PieLill Skrevet 13. november 2005 Skrevet 13. november 2005 Advarer mot farlig feilbehandling Kvinner som får lykkepiller mot PMS, utsettes for lidelse og ren livsfare, advarer forsker Kaj Winther. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=296519 0 Siter
Atene Skrevet 13. november 2005 Skrevet 13. november 2005 Jeg har alltid lurt på en ting: Hvis man skal gi SSRI mot PMS en uke i måneden, hvordan blir det i forhold til de bivirkningene de fleste opplever den første uken med SSRI? Jeg synes løsningen høres veldig ubehagelig ut. 0 Siter
PieLill Skrevet 13. november 2005 Forfatter Skrevet 13. november 2005 Jeg har alltid lurt på en ting: Hvis man skal gi SSRI mot PMS en uke i måneden, hvordan blir det i forhold til de bivirkningene de fleste opplever den første uken med SSRI? Jeg synes løsningen høres veldig ubehagelig ut. Det jeg lurer på er hvorfor de hormonelle sidene av saken ofte blir så dårlig utredet. Problemet er jo i utgangspunktet hormonelt. Noen ganger kan en p-pille gjøre susen. Jeg tror en av årsakene til manglende forskning på området med påfølgenede lettvindte behandlingsmodeller, er at dette har vært sett på som en normal og naturlig kvinneplage. Altså noe som vi damer bare skal smile og leve med. Det er jo framgang at det nå i det minste er en viss anerkjennelse av at det kan være et behov for behandling. mvh 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 13. november 2005 Skrevet 13. november 2005 Advarselen føyer seg inn i rekken av utspill fra biokjemikere og farmakologer som fra sitt laboratorium uttaler seg om et begrep de har lest om, men aldri sett: Pasienten. 0 Siter
Atene Skrevet 13. november 2005 Skrevet 13. november 2005 Advarselen føyer seg inn i rekken av utspill fra biokjemikere og farmakologer som fra sitt laboratorium uttaler seg om et begrep de har lest om, men aldri sett: Pasienten. Det kan nok hende. Men du: Spørsmålet mitt om bivirkningene i forhold til å ta dem bare en uke i måneden - kan du svare på det? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 13. november 2005 Skrevet 13. november 2005 Det kan nok hende. Men du: Spørsmålet mitt om bivirkningene i forhold til å ta dem bare en uke i måneden - kan du svare på det? Først vil jeg understreke at SSRI mot PMS ikke er en standarbehandling, men noe en gir de som er ytterst på Gauss-kurven, og hvor andre tiltak ikke har hjulpet. For de jeg har behandlet ( 0 Siter
highstreet Skrevet 13. november 2005 Skrevet 13. november 2005 Advarselen føyer seg inn i rekken av utspill fra biokjemikere og farmakologer som fra sitt laboratorium uttaler seg om et begrep de har lest om, men aldri sett: Pasienten. Det er professorer, biokjemikere og farmakologer som uttaler seg. Hva vet du om deres kjennskap til pasienter? De normale legene jeg har oppsøkt har vært rimelig restriktive når det gjaldt å skrive ut SSRI. Det samme med psykologen jeg gikk til, han hadde ikke noen særlig tro på biologenes teorier om årsakene til depresjon. 0 Siter
Gjest Rusle Skrevet 13. november 2005 Skrevet 13. november 2005 Jeg prøvde "lykkepiller" mot PMS. De virket ikke, alt som het sexlyst forsvant, kvalm også. Bedre med trim og B6 vitamin. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 13. november 2005 Skrevet 13. november 2005 Først vil jeg understreke at SSRI mot PMS ikke er en standarbehandling, men noe en gir de som er ytterst på Gauss-kurven, og hvor andre tiltak ikke har hjulpet. For de jeg har behandlet ( Hva er ytterst på Gauss-kurven? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Hva er ytterst på Gauss-kurven? Gausskurven kalles også normalfordelingskurven. De som er ytterst er få, men er (i dette tilfellet) mest plaget. Har et bilde her fra en annen sammenhemg, men viser prinsippet. http://www.aftenposten.no/utdannelse/article653715.ece 0 Siter
ariadne Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Hva er ytterst på Gauss-kurven? De som er ytterst på normalfordelingskurven er de som har det ekstremt dårlig og ekstremt bra i dagene før mensen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.