Gå til innhold

Bleie i barnehagen etter at hun er avvendt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla ble tørr i sommer, bare drøye to år gammel. Hun har vært svært flink til å huske å si fra når hun skal på do, med noen få uhell. I det siste har hun litt mindre fokus på det å gå på do, og har hatt flere uhell enn tidligere. I går hadde hun ett uhell ute, i dag to inne. Det er ikke uhell hver dag, men det skjer vel mer enn før. I dag hadde de satt på henne bleie i barnehagen for å unngå uhell, ettersom hun ikke alltid har sagt i fra i det siste. Det er relativt kaldt ute nå (4 grader og sur vind), så tanken var nok å unngå at hun skulle gå våt ute hvis hun ikke sa fra om hun hadde et uhell.

Hva ville dere gjort? Er det greit å begynne med bleie igjen i barnehagen etter så lang tid? (Nå ser jeg bort fra det at de ikke spurte på forhånd, for det synes jeg de burde. Men de gjorde det i beste mening, og det gidder jeg ikke å bruke tid på å si noe om til dem.) Er det ikke vanlig med tilbakefall etter en stund?

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Maggi

20

• favn

6

• SirenMerete

4

• bb71

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Vi har samme problemet her... Gutten ble 2 for 3 mnd. siden, og sluttet med bleie. Nå tar de på ham i b.hg. når de går ut. I begynnelsen ble han helt stiv og kunne ikke gå når han tisset i bleia, men nå ser det ut til at han blir vandt til det. Jeg tror vi og barnehagen må bestemme oss - bleie eller ikke bleie: that's the question...

Gjest jobber i barnehage
Skrevet

Vi tar også på bleier om ungene har mange uhell, dvs daglig uhell. Vi har ikke kapasitet til å stadig skifte på barn som tisser seg ut, dessuten er det uhygenisk , vi opplever at barn tisser på leker osv. Du kan ikke forvente at personalet skal skifte opp til flere gang om dagen på ditt barn

Skrevet

Vi tar også på bleier om ungene har mange uhell, dvs daglig uhell. Vi har ikke kapasitet til å stadig skifte på barn som tisser seg ut, dessuten er det uhygenisk , vi opplever at barn tisser på leker osv. Du kan ikke forvente at personalet skal skifte opp til flere gang om dagen på ditt barn

Jeg forventer at de diskuterer det med meg før de gjør det. Det er ikke det at jeg ikke skjønner at det kan være grunner for å gjøre det (og for ikke å gjøre det).

Jeg synes ikke jeg har vinklet spørsmålet som at jeg forventer at de skal bytte på barnet mitt og at jeg ikke skjønner at det kan være uhygienisk.

Mvh

Mvh

Skrevet

Vi har samme problemet her... Gutten ble 2 for 3 mnd. siden, og sluttet med bleie. Nå tar de på ham i b.hg. når de går ut. I begynnelsen ble han helt stiv og kunne ikke gå når han tisset i bleia, men nå ser det ut til at han blir vandt til det. Jeg tror vi og barnehagen må bestemme oss - bleie eller ikke bleie: that's the question...

Det tenker jeg også. Og skal man gi opp når hun har tisset ut ytterklærne noen få ganger på noen måneder?

Men her er det jo et spørsmål om å finne en varig løsning, og her er jeg usikker. Det nytter jo ikke at hun har truse og bleie om hverandre.

Mvh

Skrevet

Det er selvfølgelig ikke greit at de tar på barnet ditt bleie etter så¨lang tid, uten å ha snakket med deg.

Jeg ville ikke ha gått med på at de skulle begynne å ta på barnet mitt bleie igjen, men ønsket at de hadde tatt barnet med på do oftere, og vært mer oppmerksom på event. uhell i utetiden.

Om det ikke ble bedre får man ta en ny samtale og bli enige om hva som er best da.

Synes stadig jeg hører at barn som er tidlig tørr får små tilbakefall som dråper i trusa og større uhell.

Skrevet

Den barnehagen vil ikke jeg ha ungene mine i!

"Ikke kapasitet"?? Hvem er dere der for da?

Det er jo stadig et barn eller to som trenger litt ekstra oppfølging på det ene eller det andre området.. Har dere da ikke kapasitet til å ta dere av dem da?

Og vasking av leker kan da ikke være det største problemet heller..

Merkelig holdning..

Gjest jobber i barnehage
Skrevet

Den barnehagen vil ikke jeg ha ungene mine i!

"Ikke kapasitet"?? Hvem er dere der for da?

Det er jo stadig et barn eller to som trenger litt ekstra oppfølging på det ene eller det andre området.. Har dere da ikke kapasitet til å ta dere av dem da?

Og vasking av leker kan da ikke være det største problemet heller..

Merkelig holdning..

Sure foreldre vil vi heller ikke ha, så det så:)

Alle foreldrene hos oss er veldig fornøyde, de er så glad i oss og synes vi gjør en god jobb. Tom de som får plass i en barnehage nærmere der de bor, vil ikke ta barna ut fordi de er så glad i oss og syns vi gjør en fantastisk jobb:)

Skrevet

Du kan regne med 'uhell' lenge, lenge ennå, ja sikkert i flere år. Synes det høres litt tidlig ut å slutte med bleie på en to-åring, men på den annen side greier jeg sant å si ikke å gjenerindre hvor små/store de 'egentlig' er når de avvennes.

Men å begynne med bleier igjen,må uansett vurderes nøye, synes jeg.

Oppsummert: Jeg synes kanskje du tok av for tidlig, men når den nå først er av, skal det svært sterke grunner til for å sette den på igjen.

*veldig hjelpsom* ;-)

Gjest Knoll&tott
Skrevet

Du kan regne med 'uhell' lenge, lenge ennå, ja sikkert i flere år. Synes det høres litt tidlig ut å slutte med bleie på en to-åring, men på den annen side greier jeg sant å si ikke å gjenerindre hvor små/store de 'egentlig' er når de avvennes.

Oppsummert: Jeg synes kanskje du tok av for tidlig, men når den nå først er av, skal det svært sterke grunner til for å sette den på igjen.

*veldig hjelpsom* ;-)

Jeg har en sønn på snart 6 år som ennå ikke er tørr. Barnehagen brukte bleie på han etter jeg hadde slutta :-((

Skrevet

*veldig hjelpsom* ;-)

Det var tidlig, og ikke mitt initiativ. Hun insisterte, og var veldig flink.. veldig lenge. Jeg ville ha på bleie, men hun rev den av.. også det så lenge at jeg til slutt prøvde uten. Og hun kom hjem tørr fra barnehagen, dag etter dag. Barnehagen var enige i at det var et forsøk verdt.. Og nå er det fire måneder siden!

Mvh

Skrevet

Sure foreldre vil vi heller ikke ha, så det så:)

Alle foreldrene hos oss er veldig fornøyde, de er så glad i oss og synes vi gjør en god jobb. Tom de som får plass i en barnehage nærmere der de bor, vil ikke ta barna ut fordi de er så glad i oss og syns vi gjør en fantastisk jobb:)

Det at mange barn/foreldre trives, sier strengt tatt ikke for mye om en enkelt ansatt. Dere er jo flere ansatte i en barnehage, så det er jo ikke sikkert alle svarer som du gjorde nå om dette hadde skjedd i din barnehage. Kanskje ikke engang du ville gjort det i RL, hva vet jeg?

Mvh

Skrevet

Jeg har en sønn på snart 6 år som ennå ikke er tørr. Barnehagen brukte bleie på han etter jeg hadde slutta :-((

Mange barn har uhell både i første og andre klasse, så ikke fortvil.

Det er ikke det at de ikke vil og ikke kan, men at do-alarmen simpelthen ikke når fram inne i hodene deres når de leker eller gjør andre ting som må avbrytes. De har ikke ferdigutviklet en bevissthet om at do-alarmen går foran alt annet.

Men det ordner seg, helt sant :-)

Skrevet

Det var tidlig, og ikke mitt initiativ. Hun insisterte, og var veldig flink.. veldig lenge. Jeg ville ha på bleie, men hun rev den av.. også det så lenge at jeg til slutt prøvde uten. Og hun kom hjem tørr fra barnehagen, dag etter dag. Barnehagen var enige i at det var et forsøk verdt.. Og nå er det fire måneder siden!

Mvh

Hm, jeg vet sannelig ikke... Det er jo uholdbart hvis barnet blir vått i alt tøyet en/flere ganger hver dag, i alle fall hvis dette faller på barnehagen.

Kanskje en mellomting? Bleier er tilgjengelige og tas på 'når det passer' (når er det?), men er ikke nødvendig del av påkledning.

Ellers bør selvsagt barnehagen operere med faste dotider, vet du om de gjør det?

Gjest Knoll&tott
Skrevet

Mange barn har uhell både i første og andre klasse, så ikke fortvil.

Det er ikke det at de ikke vil og ikke kan, men at do-alarmen simpelthen ikke når fram inne i hodene deres når de leker eller gjør andre ting som må avbrytes. De har ikke ferdigutviklet en bevissthet om at do-alarmen går foran alt annet.

Men det ordner seg, helt sant :-)

ja det håper jeg :-)

Gjest Knoll&tott
Skrevet

Hm, jeg vet sannelig ikke... Det er jo uholdbart hvis barnet blir vått i alt tøyet en/flere ganger hver dag, i alle fall hvis dette faller på barnehagen.

Kanskje en mellomting? Bleier er tilgjengelige og tas på 'når det passer' (når er det?), men er ikke nødvendig del av påkledning.

Ellers bør selvsagt barnehagen operere med faste dotider, vet du om de gjør det?

barnehagen ødela veldig mye for meg. Nå ser jeg skolen også er begynt med bleie :-(

Skrevet

barnehagen ødela veldig mye for meg. Nå ser jeg skolen også er begynt med bleie :-(

Bleier på skolen, hm... På den ene siden er jo bleier direkte mobbegrunn og ikke noe som hører hjemme i skolen, på den annen side kan det jo være tragisk for et barn å havne våt en dag.

Jeg hadde nok ikke gått for bleier og heller 'tvunget' barnet gjennom en lære-periode, samt utstyrt med rikelig skiftetøy og tatt en prat med læreren.

Gjest Knoll&tott
Skrevet

Bleier på skolen, hm... På den ene siden er jo bleier direkte mobbegrunn og ikke noe som hører hjemme i skolen, på den annen side kan det jo være tragisk for et barn å havne våt en dag.

Jeg hadde nok ikke gått for bleier og heller 'tvunget' barnet gjennom en lære-periode, samt utstyrt med rikelig skiftetøy og tatt en prat med læreren.

Det har jeg prøvd. Jeg har gjort det som står i min makt å gjøre :-((

Har ikke lyst at h*n skal bli mobbeoffer på skolen...

Skrevet

Det har jeg prøvd. Jeg har gjort det som står i min makt å gjøre :-((

Har ikke lyst at h*n skal bli mobbeoffer på skolen...

Hva med denne, da:

La do-plan som følger naturlig av dagsplanen, feks før samlingsstund, etter mat, før ut osv.osv.

Denne skal barnet følge hver dag, uansett om det 'kjenner' at det må på do. Allier deg med læreren som minner på i smug, han/hun har mange elever som må påminnes.

Gå gjennom do-planen med barnet ofte, h*n må selv kunne planen på rams og selvsagt villig følge den.

Skrevet

Bella sluttet med bleie den sommeren hun fylte 2 år (bursdag i mai). Men da hun begynte i barnehagen etter ferien så NEKTET hun å gå uten bleie der, og tisset demonstrativt på seg to sekund etter at de hadde spurt henne om hun måtte på do....

Vi valgte derfor å la henne gå med bleie i barnehagen, og så gikk hun uten etter barnehagen og i helgene. Fungerte fint som snus, hun taklet det helt fint, hadde ingen uhell hjemme.

Da julen kom hadde hun to uker ferie, og glemte helt at hun brukte bleie i barnehagen. Barnehagen valgte likevel å ta på henne en bleie når de var ute i den kaldetste vinterperioden. Unger i aktivitet glemmer ofte å si i fra om at de må tisse, og da kan det fort bli mye vasking av parkdresser.

Fungerte fint som snus for både Bella, oss og barnehagen, og jeg har ikke noe problem med å anbefale et slik opplegg. Å slutte med bleie når man er 2 år er tidlig, og det er ikke alltid like lett for dem å huske og si i fra, når de er midt i kjekk lek i barnehagen. Ikke like lett for personalet og følge dem opp med å spørre hyppig heller, slik vi kan gjøre hjemme.

Lykke til!

Beste hilsen fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...