Gå til innhold

"tillært paranoid", går det an?

Anbefalte innlegg

Gjest Kjekt å vite!

Litt vanskelig å forklare dette, men det er noe jeg lurer på.

Har vokst opp med foreldre som er meget skeptisk til folk. Ble stengt inne i perioder av min mor, slapp ikke inn besøkende, måtte gjemme meg når noen banket på osv.

Alle er og var vonde før det motsatte ble bevist. Har noen noen gang gjort min mor noe/sagt noe vondt (eller trenger ikke være annet enn en bagatell) så blir de aldri tilgitt.

Har opplevd at mennesker ikke alltid er snille og blitt meget skeptisk selv etterhvert(spes. i perioder).

Spørsmål: Er det slik man blir paranoid? Jeg er meget klar over dette selv og arbeider hardt for å være såkalt normal.

Tror ikke mine nærmeste oppfatter hva som er galt i mine dårlige perioder, da jeg blir taus og trekker meg tilbake for ei stund.

Men stemmen til mine foreldre hører jeg ofte i mitt hode. Jeg tåler liten/ingen kontakt med dem før hodet "snur seg" og jeg blir mistenksom/psyk.

Spørsmål: Er det å være paranoid stort sett tillært eller har vi med biologi/arv å gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206245-till%C3%A6rt-paranoid-g%C3%A5r-det-an/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke hva jeg skal si. Personlig mener jeg at begge deler KAN spille inn, mulig du er disponert biologisk for å føle slik du gjør ift folk.

MEN: Jeg tror at våre oppfattelser av ting og tank ofte har med "pregning" å gjøre.

Mennesker er flokkdyr. Likeledes er hester, hunder knuer, løver osv et flokkdyr. Man kan prege flokkdyr på at det og det er farlig, mens det og det er trygt.

Kanskje teit forklart, men det kan altså være mulig at du er "feilprega" av dine foreldre, og derfor reagerer du slik du gjør.

Håper dette var til nytte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...