Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Inspirert av en tråd for noen dager siden velger jeg å legge inn en gang til + litt ekstra.

Jeg jobber i barnehage selv og synes den fokuseringen som er på sukker om dagen tar helt overhånd! Det blir stadig snakket om at det skal kuttes ned på kake i barnehagen ved bursdager og heller fokuseres på barnet. Selvfølgelig blir det fokusert på barnet og, men den biten med å ha med den kaken er en stor del av det å ha bursdag. En ting er det å ha med seg både kake, gele, brus og is (dette er ikke vanlig, men det har utrolig nok forekommet) men det er snakk om at de har med seg en kake hvor barna får en bit hver, evt muffin eller en is. De spiser seg ikke mette på kake. De spiser ofte ikke opp engang og mange nøyer seg til og med med glasuren.

Det er vel hva som blir servert ellers man bør ha forkuset på? I barnehagen der jeg jobber får de grovt brød, sunt pålegg, melk eller vann.Og frukt hver dag.

Det er KUN ved tilstelninger som "lille 17 mai" og karneval ol. de får servert saft el andre utskeielser.

Når det gjelder matpakker er foreldre nødt til å ta seg selv i nakken, for der finner man veldig mye rart!! Enkelte har kun sjokoladepålegg, noen på en skive hver dag! (alt for mye) gjerne da i tillegg til prim som og er søtt. Hele matbokser med vafler, polarbrød til alle måltider, boller, muffins osv.. jeg kunne vel fortsatt i det uendelige.

Og dette gjelder ikke et eller to barn.. det gjelder alt for mange. Desverre.

Jeg mener ikke at det ikke skal være lov til å sende med en kjeks av og til, en pannekake fra gårsdagens middag el, men ikke hver dag. Matboksen skal hovedsaklig bestå av grovt brød med sunt pålegg. Gjerne en gulrotbit, agurk el i tillegg. Mine barn får 1 skive sjokoladepålegg i uka, det er på fredager.

Selvfølgelig er det opp til hver enkelt forelder å bestemme hva barna skal ha i matboksen, men man ser mye rart i barnehagen og jeg tror ikke den ene kakebiten når det er bursdag er så nødvendig å fokusere på.. tenk heller på alt det andre!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201802-kosthold/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest grethar

Jeg er så utrolig enig!

Det blir så overhysterisk..

Det gjelder jo heller hva barnet spiser til vanlig, ikke den ene dagen da de får kake i en bursdag.

Og som Gimmick skriver, barna spiser faktisk ikke mye av kakene som blir servert.

Det er ikke bare denne ene dagen men også bursdager som barna skal hjem i, lørdagsgodt, kakao en gang i uka når barnehagen skal ut, saft som blir tatt med på turer osv. Den gode økonomien som er i dag gjør også at barn ofte får goteri om de er hos naboer og andre også. Det er godteri overalt.

Et sted bør man derfor kutte ned. Jeg mener det bør være nok med kakeservering i gebrsdagsselskapet. Slik var det da alltid når jeg voks opp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201802-kosthold/#findComment-1436168
Del på andre sider

Gjest M.Angelica

Det er ikke bare denne ene dagen men også bursdager som barna skal hjem i, lørdagsgodt, kakao en gang i uka når barnehagen skal ut, saft som blir tatt med på turer osv. Den gode økonomien som er i dag gjør også at barn ofte får goteri om de er hos naboer og andre også. Det er godteri overalt.

Et sted bør man derfor kutte ned. Jeg mener det bør være nok med kakeservering i gebrsdagsselskapet. Slik var det da alltid når jeg voks opp.

Jeg er og enig i at det skal begrenses til lørdagsgodt. Men ofte er det hysteriske tilstander om sukker i b.hger.

Vi har og saft en gang i uka, men den er sukkerfri. Det skulle en da tro de fleste b.hger bruker..?

(Jeg jobber i barnehage)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201802-kosthold/#findComment-1436225
Del på andre sider

Det er jo nettopp det jeg mener.. at man må begynne å begrense andre steder enn den ene kakebiten i barnehagen.. Hva dere sender med barna på tur, evt hva barnehagen tar med må jo være en annen sak..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201802-kosthold/#findComment-1436254
Del på andre sider

Annonse

Man må jo fokusere på sukker (og fett) når utviklingen er stadig flere overvektige barn. Ingen tvil om at foreldrene må ta sin tørn! Jeg tviler ikke et sekund på det du sier om matpakkene, og det gir selvfølgelig ingen god start på dagen å spise smeltet sjokolade f.eks.

Når det er sagt, så må jo noen ta tak når foreldrene ikke gjør det. I barnehagen kan inntaket kontrolleres, og derfor er det enklere å gjøre noe der enn å ettergå matpakkene til ungene. Det er ikke KAKA ungene husker (best) fra bursdagen sin, det er de andre tingene - det som gjør dem spesielle akkurat den dagen (snakker ut fra erfaring fra egne unger/ungene i nabolaget).

Jeg synes det er positivt at det i barnehagen i hovedsak serveres sunn mat med lite sukker/fett. Du sier at "det er jo bare en liten kake, og ikke det engang for alle". Joda, hadde det vært bursdag èn gang i året ville jeg vært hjertens enig, men det er det jo ikke! I snitt 2 bursdager i måneden i barnehagen + feiring hjemme med både familieselskap og barneseselskap. Så har man i tillegg feriene hvor det skjeies ut omtrent hver eneste dag; sommerferie, juleferie, påskeferie og for noen høst- og vinterferie. Videre har man 17. mai (som feires både i barnehagen og "på ordentlig") og for ikke å snakke om julemåneden desember. Totalt sett blir det veldig, veldig mange kosedager i et år, barnehage og privat til sammen.

Og da er det enklere å styre hva som skjer i barnehagen enn hjemme hos folk.

Måtehold er et fint ord, men det betyr så veldig forskjellig fra person til person. Noen mener et glass saft om dagen er måtehold, andre mener en gang i uka mens atter andre synes måtehold = en gang i måneden. Det er jo derfor vi aldri blir enige! For meg er ikke ei skive med sjokoladepålegg hver dag måtehold, noe en venninne synes var sjokkerende; hva skulle man ellers ha på maten for å få ungen til å spise på morgenen?

Det er ingen tvil om at det norske folks kosthold og bevegelsesvaner må endres om ikke gjennomsnittsalderen skal synke drastisk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201802-kosthold/#findComment-1436439
Del på andre sider

I grove trekk er jeg enig med deg, men begrepet "lille 17. mai og karneval o.l." tolkes nok litt forskjellig. Det er ikke alle barnehager som har søtsaker max. 1-2 ganger i mnd, som du har.

Før jul er det søtsaker kanskje flere ganger i uken, så er det karneval, 16. mai, halloween, vanlig fredagskos med bollebakst og fødselsdager 2-3 ganger i uken. Det som skjer i barnehagen kommer på toppen av alt som skjer utenom. De samme ungene har kanskje bursdagsfest hjemme i tillegg, og familien vil kose seg i helgen etc. Og så feirer selvsagt folk den virkelige 17. mai og den virkelige jula! (Unger nå til dags må jo tro at jula begynner 1-2 mnd før jul! men det er vel ikke først og fremst barnehagenes skyld...) Hvis man vil begrense barnas sukkerinntak, måtte man nærmest ha full sukkernekt utenom barnehagetid.

Og jeg syns vel ikke problemet med at noen foreldre sender med usunn mat i matboksen fritar barnehagen for ansvar, kanskje snarere tvert i mot...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201802-kosthold/#findComment-1436542
Del på andre sider

Godt innlegg. Og jeg er helt enig. Vi foreldre har et stort ansvar (i tillegg til barnehagen)

Jeg har stor tro på at dersom "grunn-kostholdet" er bra så spiller det liten rolle med noen utskeielser (etter ordentlig mat)

Men jeg må innrømme at det går en del Nugatti her i huset. Vi har regelen minst EN med noen sunt, og en med noe søtt. Ofte kommer derfor vesla hjem med nugattiskiva ettersom den sunne ble spist, og så orket ho ikke mer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201802-kosthold/#findComment-1436586
Del på andre sider

Jeg er og enig i at det skal begrenses til lørdagsgodt. Men ofte er det hysteriske tilstander om sukker i b.hger.

Vi har og saft en gang i uka, men den er sukkerfri. Det skulle en da tro de fleste b.hger bruker..?

(Jeg jobber i barnehage)

Sukkerfri saft er verre synes jeg. Vi drikker veldig lite saft hjemme hos oss så når vi har det så har vi enten solbærsirup eller husholdningssaft. Og da den varianten med sukker - jeg gir ikke ungene mine kunstige søtningsstoffer, liker ikke og tåler det ikke selv engang.

Og det er like mye syre i sukkerfri saft og den tærer minst like mye på tennene som sukkeret...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201802-kosthold/#findComment-1436748
Del på andre sider

Man må jo fokusere på sukker (og fett) når utviklingen er stadig flere overvektige barn. Ingen tvil om at foreldrene må ta sin tørn! Jeg tviler ikke et sekund på det du sier om matpakkene, og det gir selvfølgelig ingen god start på dagen å spise smeltet sjokolade f.eks.

Når det er sagt, så må jo noen ta tak når foreldrene ikke gjør det. I barnehagen kan inntaket kontrolleres, og derfor er det enklere å gjøre noe der enn å ettergå matpakkene til ungene. Det er ikke KAKA ungene husker (best) fra bursdagen sin, det er de andre tingene - det som gjør dem spesielle akkurat den dagen (snakker ut fra erfaring fra egne unger/ungene i nabolaget).

Jeg synes det er positivt at det i barnehagen i hovedsak serveres sunn mat med lite sukker/fett. Du sier at "det er jo bare en liten kake, og ikke det engang for alle". Joda, hadde det vært bursdag èn gang i året ville jeg vært hjertens enig, men det er det jo ikke! I snitt 2 bursdager i måneden i barnehagen + feiring hjemme med både familieselskap og barneseselskap. Så har man i tillegg feriene hvor det skjeies ut omtrent hver eneste dag; sommerferie, juleferie, påskeferie og for noen høst- og vinterferie. Videre har man 17. mai (som feires både i barnehagen og "på ordentlig") og for ikke å snakke om julemåneden desember. Totalt sett blir det veldig, veldig mange kosedager i et år, barnehage og privat til sammen.

Og da er det enklere å styre hva som skjer i barnehagen enn hjemme hos folk.

Måtehold er et fint ord, men det betyr så veldig forskjellig fra person til person. Noen mener et glass saft om dagen er måtehold, andre mener en gang i uka mens atter andre synes måtehold = en gang i måneden. Det er jo derfor vi aldri blir enige! For meg er ikke ei skive med sjokoladepålegg hver dag måtehold, noe en venninne synes var sjokkerende; hva skulle man ellers ha på maten for å få ungen til å spise på morgenen?

Det er ingen tvil om at det norske folks kosthold og bevegelsesvaner må endres om ikke gjennomsnittsalderen skal synke drastisk.

NÆÆÆÆÆÆÆIIIII!!!!!! til feiring av 17 mai på andre dager!!!! (lurer på hor mange ganger jeg har skrevet det her tro) ;-) Jeg syntes det er så idiotisk at jeg ikke får sagt det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201802-kosthold/#findComment-1436791
Del på andre sider

Annonse

Gjest M.Angelica

Sukkerfri saft er verre synes jeg. Vi drikker veldig lite saft hjemme hos oss så når vi har det så har vi enten solbærsirup eller husholdningssaft. Og da den varianten med sukker - jeg gir ikke ungene mine kunstige søtningsstoffer, liker ikke og tåler det ikke selv engang.

Og det er like mye syre i sukkerfri saft og den tærer minst like mye på tennene som sukkeret...

Okei.. Jeg har ikke peiling på akkurat det der. Drikker ikke saft selv =)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201802-kosthold/#findComment-1437280
Del på andre sider

Jeg har faktisk omtrent ikke samvittighet til å lage noe sm vi kan kose oss med hjemme.

I barnehagen koser de seg stadig vekk. De baker og lager vaffler.

Synd at barnehagen alltid skal bruke opp sånne ting.

Dette gjelder ikke bare søte ting, tenker litt på julepynt og sånne ting også. Ungene gidder ikke være med på sånne ting hjemme når de har gjort det i barnehagen i flere uker allerede.

Synd at barnehageplass er så tvingende nødvendig, men sånn har det jo blitt :-(

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201802-kosthold/#findComment-1438368
Del på andre sider

Jeg har faktisk omtrent ikke samvittighet til å lage noe sm vi kan kose oss med hjemme.

I barnehagen koser de seg stadig vekk. De baker og lager vaffler.

Synd at barnehagen alltid skal bruke opp sånne ting.

Dette gjelder ikke bare søte ting, tenker litt på julepynt og sånne ting også. Ungene gidder ikke være med på sånne ting hjemme når de har gjort det i barnehagen i flere uker allerede.

Synd at barnehageplass er så tvingende nødvendig, men sånn har det jo blitt :-(

Hilsen

Jeg blir litt provosert.. men må le og da.. om de baker og lager kaker hele tiden får du jo ta det opp.. det her var snakk om bursdager.

Og tåler du ikke at vi lager julepynt.. nei, da får du vel finne en dagmamma som ikke driver med den slags..

Hjelpes..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201802-kosthold/#findComment-1442777
Del på andre sider

Jeg blir litt provosert.. men må le og da.. om de baker og lager kaker hele tiden får du jo ta det opp.. det her var snakk om bursdager.

Og tåler du ikke at vi lager julepynt.. nei, da får du vel finne en dagmamma som ikke driver med den slags..

Hjelpes..

Hovedpoenget mitt var at den tiden det gikk an å slenge i stand ei vaffelrøre på fredag ettermiddag definitivt er forbi...også slang det seg litt annet med :-)

Hadde det bare vært ved bursdager de koste seg i barnehagen så hadde det vært ok for meg, men de finner anledninger hele tiden til å kose seg med kjeks, vaffel o.l i barnehagen.

Og joda, dere skal selvfølgelig lage julepynt, men det er ikke noe poeng å bruke hele november og desember på det.

Og ja, jeg gleder meg til jeg er ferdig med mitt siste barnehage barn.

Når de begynner på skolen vet jeg hva de får i seg iløpet av dagen iallefall!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201802-kosthold/#findComment-1443376
Del på andre sider

Hovedpoenget mitt var at den tiden det gikk an å slenge i stand ei vaffelrøre på fredag ettermiddag definitivt er forbi...også slang det seg litt annet med :-)

Hadde det bare vært ved bursdager de koste seg i barnehagen så hadde det vært ok for meg, men de finner anledninger hele tiden til å kose seg med kjeks, vaffel o.l i barnehagen.

Og joda, dere skal selvfølgelig lage julepynt, men det er ikke noe poeng å bruke hele november og desember på det.

Og ja, jeg gleder meg til jeg er ferdig med mitt siste barnehage barn.

Når de begynner på skolen vet jeg hva de får i seg iløpet av dagen iallefall!

Hvis du synes det ikke går an å kose seg med vafler hjemme en fredag ettermiddag er det noe feil.. hvis de stadig lager dette, koser seg med kjeks ol ville jeg sagt ifra, det er ikke akseptabelt, men noe kos i forbindelse med spesielle arrangementer vil det alltid være. Ikke nødvendigvis i form av godter og kaker, men pølser, et glass saft etc..

Når det gjelder julepynt; I barnehagen hos oss lager vi ca 3 gaver til foreldre/søsken.. noe av dette må vi begynne med i november for å få tid.. Vi lager en kalender med 12 sider ungene skal ha klare før jul, da begynner vi med alle mnd som ikke har med vinter/jul å gjøre litt tidligere rett og slett for å få tid.

Desember er en mnd med mye kos i form av julegavelaging, laging av pynt etc.. det setter ungene stor pris på. Det er ikke alle foreldre som tar med barna på dette i hjemmet. Vil tro de har det sammme opplegget på skolen.. iallefall småskolealder.

Men tilbake til all småspising i barnehagen.. synes du det er for mye, så ta det opp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201802-kosthold/#findComment-1444312
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...