Gå til innhold

Behandling av hetetokter


Gjest ecars

Anbefalte innlegg

Jeg er 42 år og har fått fjernet begge eggstokker pga godartete svulster, den siste for ett år siden. Jeg tar Livial 1x2 som HRT, men plages likevel mye av hetetokter. Legen min har foreslått at jeg prøver soyaproteiner, men han visste ikke noe mere om dose eller tilgjengelighet. Jeg har forgjeves forsøkt å søke på internett uten svar. Hvor kan jeg få tak i det riktige soyapreparatet og hvilken dosering bør jeg bruke? Jeg har i tillegg Lichen Ruben Planus som til tider er plagsom. Bruker becotide spray i munnen x 6-8 for det. Ellers er jeg frisk, i jobb, trener 2-3 ganger i uken og lever et godt liv med mann og barn. Hetetokter har jeg 10-20 ganger pr. dag og mye om natten som jeg våkner av. Det er ganske slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset

Kjære ecars.

Det er gjort flere forsøk med soya tilskudd som viser at en dose på 30-60 g daglig kan forebygge/redusere hetetoktene med 45% etter 12 uker. Du bør vite at behandling med soya er omstridt og nylig hevdet noen forskere at tilskudd kunne være uheldig. Flere av mine pasienter har hatt god erfaring med soyatilskudd og det billigste er soyamel som koster ca 40 kr/kg og kan brukes i sauser, kjøttdeig og til baking. Dette er mye billigere enn soya i kapsler som koster mange ganger så mye som kosttilskudd. Hvis du leter på internett i f.eks. Pubmed finner du bl.a. en undersøkelse i Obstetrics & Gynecology 1998:91;6-11 (Albertazzi et al).

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...