Gå til innhold

Hvilke medisiner?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått plass for utredning hos ADHD-teamet, grunnet mulig ADD. Her er det lang ventetid, og jeg lurer på om det er noen alternative medikamenter min fastlege kan skrive ut i mellomtiden. ADHD/ADD medisinene kan kun skrives ut av psykiater etter stilt diagnose, så det er ikke et alternativ. Jeg sliter nå med at jeg er svært lite opplagt, dårlig humør, liten tiltakslyst, milde depresjoner, veldig ukonsentrert, "tom i hodet" under samtaler, prater utydelig og feil. Da er det vanskelig med en jobb med mye ansvar og mange oppgaver, samt eksamen i desember og januar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206008-hvilke-medisiner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Medisiner som virker på noradrenalinsystemet kan skrives ut av en hvilken som helst lege.

Rene NA-reopptakshemmere som Strattera og Edronax kan forsøkes.

Efexor depot er også et alternativ.

Takk for svar!

Kan min fastlege skrive ut strattera selv om det ikke er satt diagnose? I felleskatalogen står det: Behandlingen skal startes av, eller i samråd med lege med relevant kompetanse og erfaring i behandling av ADHD.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206008-hvilke-medisiner/#findComment-1480070
Del på andre sider

Takk for svar!

Kan min fastlege skrive ut strattera selv om det ikke er satt diagnose? I felleskatalogen står det: Behandlingen skal startes av, eller i samråd med lege med relevant kompetanse og erfaring i behandling av ADHD.

Hei!

Vet ikke om du husker meg, men jeg svarte deg for lenge siden, og har tenkt på deg av og til. Håpet at du fikk hjelp, og det er bra at du nå har kommet så langt at du skal utredes. Forhåpentligvis blir ting klarere snart. Lykke til med eksamen, det går ofte bedre enn en frykter.

Jeg tror at du som er over 18 år ikke kan få skrevet ut strattera. Hvis ting ikke har gått raskt fremover, var det slik for en tid tilbake at en måtte ha begynt på denne medisinen før fylte 18 år for å få den utskrevet.(Sjekk om det har forandret seg.) Men min psykiater har skrevet ut edronax, og det har fungert veldig bra for mange, i følge han.

(For å være ærlig tror jeg ikke alle primærleger er klar over denne medisinen, og at den virker på noradrenalin, så det kan være greit å huske/ha med navnet på medisinen når du skal til time)

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206008-hvilke-medisiner/#findComment-1481197
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Takk for svar!

Edronax har samme effekt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206008-hvilke-medisiner/#findComment-1481240
Del på andre sider

Hei!

Vet ikke om du husker meg, men jeg svarte deg for lenge siden, og har tenkt på deg av og til. Håpet at du fikk hjelp, og det er bra at du nå har kommet så langt at du skal utredes. Forhåpentligvis blir ting klarere snart. Lykke til med eksamen, det går ofte bedre enn en frykter.

Jeg tror at du som er over 18 år ikke kan få skrevet ut strattera. Hvis ting ikke har gått raskt fremover, var det slik for en tid tilbake at en måtte ha begynt på denne medisinen før fylte 18 år for å få den utskrevet.(Sjekk om det har forandret seg.) Men min psykiater har skrevet ut edronax, og det har fungert veldig bra for mange, i følge han.

(For å være ærlig tror jeg ikke alle primærleger er klar over denne medisinen, og at den virker på noradrenalin, så det kan være greit å huske/ha med navnet på medisinen når du skal til time)

Vennlig hilsen

Hei!

Klart jeg husker deg! Det er takket være deg jeg fikk tatt skrittet mot utredning! Takk takk!

For å si litt om det: Jeg fikk time hos fastlegen min, og forklarte (igjen) problemene mine. Så fortalte jeg om forumet, og hva det resulterte i. Vips, så hadde jeg time hos psykolog (forstå meg rett..). Hun mente, som jeg håpet, at sannsynligheten for at jeg har ADD/ADHD faktisk er tilstede. Jeg kunne velge mellom en dyr privat men tidligere utredning, eller en billigere hos ADHD teamet, med legner ventetid. Jeg tok en Ole Brum og valgte begge, slik at jeg kunne velge den som først meldte seg. Jeg fikk faktisk kun respons fra ADHD teamet, med utredning innen 15.12. Jeg ble jo fryktelig glad må skjønne, men så ble det forsinkelser.

Nå er det da litt krise fordi jeg ikke føler meg "frisk nok" til hverken bestå eksamen, eller fungere godt nok i jobb.

Jeg har ny time hos fastlegen min til torsdag, og da håper jeg å komme ut med en resept på noe som klarer skolten litt.

Problemet nå er at jeg ikke er sikker på om jeg ikke henger med fordi jeg er trøtt, eller er trøtt fordi jeg ikke henger med. Dessuten ser det ut til at de fleste medisiner som kan hjelpe meg, faktisk har bivirkninger som gjør meg trøtt(!). Også er det det med antideppresiva. Eneste grunnen til at jeg er deppresiv er jo at jeg ikke henger med...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206008-hvilke-medisiner/#findComment-1482058
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Klart jeg husker deg! Det er takket være deg jeg fikk tatt skrittet mot utredning! Takk takk!

For å si litt om det: Jeg fikk time hos fastlegen min, og forklarte (igjen) problemene mine. Så fortalte jeg om forumet, og hva det resulterte i. Vips, så hadde jeg time hos psykolog (forstå meg rett..). Hun mente, som jeg håpet, at sannsynligheten for at jeg har ADD/ADHD faktisk er tilstede. Jeg kunne velge mellom en dyr privat men tidligere utredning, eller en billigere hos ADHD teamet, med legner ventetid. Jeg tok en Ole Brum og valgte begge, slik at jeg kunne velge den som først meldte seg. Jeg fikk faktisk kun respons fra ADHD teamet, med utredning innen 15.12. Jeg ble jo fryktelig glad må skjønne, men så ble det forsinkelser.

Nå er det da litt krise fordi jeg ikke føler meg "frisk nok" til hverken bestå eksamen, eller fungere godt nok i jobb.

Jeg har ny time hos fastlegen min til torsdag, og da håper jeg å komme ut med en resept på noe som klarer skolten litt.

Problemet nå er at jeg ikke er sikker på om jeg ikke henger med fordi jeg er trøtt, eller er trøtt fordi jeg ikke henger med. Dessuten ser det ut til at de fleste medisiner som kan hjelpe meg, faktisk har bivirkninger som gjør meg trøtt(!). Også er det det med antideppresiva. Eneste grunnen til at jeg er deppresiv er jo at jeg ikke henger med...

Uansett, ikke start med efexor skyggeskrå!!! Det kan gi uventede bivirkninger. Det er iallefall den erfaringen jeg har, alle lykkepiller suger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206008-hvilke-medisiner/#findComment-1483110
Del på andre sider

Hei!

Uansett, ikke start med efexor skyggeskrå!!! Det kan gi uventede bivirkninger. Det er iallefall den erfaringen jeg har, alle lykkepiller suger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206008-hvilke-medisiner/#findComment-1483111
Del på andre sider

Takk for tipset! Reaksjoner på slike medisiner er vel ganske individuelt, men det ser nå ut til at vi har mye felles. Har du flere erfaringer å dele? Det sterkeste jeg har prøvd er Ibux, svært liten effekt...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206008-hvilke-medisiner/#findComment-1483923
Del på andre sider

Takk for tipset! Reaksjoner på slike medisiner er vel ganske individuelt, men det ser nå ut til at vi har mye felles. Har du flere erfaringer å dele? Det sterkeste jeg har prøvd er Ibux, svært liten effekt...

Jo vi er ganske like høres det ut som, hva slags erfaringer lurer du på??

Snakket med legen idag for en mulig utredning for å finne ut om jeg har add. Men det er jo nesten et halvt års ventetid på psykriater. Det er et uromoment.

Medisiner; har meget god kjennskap til mange medikamenter, fra egne erfringer til andres.

Men det beste er psykriater, når det gjelder medisiner, lykkepiller o.l.

Er lei av å være lykkepilleforsøkskanin, bruker ikke nå lenger. Men lurer du på noe er det bare å spør =)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206008-hvilke-medisiner/#findComment-1486488
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...