Gå til innhold

Lykkepille-kur mot PMS slaktes - Link.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har alltid lurt på en ting: Hvis man skal gi SSRI mot PMS en uke i måneden, hvordan blir det i forhold til de bivirkningene de fleste opplever den første uken med SSRI? Jeg synes løsningen høres veldig ubehagelig ut.

Det jeg lurer på er hvorfor de hormonelle sidene av saken ofte blir så dårlig utredet. Problemet er jo i utgangspunktet hormonelt. Noen ganger kan en p-pille gjøre susen.

Jeg tror en av årsakene til manglende forskning på området med påfølgenede lettvindte behandlingsmodeller, er at dette har vært sett på som en normal og naturlig kvinneplage. Altså noe som vi damer bare skal smile og leve med.

Det er jo framgang at det nå i det minste er en viss anerkjennelse av at det kan være et behov for behandling.

mvh

Advarselen føyer seg inn i rekken av utspill fra biokjemikere og farmakologer som fra sitt laboratorium uttaler seg om et begrep de har lest om, men aldri sett: Pasienten.

Det kan nok hende.

Men du: Spørsmålet mitt om bivirkningene i forhold til å ta dem bare en uke i måneden - kan du svare på det?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det kan nok hende.

Men du: Spørsmålet mitt om bivirkningene i forhold til å ta dem bare en uke i måneden - kan du svare på det?

Først vil jeg understreke at SSRI mot PMS ikke er en standarbehandling, men noe en gir de som er ytterst på Gauss-kurven, og hvor andre tiltak ikke har hjulpet.

For de jeg har behandlet (

Annonse

Advarselen føyer seg inn i rekken av utspill fra biokjemikere og farmakologer som fra sitt laboratorium uttaler seg om et begrep de har lest om, men aldri sett: Pasienten.

Det er professorer, biokjemikere og farmakologer som uttaler seg.

Hva vet du om deres kjennskap til pasienter?

De normale legene jeg har oppsøkt har vært rimelig restriktive når det gjaldt å skrive ut SSRI.

Det samme med psykologen jeg gikk til, han hadde ikke noen særlig tro på biologenes teorier om årsakene til depresjon.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hva er ytterst på Gauss-kurven?

Gausskurven kalles også normalfordelingskurven. De som er ytterst er få, men er (i dette tilfellet) mest plaget.

Har et bilde her fra en annen sammenhemg, men viser prinsippet.

http://www.aftenposten.no/utdannelse/article653715.ece

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...