Gå til innhold

NHD,-jeg trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Gjest Vestkantfrua.

Gift, 40 år , fire barn 8,6,4 og 2 år. Hus, hytte to biler, snill mann, stort familie-nettverk.

Hodepine hver dag,smerter i nakke og skuldre. 3 gram Paracet og 900 mg Ibux pr. dag. Ca. èn flaske vin daglig.

Fasade viktig! "Perfekt" i andres øyne. Min egen lykke viktigst. Alt jeg gjør for andre skal i bunn gavne meg selv.

Uken etter mensen er jeg en blid og kjærlig mor og kone. Så er det som å trykke på en knapp og jeg blir et fyrverkeri som ikke tåler støy, bråk fra barna, eller en mann som tilfeldigvis glemte å henge opp kjøkkenhåndkle...

Mannen min har nå varslet at han snart ikke orker mer av min ustabilitet (som forøvrig alltid har vært der) Det værste er at I don`t care!

Tenker at da blir alt mye lettere og jeg slipper at noen konfrontere meg med problemer. Tror vel kanskje heller ikke at han forlater meg...

Historien er lenger...Hva gjør jeg, hvor går jeg, hvor får jeg hjelp?

Kjære doktor, på forhånd takk for svar.

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205930-nhd-jeg-trenger-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta mannen din på alvor når han sier han snart ikke orker mer. Søk hjelp. Ta kontakt med fastlegen din, fortell hvordan du har det, som du har gjort her. Be mannen din bli med deg, la ham hjelpe deg å fortelle hvordan ting er.

Hva druver du med til daglig? Jobber du? Det kan bli en stor påkjenning å være hjemme med barna en lengre periode, du får ikke så lett kontakt med andre voksne. Tar du mye husarbeide alene? Det kan tappe deg for krefter. Be i tilfelle mannen din ta sin del, eller skaff dere vaskehjelp hvis dere kan.

Tror det hadde vært godt for deg å tilbringe litt tid alene, i fred og ro. Litt tid til å la tankene fly, til å tenke på deg selv. Prøv å få plass til det i hverdagen. Med fire små barn blir det nok ikke mye tid til deg selv.

Og for all del, kutt ut vinen.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ditt innlegg gir meg tre tanker:

- Du har en depresjon.

- Du har streke hormonelle svingninger som ved PMS.

- Du har et utilfredsstillende liv.

Sannsynligvis er det kombinasjoner av dette som forsterker hverandre.

Du kan prøve kombinasjoner av dette:

Snakk med fastlegen.

Dere har nok penger. Kjøp deg avlastning til barnepass og husarbeid. Bruk tid på sunne aktiviteter. Bytt ut rødvinen med treningsstudio, svømmehall, turer i marka, skibakken, fjellet etc.

Dra på hotellferie med kjæresten. Sett bort barna. Ha det hyggelig sammen. God mat, fysisk aktivitet, dans, klining, ligge tett inntil. Kanskje kommer andre følelser frem fra dvalen.....

Lykke til :-)

Gjest Vestkantfrua

Ditt innlegg gir meg tre tanker:

- Du har en depresjon.

- Du har streke hormonelle svingninger som ved PMS.

- Du har et utilfredsstillende liv.

Sannsynligvis er det kombinasjoner av dette som forsterker hverandre.

Du kan prøve kombinasjoner av dette:

Snakk med fastlegen.

Dere har nok penger. Kjøp deg avlastning til barnepass og husarbeid. Bruk tid på sunne aktiviteter. Bytt ut rødvinen med treningsstudio, svømmehall, turer i marka, skibakken, fjellet etc.

Dra på hotellferie med kjæresten. Sett bort barna. Ha det hyggelig sammen. God mat, fysisk aktivitet, dans, klining, ligge tett inntil. Kanskje kommer andre følelser frem fra dvalen.....

Lykke til :-)

Tusen takk for et svar som allerede har satt i gang tanker, ideer og mulige løsninger hos meg!

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...