Gå til innhold

ADHD førerkort

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fantom1365380824

Ikke kun pga ADHD om opplæring og prøver går greit.

Rusmisbruk, som en ofte ser ved ADHD, er noe annet.

Takker for svar.

Jeg leste på en nettside og har hørt av andre at personer med adhd ikke skal ha førerkort, men det gis ved unntak om en søker og får det godkjent. Og at man fikk det kun for bil og ikke lastebil og buss.

Jeg velger å tro mer på det du sier enn på det jeg har hørt tidligere.

Hva med medisinering mot adhd da? Kan man bli fratatt førerkortet pga det?

Lurer på om jeg muligens kan ha en mild versjon av adhd, men tør ikke si dette til min lege da jeg er redd for mitt førerkort :)

Er ikke hyperaktiv, men har de fleste andre symptomer. Var hyper da jeg var liten..

Hadde vært fint om andre med adhd også kunne svart :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206530-adhd-f%C3%B8rerkort/#findComment-1485999
Del på andre sider

Gjest postludeum

Takker for svar.

Jeg leste på en nettside og har hørt av andre at personer med adhd ikke skal ha førerkort, men det gis ved unntak om en søker og får det godkjent. Og at man fikk det kun for bil og ikke lastebil og buss.

Lurer på om jeg muligens kan ha en mild versjon av adhd, men tør ikke si dette til min lege da jeg er redd for mitt førerkort :)

Er ikke hyperaktiv, men har de fleste andre symptomer. Var hyper da jeg var liten..

Jeg har diagnose adhd men det er over 20 år siden jeg fikk lappen. Tror ikke jeg er "kvalifisert" til å miste den av den grunn ; )

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206530-adhd-f%C3%B8rerkort/#findComment-1486179
Del på andre sider

kristiansund1365380625

Takker for svar.

Hvis NHD har rett, har Helsetilsynet i Nord-Trøndelag en annen politikk enn Helsetilsynet i Møre og Romsdal!

Fordi ulykkeshyppigheten for sjåfører med ADHD i en studie (har ikke referansen tilgjengelig) var mellom 70 og 80% høyere enn for gjennomsnittsbilisten, regnes ADHD som en diagnose som diskvalifiserer for førerkort. Dette er noe som gjelder uavhengig av om man bruker medisiner eller ikke, og uavhengig av hva slags medisiner. Her i fylket må man søke om dispensasjon, og dispensasjon gies vanligvis kun for klasse B. Yrkessjåfører som allerede har førerkort for stor bil (CE) kan få dispensasjon for det, men jeg har ikke hørt at noen har fått dispensasjon for buss (DE).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206530-adhd-f%C3%B8rerkort/#findComment-1486188
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...