Gå til innhold

Behandling av magesmerter hos baby


gurvin

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten datter på fem og en halv uke som er plaget av luftsmerter.

I den forbindelse har vi prøvd homeopatisk behandling (startet en "kur" for en uke siden). Når vil vi evt, kunne forvente bedring?

Er det andre behandlingsformer som er kjent for å virke bedre mot dette?

Begynner å bli ganske sliten, og håper å kunne finne noe som letter smertene for vårt lille nurk (-:

Takknemlig for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd massasje?

Ikke for å skremme, men for sikkerhets skyld.......

Er det slik at noen babyer/barn kan ha et medfødt lukkemuskelproblem ned til magen/ mellomgulvsproblematikk/ brokk.....eller i den retning?

Som voksen har jeg helt siden som liten baby vært plaget med maven, smerter, kollikk som barn - smerter og sur mage som tenåring - videre i det voksne liv med økende problemer...som endte i konklusjon: medfødt refluxproblem/ lukkemuskel-konstruksjonsfeil.

Et helt liv med disse problemene.

Måtte alle babyer bli grundig sjekket når problemene ikke vil gi seg mnd etter mnd - dag etter dag - år etter år.

OG overfladiske, selviske og "lærebokleger"; finnes det desverre for mange av, men heldig vis noen som er grundig og kreativ. Stig Bruseth er en av de beste vi har her i landet sammens med et 10 talls andre..f.eks. Arne Johan Norheim - lege/ akupunktør ( forsker på alternativ medisin i utlandet bl.a. - hjulpet meg etter 12 års kamp mot voksenpsykiatrien for å få korrekt diagnose - feilmedisinert/ diagnostisert )

Håper- Måtte det ikke feile babyen deres noe.

Hilsen en voksen mann uten barn;

med medfødt spiserørsbrokk/ mellomgulvsbrokk og adhd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gurvin!

Dere skal vel snart på 6 ukers kontroll? Da får dere sikkert masse råd om du spør.

Jeg har hatt en unge med kolikk, og vet hvor slitsomt det er. Det er jo ikke dermed sagt ditt barn har det, men! Skulle ønske jeg kunne gi deg en vidunderkur, men hos oss var det ingenting som hjalp; minifomdråper, kiropraktor, bytte av morsmelkerstatningstype og masse annet. Miromurr nevner massasje, og det var det eneste som kunne lette litt hos min datter. Det står bra forklart i Spebarnsboken. Varme bad kan også lindre litt smerter.

Min erfaring er at det viktigste du kan gjøre nå er først å sørge for at det ikke er noe medisinsk galt, deretter følge helsesøsters evt. råd og prøve deg frem litt, og gi barnet ditt mye fysisk kontakt og kos nå.

Men noe som jeg selv har erfart at er veldig viktig er at du (og mannen din?) skaffer dere litt avlastning, du kommer til å bli totalt utslitt og ødelagt om du ikke får hvile hjernen og ørene litt! Bytter dere på å stelle om natten? Og hvis ungen har skreket i timesvis er det veldig deilig å ta seg en gåtur, reise en tur ut, gå på kino eller hva som helst, bare ut noen timer! Det er sikkert noen som kommer til å reagere på at jeg ber deg dra fra ungen din, men jeg mener det bare vel! Du blir en mye bedre mamma om du har overskudd!

Lykke til så mye!

http://home.no.net/malina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Bruset

Kjære Gurvin.

Vanligvis bedres magesmerter og kolikk når barnet er ca tre mnd. Mange foreldre ønsker imidlertid hjelp før dette ettersom det er slitsomt med et barn som skriker dag og natt. De best undersøkte alternative behandlingsformer er kiropraktikk og babymassasje. I Danmark er det bl.a. gjort studier som viser at ca 9 av 10 barn ble bedre etter kiropraktorbehandling i følge en spørreundersøkelse. Når det gjelder homøopati kan man forvente effekt etter 1-3 uker hvis behandlingen virker. En te laget av fennikkel (1 ts kokes i 5 min med 2 dl vann) pluss kamille (1 ts overhelles fennikkelteen og trekker 10 min) kan hjelpe. Teen siles gjennom tesil, søtes med litt honning og ca 25 ml gis før morsmelk. Fennikkel reduserer luftdannelse og kamille demper irritasjon i fordøyelsessystemet.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Bruset

Har du prøvd massasje?

Kjære Miromurr.

Det er faktisk gjort undersøkelser som viser effekt av babymassasje og i Kina er det vanlig med massører som gir såkalt "tuina massasje" på sykehus til babyer.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Stig Bruset

Hei Gurvin!

Dere skal vel snart på 6 ukers kontroll? Da får dere sikkert masse råd om du spør.

Jeg har hatt en unge med kolikk, og vet hvor slitsomt det er. Det er jo ikke dermed sagt ditt barn har det, men! Skulle ønske jeg kunne gi deg en vidunderkur, men hos oss var det ingenting som hjalp; minifomdråper, kiropraktor, bytte av morsmelkerstatningstype og masse annet. Miromurr nevner massasje, og det var det eneste som kunne lette litt hos min datter. Det står bra forklart i Spebarnsboken. Varme bad kan også lindre litt smerter.

Min erfaring er at det viktigste du kan gjøre nå er først å sørge for at det ikke er noe medisinsk galt, deretter følge helsesøsters evt. råd og prøve deg frem litt, og gi barnet ditt mye fysisk kontakt og kos nå.

Men noe som jeg selv har erfart at er veldig viktig er at du (og mannen din?) skaffer dere litt avlastning, du kommer til å bli totalt utslitt og ødelagt om du ikke får hvile hjernen og ørene litt! Bytter dere på å stelle om natten? Og hvis ungen har skreket i timesvis er det veldig deilig å ta seg en gåtur, reise en tur ut, gå på kino eller hva som helst, bare ut noen timer! Det er sikkert noen som kommer til å reagere på at jeg ber deg dra fra ungen din, men jeg mener det bare vel! Du blir en mye bedre mamma om du har overskudd!

Lykke til så mye!

http://home.no.net/malina

Kjære Malin.

Mange foreldre, inklusive undertegnede, har god erfaring med skrikemetoden. Problemet er ofte at mange er så slitne av søvnmangel at de ikke har overskudd til å sette igang prosessen og gir opp på forhånd.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Bruset

Ikke for å skremme, men for sikkerhets skyld.......

Er det slik at noen babyer/barn kan ha et medfødt lukkemuskelproblem ned til magen/ mellomgulvsproblematikk/ brokk.....eller i den retning?

Som voksen har jeg helt siden som liten baby vært plaget med maven, smerter, kollikk som barn - smerter og sur mage som tenåring - videre i det voksne liv med økende problemer...som endte i konklusjon: medfødt refluxproblem/ lukkemuskel-konstruksjonsfeil.

Et helt liv med disse problemene.

Måtte alle babyer bli grundig sjekket når problemene ikke vil gi seg mnd etter mnd - dag etter dag - år etter år.

OG overfladiske, selviske og "lærebokleger"; finnes det desverre for mange av, men heldig vis noen som er grundig og kreativ. Stig Bruseth er en av de beste vi har her i landet sammens med et 10 talls andre..f.eks. Arne Johan Norheim - lege/ akupunktør ( forsker på alternativ medisin i utlandet bl.a. - hjulpet meg etter 12 års kamp mot voksenpsykiatrien for å få korrekt diagnose - feilmedisinert/ diagnostisert )

Håper- Måtte det ikke feile babyen deres noe.

Hilsen en voksen mann uten barn;

med medfødt spiserørsbrokk/ mellomgulvsbrokk og adhd.

Kjære Smily.

Du har helt rett i at vi leger bør tenke på manglende funksjon av lukkemuskelen. Et tips i den forbindelse er å være særlig opmerksom hvis barnet har sprutbrekninger og langsom vektøkning.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...