Gå til innhold

ME Virus?

fortvilet dame

Anbefalte innlegg

fortvilet dame

Hei, jeg har i 4 år hatt smerter i armer og ben (på føttene, over knea, i hofter, på hendene, ved albuer og skuldre) I tillegg har jeg det siste året vært plaget av spenningshodepine på venstre side. Alle smerter er kroniske og blir verre ifm eks. lite søvn eller store psykiske utfordringer.Da orker jeg ikke lyd/lys og føler en stor grad av utmattelse.Jeg bruker pr idag Sarotex som gir meg bedre søvn samt antidepressive (Effexor) mot depresjon. Bruker innsovingstabletter v/behov. Leger mener at jeg ikke har det godt med meg selv og at det er derfor jeg har smerter. Sliter i ekteskapet og lurer på om det kan være årsak. Har ingen glede av sex og blir irritert for den minste ting, noe jeg holder tilbake og det gjør vel heller ingenting bedre. Vil nå flytte ut en periode og se om det kan hjelpe, er tom og har ikke noe å bidra med. Jeg er utredet for det aller meste som revmatiske sykdommer, diabetes, smerteklinikken v/ RHP samt blodprøver som er testet for det aller meste.Har egentlig sluttet å forske, men det har ikke min mor... Kan det være ME Virus og hva er egentlig det??? Har dere evt. andre forslag?

Hilsen småbarnsmor 39 år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206172-me-virus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan bare si deg en ting, slutt med efexor. Det er den kapselen som gjør at du sliter med hodepine. Det kan du skrive opp.

Gikk selv på dette fryktelige medikamentet en stund, og trodde hodet mitt sko sprenge. Ikke bra de der.

Prøv å forhøre deg med psykriater og ikke lege om disse lykkepillene. Leger har ikke peiling, de skriver ut i hytt å vær som jeg tidligere har sagt i tidligere innlegg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206172-me-virus/#findComment-1481634
Del på andre sider

fortvilet dame

Jeg kan bare si deg en ting, slutt med efexor. Det er den kapselen som gjør at du sliter med hodepine. Det kan du skrive opp.

Gikk selv på dette fryktelige medikamentet en stund, og trodde hodet mitt sko sprenge. Ikke bra de der.

Prøv å forhøre deg med psykriater og ikke lege om disse lykkepillene. Leger har ikke peiling, de skriver ut i hytt å vær som jeg tidligere har sagt i tidligere innlegg.

Takk for tips! Går til psykiater og det er han jeg har fått de av. Funker godt på psyken min. Hadde denne spenningshodepinen før jeg fikk de tablettene, men du er helt klart inne på noe! Jeg skal forhøre meg når jeg skal til psykiater neste gang! Takk for omtanken.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206172-me-virus/#findComment-1481653
Del på andre sider

Gjest helt immun

Hei!

Du finner en del om dette ved å søke på kronisk tretthetssyndrom, evt. utmattelsessyndrom.

Så vidt jeg vet er dette (ME) en godkjent diagnose i verdens helseorganisasjon.

Forskere tror det er noe tull med immunforsvaret til disse pasientene. Hos normale mennesker slår immunforsvaret seg på når vi blir utsatt for bakterier og virus. Ved en "feil" slår det seg aldri av igjen hos disse pas.

Har også lest om at disse pas. mangler endel serotonin i hjernen, det hjelper derfor med anti-depressesiva.(tror depresjon kommer sekundært til denne sykdommen pga lite energinivå, lite/ingen energi til å takle verken fysisk, psykisk og sosialt liv. Mister derfor mye av innholdet livet-lider store tap). Så også at kortison-nivået i kroppen kunne være lavt hos disse pas., men tror ikke kortison brukes som behandling.(det kan du jo spørre legen din om).

Symptomene er kronisk tretthet, blir aldri opplagt liksom. Kan sove i 12 timer uten å føle seg uthvilt. Etter litt mosjon trenger kroppen opptil dager for å "ta seg igjen". Sykdommen kan være veldig invalidiserende for noen med ME. Endel kommer seg ikke opp av senga, de besvimer, har stivhet og smerter i musklene, hurtig puls, blodtrykksfall, kvalme er også noen av symptomene.

Tror det sto om dette i Norsk Ukeblad sist uke.(hun jeg leste om der hadde kuttet ut bl.a. sukker, tror jeg og blitt litt bedre med dette).

Må understreke at min viten om dette kommer fra det jeg har lest på "nettet" ang. forskning osv. Denne sykdommen er visst satt fokus på spes. i USA.

Mange av disse pasientene blir beskylt for å være late. Men forskning tyder også her på

at energinivået og stressbelastninger hos disse pas. har vært høyere enn hos gjennomsnittet før de ble syk.

Anbefaler deg å sette deg inn i denne sykdommen selv hvis du tror det kan være dette som feiler deg. Dette er en ukjent sykdom som ikke engang helsepersonell har så mye kunnskap om (egen erfaring).

Du må derfor stå på selv for å få hjelp, og det er jo heller ikke enkelt når man er syk.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206172-me-virus/#findComment-1481877
Del på andre sider

Hei!

Du finner en del om dette ved å søke på kronisk tretthetssyndrom, evt. utmattelsessyndrom.

Så vidt jeg vet er dette (ME) en godkjent diagnose i verdens helseorganisasjon.

Forskere tror det er noe tull med immunforsvaret til disse pasientene. Hos normale mennesker slår immunforsvaret seg på når vi blir utsatt for bakterier og virus. Ved en "feil" slår det seg aldri av igjen hos disse pas.

Har også lest om at disse pas. mangler endel serotonin i hjernen, det hjelper derfor med anti-depressesiva.(tror depresjon kommer sekundært til denne sykdommen pga lite energinivå, lite/ingen energi til å takle verken fysisk, psykisk og sosialt liv. Mister derfor mye av innholdet livet-lider store tap). Så også at kortison-nivået i kroppen kunne være lavt hos disse pas., men tror ikke kortison brukes som behandling.(det kan du jo spørre legen din om).

Symptomene er kronisk tretthet, blir aldri opplagt liksom. Kan sove i 12 timer uten å føle seg uthvilt. Etter litt mosjon trenger kroppen opptil dager for å "ta seg igjen". Sykdommen kan være veldig invalidiserende for noen med ME. Endel kommer seg ikke opp av senga, de besvimer, har stivhet og smerter i musklene, hurtig puls, blodtrykksfall, kvalme er også noen av symptomene.

Tror det sto om dette i Norsk Ukeblad sist uke.(hun jeg leste om der hadde kuttet ut bl.a. sukker, tror jeg og blitt litt bedre med dette).

Må understreke at min viten om dette kommer fra det jeg har lest på "nettet" ang. forskning osv. Denne sykdommen er visst satt fokus på spes. i USA.

Mange av disse pasientene blir beskylt for å være late. Men forskning tyder også her på

at energinivået og stressbelastninger hos disse pas. har vært høyere enn hos gjennomsnittet før de ble syk.

Anbefaler deg å sette deg inn i denne sykdommen selv hvis du tror det kan være dette som feiler deg. Dette er en ukjent sykdom som ikke engang helsepersonell har så mye kunnskap om (egen erfaring).

Du må derfor stå på selv for å få hjelp, og det er jo heller ikke enkelt når man er syk.

Lykke til!

Hei!

Det er mye riktig i det du skriver, men det med serotoninmangel har jeg aldri lest før. Tvert imot reagerer mange med M.E. med store bivirknnger på SSRI, og kan bli svært syke av selv små mengder.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206172-me-virus/#findComment-1484482
Del på andre sider

Om du vil vite mer om ME/postviralt utmattelsessyndrom, så er dette et godt sted å begynne:

http://www.me-forening.no/

Det finnes også et diskusjosnfora for folk med ME:

http://www.menin.no/phpbb/index.php

Det er helt umulig å gi en rask diagnose av ME, det krever lange utredninger, og det er få spesialister i Norge som setter denne diagnosen.

Det som skiller ME fra de fleste andre kjente sykdommer, er at man blir svært mye dårligere av fysisk trening. Det gir seg utslag i influensalignende symptomer, kvalme og hodepine.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206172-me-virus/#findComment-1484492
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...