Gå til innhold

Sliter med talevansker og konsentrasjonsproblemer

Anbefalte innlegg

Har problemer med å få sagt det jeg mener, stokker ordene og blir flau når jeg snakker foran flere folk, det er jævlig pinlig.

Har tidligere fått diagnosen; emosjonell depresjon, men er ikke deprimert lenger.

Problemet er at talevanskene går i berg og dalbane.

Noen ganger kan jeg være veltalende, mens noen dager klarer jeg ikke å spytte et eneste ord ut riktig. Jeg blir ofte frustrert og føler meg dum.

En annen ting er at jeg glemmer ofte hva jeg skal si, og glemmer hva jeg har sagt tidligere...Kan dette være tidlig Alzheimers eller konsentrasjonsproblemer.

Tok en ad/hd test på internett for vel 1 år siden. Den kom ut posetivt, og mente at jeg burde oppsøke spesialist eller noe.

Kan huske at jeg har hatt en del konsentrasjonsproblemer i barndommen på grunnskolen åsså videre, men har liksom

alltid klart meg greit. Nå studerer jeg på høyere nivå og merker at konsentrajonen samt "taleevnene" ikke alltid strekker til.

Vet ikke hva slags hjelp jeg trenger, men trenger en slags utredning for å finne ut hva som feiler meg.

Fortsetter under...

Gjest kjenner_til_det

jeg har hatt samme problem. Men da mest at jeg er nervøs og stokker ordene.

alltid trodd det er en type angst som er grunnen. før hadde jeg aldri noe problemer med det. skal prøve noe piller for det tror jeg

Tror nok ikke at dette er noen Alzeimer, med mindre du nærmer deg 50 år

dette kan det være flere årsaker til. Sannsynligheten er jo stor for at det er stress som fører til dette her

Men om dette er et omfattende problem for deg, og du er bekymret så synes jeg at du skal be om en nevropsykologisk utredning. Om de der ikke finner ut noenting så vet du det og slipper å være bekymret

å ta tester på nettet, ville jeg nok ikke stolt for mye på. Det er mange tester om intervjuer som skal tas for å utelukke en nevropsykologisk lidelse. Og er man deprimert så vil man ofte skåre høyt på slike tester

Synes du skal nevne dette for legen og be om en nevropsykologisk undersøkelse hvis du fremdeles er bekymret.Ikke si at du tenker på at du har den og den diagnosen, men nevn problemene du sliter med. Vær klar over at dette går over tid, Du vil kanskje få noen resultater som du ikke er fornøyd med. Men du får vite litt om styrker og svakheter du har.

Ser ut til at vi sliter med det samme. Ta en titt på en tråd jeg startet, fikk utrolig gode svar. Nå venter jeg på ADHD/ADD utredning.

http://www.doktoronline.no/forum/5/629.ipg?view=thread&thread=2715111

Jeg måtte lese innlegget ditt en gang til. Ble faktisk usikker på om det var jeg som hadde skrevet det! Det hadde tatt seg ut...

Annonse

Ser ut til at vi sliter med det samme. Ta en titt på en tråd jeg startet, fikk utrolig gode svar. Nå venter jeg på ADHD/ADD utredning.

http://www.doktoronline.no/forum/5/629.ipg?view=thread&thread=2715111

Tusen hjertelig takk for svar,skyggegrå.

Ok, add høres ut so det kan asossieres med meg desverre. Jeg må si at når jeg leste skyggegrå sine innlegg, så trodde jeg at han snakkte om meg.

Neste steg må jo være å få forklart legen hva som skjer, har prøvd å forklare det før, men ikke så lett når alt kommer ut på enn gang, hehe.

Jeg må bare le av det altså, folk i Afrika sliter med å få dekkt sine ernæringsbehov, og jeg klager over å ikke kunne utrykke meg på riktig og informativ måte.

Kanskje jeg printer ut alle svarene og gir det til legen min for sympati slik at han skal forstå.

Kan jeg få bedre konsentrasjonsevne av ritalin, så kjører jeg på med det, uten tvil.

Må takke en gang til for gode råd; skyggergrå!

Tusen hjertelig takk for svar,skyggegrå.

Ok, add høres ut so det kan asossieres med meg desverre. Jeg må si at når jeg leste skyggegrå sine innlegg, så trodde jeg at han snakkte om meg.

Neste steg må jo være å få forklart legen hva som skjer, har prøvd å forklare det før, men ikke så lett når alt kommer ut på enn gang, hehe.

Jeg må bare le av det altså, folk i Afrika sliter med å få dekkt sine ernæringsbehov, og jeg klager over å ikke kunne utrykke meg på riktig og informativ måte.

Kanskje jeg printer ut alle svarene og gir det til legen min for sympati slik at han skal forstå.

Kan jeg få bedre konsentrasjonsevne av ritalin, så kjører jeg på med det, uten tvil.

Må takke en gang til for gode råd; skyggergrå!

Bare hyggelig! Første gang ADD ble nevnt, tenkte jeg "Herregud! Ikke jeg!". Nå er det en eneste befrielse å vite hva som mest sannsynlig feiler meg. I steden for å frykte for min fremtid, kan jeg glede meg til behandling.

Det er som du sier, kommer aldri til å huske problemene når du kommer til legen. Det er derfor jeg ble avvist fra nevrologisk første gang. Så satte jeg meg ned å skrev lista som du leste, brukte lang tid for å få med alt, og postet den her. Samme lista leverte jeg fastlegen min, og han var ikke i tvil om hva han skulle gjøre, rett til psykolog. Jeg anbefaler deg å gjøre det samme, bestill time i morgen. Er det en ting jeg angrer på, så er det at jeg ikke tok tak i dette mye tidligere.

Du kan forresten finne litt nyttig info her: http://www.adhd-foreningen.no/ Ta en titt på brosjyrene det er linket til. Står blandt annet om Ritalin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...