Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Gjest oksen ferdinand
Skrevet

Alle sier det ikke skal skje noe.

Men jeg sitter her med angsten.

Tror at det skal skje noe. Føler meg ikke trygg. Klarer ikke leve.

Folk snakker om meg overalt, kjenner meg, stirrer på meg. Ler av meg, er sinte på meg.

Føler at dette må bety noe, men medisinsk er jeg jo paranoid.

Tror jeg har lyst til å spørre om en innleggelse ellerno jeg... jeg er nødt til å snakke med folk for å få det bedre...

Skrevet

Ja, du bør snakke med noen om dette. Din primærlege kan hjelpe deg med å henvise deg videre til en behandler. Har du kontakt med andre mennesker eller er du mer eller mindre isolert?

Håper du får snarlig hjelp.

Skrevet

Hei!

Har det akkurat sånn som du i perioder og vet det er helt forferdelig å ha det sånn.

Hos meg pleier dette å gå over etter ei stund. Må skjerme meg selv i perioder. Vet også det er fryktelig vanskelig å be/ringe etter hjelp når en føler det sånn.

Men det hjelper som regel å snakke med lege/psykolog etc. En som kan realitetsorientere litt. Anti-psykotiske medisiner har også hjulpet meg en god del, spesielt det at jeg bedre ser hva som er galt, greier bedre å plassere ting.

Det hender også at jeg blir innlagt når jeg blir sånn, det går da gjerne noen dager før jeg tør å møte folk, stole på at de menneskene jeg møter der ikke vil meg vondt.

Men det pleier "å gå seg til" når jeg bare får litt tid på meg. Spørsmålet er vel bare om at rette behandlingen i mitt tilfelle rett og slett er å skifte miljø for ei stund. Opplever da ofte at symptomene bedrer seg. Det beste er rett å slett å kun møte helt nye mennesker som ikke kjenner meg.

Det er når mennesker kommer meg for nære, vet for mye om meg, at jeg blir mistenksom/paranoid. Da tror jeg gjerne at alle er imot meg og vil komme å gjøre meg vondt.

Søk hjelp, ring å snakk med noen, du blir helt sikkert ikke bedre av å mure deg inne uten å ha kontakt med folk. Da blir gjerne tankene bare værre og værre, det har ihvertfall jeg erfart.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...