God Morgen-youghurt til frokost. Ho har med 1 stor brødskive, noen mandler og et par paprikabiter til skolemat. Jeg er fornøyd om ho har 1/2 skive igjen med hjem. (Det har ho som oftest)

1 gulrot til "fruktmåltidet". Frukten blir skjært opp, så jeg aner ikke hvor mye ho spiser.

Så får de litt mat på SFO. Forventer ikke at ho spiser mye der...

En liten posjon middag (tilsvarende 1 potet, 1 kjøttkake + grønnsaker)

Kveldsmat er oftest litt kornblanding, en youghurt eller 1/2 skive.

Ho er 112 cm høy og ca. 17 kilo. Ho er slank, men har kommet seg mye og blitt mye sterkere fysisk enn ho var for bare få mnd. siden.

Det er store variasjoner i hva som er et "normalt" matinntak. Dette er sånn cirka hva mine to har i seg i løpet av en vanlig hverdag:

Storesøster som akkurat har fylt 6 år spiser en yoghurt til frokost, en skive og en frukt til lunch, 2-maten som blir servert på SFO, middagsporsjon tilsvarende 1 potet, 1 kjøttkake og masse grønnsaker, 1 skive eller havregrøt til kvelds. Hun har aldri vært av den matglade typen, er ganske kresen og bruker laaaang tid på å spise. Hun er 120 cm høy og veier 22 kilo.

Lillesøster er 3 år og spiser en stor porsjon grøt til frokost, 3 - 4 skiver i løpet av barnehagedagen + at de får frukt, middag tilsvarende 2 poteter, 2 kjøttkaker og masse grønnsaker, 1 skive eller helst en porsjon grøt til kvelds. Et av de første ordene hun lærte var "nam", hun elsker mat, spiser alt og har lyst til å smake på alt nytt. Hun er 97 cm og veier ca 14 kilo.

Hvis barna dine - som mine - spiser variert, er normalvektige og har et normalt aktivitetsnivå er det ingen grunn til å redusere matmengden.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...