Gå til innhold

NHD-noen råd når ingenting hjelper?

Anbefalte innlegg

Hei NHD. Jeg er så forvirret. Jeg trodde at jeg virkelig var motivert for å komme ut av spiseforstyrrelsen(bulimi), men nå begynner jeg å lure. For jeg bare sprekker gang på gang. Og hver gang det skjer blir jeg mer motløs. Jeg eier visst ikke selvdisiplin.

Gruppeterapi ser ikke ut til å funke. Har begynt med fluoxetin for litt over to uker siden, men det ser ikke ut som den virker heller, jeg er like deprimert som før og maten går like dårlig.

Klarer ikke finne balansen. Spiser enten for lite eller for mye(og kaster opp). Utrolig nok går jeg ned i vekt, noe jeg er fornøyd med, selv om jeg vet med fornuften at det ikke er så bra(er litt undervektig, BMI 17,5).

Jeg føler at jeg bare kan legge meg ned og dø, at ingenting nytter. Finnes det overhodet noe jeg kan gjøre for å få mer viljestyrke og motivasjon? Sikkert ikke,da..jeg ber vel om et mirakel, sukk.

Fortsetter under...

har du prøvd kostliste.? Sånn at du ikke overspiser og dermed ikke kaster opp. det har hjulpet meg litt

Nei det har jeg ikke forsøkt. Men jeg vet i grunnen hva jeg BURDE spist, problemet er at jeg ikke klarer det likevel:( Så det spørs om en kostliste ville hjulpet..Takk for tipset uansett!

Nei det har jeg ikke forsøkt. Men jeg vet i grunnen hva jeg BURDE spist, problemet er at jeg ikke klarer det likevel:( Så det spørs om en kostliste ville hjulpet..Takk for tipset uansett!

Tror kostliste er verdt et forsøk.

Samarbeid med en du stoler på og skriv ned hva du skal spise, til hvilket måltid og til hvilket klokkeslett. Spis ofte, 3-5 måltider hver dag.

Gi deg selv stjerne i boka (gjerne bokstavelig talt, kjøp et ark med stjerneklistremerker) hver gang du har spist det du skulle, verken mer eller mindre.

De gangene du ikke følger planen skriver du hva du faktisk spiste, om du kastet opp og en kort beskrivelse av situasjonen. Hvor var du? Hvem var du sammen med? Hva tenkte du på? Hva gjorde du rett før? Hva skulle du gjøre etterpå?

Gjest grå katt i natten

Bestem deg for å spise litt om morgenen. Uansett!

Første skritt inn i en god sirkel. Det er faktisk utrolig viktig. Men man skjønner det ikke før man vil skjønne det.

Gjest kostliste er bra:)

Jeg er enig i forslaget om å følge en kostliste. Det var det som hjalp meg til å bli kvitt spiseforstyrrelsene.

Alfa og omega er at du virkelig bestemmer deg for å følge kostplanen til punkt og prikke - overgi all kontroll til den.

Hva den mer konkret skal bestå i, er selvsagt veldig individuelt, men én ting er veldig essensielt og det er at den må bestå i mange små-måltider. Jeg fikk høre at forbrenningen holdes oppe ved 4 måltider daglig. Min kostliste, som var utarbeidet på sykehuset hvor jeg var innlagt, bestod likevel i 6 måltider!

Det aller beste er nok å ta kontakt med en ernæringsfysiolog som kan hjelpe deg med å utforme en kostliste!

Lykke til!

Annonse

Jeg er enig i forslaget om å følge en kostliste. Det var det som hjalp meg til å bli kvitt spiseforstyrrelsene.

Alfa og omega er at du virkelig bestemmer deg for å følge kostplanen til punkt og prikke - overgi all kontroll til den.

Hva den mer konkret skal bestå i, er selvsagt veldig individuelt, men én ting er veldig essensielt og det er at den må bestå i mange små-måltider. Jeg fikk høre at forbrenningen holdes oppe ved 4 måltider daglig. Min kostliste, som var utarbeidet på sykehuset hvor jeg var innlagt, bestod likevel i 6 måltider!

Det aller beste er nok å ta kontakt med en ernæringsfysiolog som kan hjelpe deg med å utforme en kostliste!

Lykke til!

En ting til..

Det er også veldig viktig at kostlisten angir nøyaktige tidspunkt for måltidene.

Det skal gå maks 5 timer og minimum 2,5 timer mellom måltidene.

For at dette skal funke, må det ikke være noe rom overhodet for å vike fra kostlisten. Poenget er at du med denne ikke lenger skal ha kontrollen over hva du spiser/ikke spiser, om du skal kaste opp eller ikke osv. Du overgir kontrollen til kostlisten. Er du bestemt på dette, vil du hverken kaste opp/overspise/sulte deg... Men ideelt sett burde du få støtte og oppfølging av noen (jeg nevnte ernæringsfysiolog)

En ting til..

Det er også veldig viktig at kostlisten angir nøyaktige tidspunkt for måltidene.

Det skal gå maks 5 timer og minimum 2,5 timer mellom måltidene.

For at dette skal funke, må det ikke være noe rom overhodet for å vike fra kostlisten. Poenget er at du med denne ikke lenger skal ha kontrollen over hva du spiser/ikke spiser, om du skal kaste opp eller ikke osv. Du overgir kontrollen til kostlisten. Er du bestemt på dette, vil du hverken kaste opp/overspise/sulte deg... Men ideelt sett burde du få støtte og oppfølging av noen (jeg nevnte ernæringsfysiolog)

Takk for svar!! Men jeg har forsøkt å spise på faste tider..men alltid hender det noe som "ødelegger" for meg. F.eks. skjer det uforutsette ting som gjør at jeg ikke kan spise til det tidspunktet som jeg har tenkt. Og så har hele planen gått i dass rett og slett:( Flott at kostliste har fungert bra for deg da!!

Bestem deg for å spise litt om morgenen. Uansett!

Første skritt inn i en god sirkel. Det er faktisk utrolig viktig. Men man skjønner det ikke før man vil skjønne det.

Ja..viktig med frokost, ja. Det har du rett i. Problemet er at jeg ikke er sulten på morgenen. Men jeg prøver oftest presse i meg litt mat likevel:) Men ikke alltid det går. Får jeg lov til å spørre om du har/har hatt spiseforstyrrelser?

Tror kostliste er verdt et forsøk.

Samarbeid med en du stoler på og skriv ned hva du skal spise, til hvilket måltid og til hvilket klokkeslett. Spis ofte, 3-5 måltider hver dag.

Gi deg selv stjerne i boka (gjerne bokstavelig talt, kjøp et ark med stjerneklistremerker) hver gang du har spist det du skulle, verken mer eller mindre.

De gangene du ikke følger planen skriver du hva du faktisk spiste, om du kastet opp og en kort beskrivelse av situasjonen. Hvor var du? Hvem var du sammen med? Hva tenkte du på? Hva gjorde du rett før? Hva skulle du gjøre etterpå?

Takk for svar. Jeg har skrevet matdagbok, da, det blir litt på samme måten. Det hjalp faktisk en del å bli bevisst på hva en putter i seg og i hvilke situasjoner, så nå har jeg begynt med det igjen. Vet ikke helt med kostliste,jeg. Tror at om jeg hadde en sånn, ville jeg likevel ikke klare å følge den, dessverre. Men det er sikkert bra for visse.

Kanskje fokuserer du for mye på dine problemer i forhold til mat og for lite på dine relasjoner til mennesker som oppleves som viktige for deg?

Kanskje kan det være nyttig å tydeliggjøre f.eks. hvilke fantasier du måtte ha om den ideelle behandling.

For en del med spiseforstyrrelser fremstår anoreksi som den ideelle tilstand.

Når de enkle og opplagte tiltakene ikke fungerer kan det være på tide å fundere litt på hvorfor de ikke fungerer.

Takk for svar!! Men jeg har forsøkt å spise på faste tider..men alltid hender det noe som "ødelegger" for meg. F.eks. skjer det uforutsette ting som gjør at jeg ikke kan spise til det tidspunktet som jeg har tenkt. Og så har hele planen gått i dass rett og slett:( Flott at kostliste har fungert bra for deg da!!

Jo, men noe fleksibilitet gir en kostliste rom for - hvis du skal spise kl. 17, men det kommer noe i veien, så spiser du med en gang du får muligheten og forskyver de andre måltidene - selv om det måtte innebære at det går mindre 2,5 timer mellom to måltider (som jeg sa så skal det ideelt sett ikke gå mindre enn 2,5 timer mellom måltidene. Og ikke mer enn 4. (Jeg skrev 5 i innlegget, men det var feil!))

Jeg har tro på dette med kostlister, jeg assa!;) Det er ved hjelp av det spiseforstyrrelser behandles profesjonelt!

Lykke til i hvert fall :)

Gjest grå katt i natten

Ja..viktig med frokost, ja. Det har du rett i. Problemet er at jeg ikke er sulten på morgenen. Men jeg prøver oftest presse i meg litt mat likevel:) Men ikke alltid det går. Får jeg lov til å spørre om du har/har hatt spiseforstyrrelser?

Det får du lov til :)

Har hatt både anorektiske, bulimiske og "normale" faser de siste ti år. Er 24 år nå. Fant til slutt ut at det alle andre sa om å spise frokost og faste måltider hjelper masse! Tenkte lenge at "det hjelper ikke meg" men til slutt, vet ikke hvorfor, så gikk det et lys opp..

Liker ikke å spise om morgenen jeg heller. Må bare sette det som en ubetinget regel for meg selv at jeg SKAL! Da slipper jeg å ta stilling til det hver dag. Det hjelper faktisk på humøret også har jeg funnet ut. Sikkert blodsukker og alt det der.

Jeg spiser kornblanding (Blander 4-korn, Kruskakli, solsikkekjerner og linfrø med litt melk.) og et eple noen timer senere. Da slipper man å presse i seg så mye fordi det metter veldig. Også er det nesten umulig å få dårlig samvittighet av noe så sunt :)

Har aldri prøvd kostliste på alvor, men det virker veldig bra. Poenget er vel å bli kjent med kroppens sult- og mettetsfølelser igjen, og hvis man tvinger seg til faste måltider vil man vel etter hvert sulten til de tidene.

Håper du virkelig vil bli frisk. Det er bare da du kan klare det.. Trodde lenge jeg ville det, men egentlig ville jeg bare være tynn uten å spy :)

Lykke til!

Annonse

Takk for svar. Jeg har skrevet matdagbok, da, det blir litt på samme måten. Det hjalp faktisk en del å bli bevisst på hva en putter i seg og i hvilke situasjoner, så nå har jeg begynt med det igjen. Vet ikke helt med kostliste,jeg. Tror at om jeg hadde en sånn, ville jeg likevel ikke klare å følge den, dessverre. Men det er sikkert bra for visse.

Første skritt er vel å bli bevisst hva og hvorfor du spiser. Det er først da en kostliste kan bli nyttig, da har du en "objektiv sannhet" som forteller deg hva du trenger av næring. Da har du noe å sammenligne med, noe som kan korrigere din oppfatning hvis du synes du spiser for mye/feil mat.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...