Gå til innhold

Mangel på serotonin?

Anbefalte innlegg

Min mann og jeg er i slutten av 20-årene. I det siste har forholdet skrantet, han føler at noe er galt men han vet ikke hva det er. Han har alltid hatt en tendens til å overreagere,og lar seg lett irritere av bagateller. Humør og sinnstilstand svinger svært ofte. Jeg vet at faren hans har gått på antidepressiva i flere år, samt avhengig av serotonin-tilskudd. Samtidig har min mann en historie med bruk av oppkvikkende rusmidler, som extacy, speed og kokain. Kan slik oppførsel skyldes mangel på serotonin? Kan tilstanden være arvelig? Kan man få varig ubalanse av kjemiske stoffer i hjernen etter bruk av slike rusmidler? Hva kan i så fall fastlegen hjelpe oss med?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205510-mangel-p%C3%A5-serotonin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Tilstanden skyldes misbruk av narkotika.

Det er først og fremst dopaminlagrene som tømmes, uten at dette er av mer enn teoretisk betydning.

Ja, en kan få permanente hjeneskader. Ikke lenge siden jeg hadde en totalt dement pasient på 23 år.

Tiltaket som gir bedring er at en slutter med narkotika.

Gjest synapse

Tilstanden skyldes misbruk av narkotika.

Det er først og fremst dopaminlagrene som tømmes, uten at dette er av mer enn teoretisk betydning.

Ja, en kan få permanente hjeneskader. Ikke lenge siden jeg hadde en totalt dement pasient på 23 år.

Tiltaket som gir bedring er at en slutter med narkotika.

Kan man få permanente hjerneskader/forandringer av alle typer narkotika ? F.eks. etter paralgin forte-misbruk..?

Kan man få permanente hjerneskader/forandringer av alle typer narkotika ? F.eks. etter paralgin forte-misbruk..?

Det er ikke trolig at man kan få forandringer i seratonin-nivået pga paralgin forte. Dette er et preparat med kodeinfosfat i. Dette morfinet gir avhengihettsfølelse.Hvis du brukt det lenge vil trolig bivirkningene gå over av seg selv etter en liten stund.

Ecstacy er noe annet, som ødelegger hjernetrådene og bryter dem ned. De blir kortere og strekker seg ikke over hele hjernen. Du trenger ikke bekymre deg, bare hold deg vekke fra Ecstacy.

Men prøv å ikke bruke paralgin hver dag, da det som sagt er et morfinprep. som gir avhengihetsfølelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...