Gå til innhold

NHD:Om å ville leve og dø

Anbefalte innlegg

Når er man suicidal egentlig?

Har ikke skrevet her før, holdt meg på overgrep. Men nå sitter jeg her søvnløs på syvende natten og har noen spørsmål, så får prøve meg.

Blir så sliten i kroppen at jeg bare ønsker å dø. Ikke sånn at jeg tenker på å gjøre det men kunne bare ønske å få slippe avogtil. Jeg tenker at man ikke er suicidal fordi man ønsker det så lenge jeg kjenner meg trygg på at jeg ikke vil gjøre det. Vet jo at det går over. Eller ? Er jeg det?

Så lurer jeg på, vil legen min forstå forskjellen. Skal dit i uken og har tenkt å be om sovemedisin. Tenker plutselig at hvis jeg forteller hvor ille det er så vil h*n ikke gi meg sovemedisin. På den andre siden, hvis jeg prøver å glatte over så synes h*n kanskje ikke det er allvorlig nok.

Kanskje bare teite tanker, men er veldig ny på alt dette. Har liksom holdt en optimistisk fasade i så mange år og nå skal jeg pluteselig forholdet meg til livet som det er i all sin brutalitet.

Har aldri brukt sovemedisin før, men nå er jeg litt redd for hva som skjer hvis jeg ikke får sove snart. Har begynt å sove litt på formiddagen, hjelper noe men vil ikke fortsette med det.

Var litt tanker i natten bare. Håper du kan svare meg litt på det om suicidal eller ikke. Tenker mye på det og skal snakke med psykologen min om det og, men er nesten en uke til. Skal til legen først.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206038-nhdom-%C3%A5-ville-leve-og-d%C3%B8/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

En kan se på spørsmålet ditt på to måter:

a. Som et enten/eller-spørsmål

b. Som et kontinuum hvor en kan være økende suicidal på en skala f.eks fra 0-6 i MADRS.

Til a. I dette tilfellet vil jeg kalle suicidal at en har et dødsønske og en klar intensjon om å gjennomføre selvmordet. Slik vil jeg ikke mene at du er suicidal.

Til b. Her vil du kanskje skåre 3 på MADRS. Relativt vanlig ved depresjon uten at det skal skremme vannet av noen. En trenger behandling for sin lidelse, men ikke spesielle tiltak mot suicidaliteten.

En kan se på spørsmålet ditt på to måter:

a. Som et enten/eller-spørsmål

b. Som et kontinuum hvor en kan være økende suicidal på en skala f.eks fra 0-6 i MADRS.

Til a. I dette tilfellet vil jeg kalle suicidal at en har et dødsønske og en klar intensjon om å gjennomføre selvmordet. Slik vil jeg ikke mene at du er suicidal.

Til b. Her vil du kanskje skåre 3 på MADRS. Relativt vanlig ved depresjon uten at det skal skremme vannet av noen. En trenger behandling for sin lidelse, men ikke spesielle tiltak mot suicidaliteten.

Takk! Litt lettet! Er litt sånn jeg tenker og. Tror legen min er ganske klok og har forstått mer enn jeg sier, men har bestemt meg for å prøve å være helt ærlig denne gangen!

Får behandling for depresjon, både medisin og samtale.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...