Gå til innhold

Bilsyk


Vips

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på om "dokter'n" eller andre har noen gode råd for bilsyken min! Er 25 år, og har de siste fem årene blitt tiltagende bilsyk når jeg sitter på i bil eller buss. Jeg blir kvalm, blek, kjempevarm i hodet og _inmari_ svimmel...en svak, men ekkel og hemmende svimmelhetsfølelse som det tar et døgn å bli kvitt hvis det har vært skikkelig ille. (må bla konsentrere meg _veldig_ for å lese, tør ikke kjøre bil selv pga svimmelheten)

Jeg har forsøkt å sitte foran, spise før "avreise", _ikke_ spise før avreise, spise "tørr og lett mat" før avreise. Jeg har hatt plaster på navelen, bomullsdott i øret,magnet armbånd på håndleddene, trykket på et punkt i håndleddet, trykket på et punkt i hånda. Tenkt på frisk luft og sitron. Stoppe ofte hjelper i grunnen ikke, for kvalmen stiger ved start/stopp - "ekstra" bevegelse i bilen.

Av forskjellige bilsyketabletter har jeg prøvd: Postafen; denne ble jeg nermest comatøs av...Ikke hjalp den særlig mot kvalmen heller etter hva jeg kan huske. Marzine; hjelper mot kvalmen hvis jeg tar en hel, men jeg blir så trøtt og uopplagt, at det er ikke noe alternativ for meg å ta den når jeg skal feks ta buss til jobb, i selskaper eller andre "aktiviteter" som krever ett visst nivå av våkenhet. Å kjøre selv etter å ha tatt disse tablettene er utelukket, så de gjør seg ikke bra på ferie heller.

Lurte fælt på om Zyrtec eller Clarityn kunne hjelpe - siden det også er antihistaminer. Så prøvde jeg det. Blir _ikke_ mindre kvalm, men blir trøtt som en strømpe av Zyrtec - selv om en liksom ikke skal bli det heller.

Det eneste som kanskje hjelper litt akuratt der og da er å spise noe salt. Men det bare demper litt, og så er det jo ikke bra med mye salt heller...

Dette ble en laaang jeremiade over mitt "lille" problem. Men siden jeg er avhengig av å kjøre bil eller buss for å komme noe sted (bor liksom ikke i sentrum...:0)), og ikke alltid har anledning til å kjøre selv, så er dette ganske slitsomt.

Kan andre typer kvalmestillende som primperan, stemetil(blir vel trøtt av det og, men..)ha noen virkning - uten at jeg blir så vanvittig trøtt, eller er det å bruke for sterke medik. mot noe som kan løses på andre måter?

Takk for at du tok deg tid :0)

Hilsen en kvalm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset

Kjære Vips.

Du har allerede forsøkt en rekke ulike råd. Min favoritt er et armbånd som trykker på akupunkturpunktet "neiguan" eller P6 som i gjentatte forsøk har vist seg å være effektiv mot kvalme. Slike armbånd fås kjøpt i helsekostforretninger. Av medisiner som kan forsøkes er som du nevner primperan eller afipran som fås både som stikkpiller og tabletter.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...