Gå til innhold

Søvnproblemer/stress

Anbefalte innlegg

dorian1365380922

hei.

Jeg er gutt 22 år som er plaget med lite søvn. Det begynte med at det var mye stress på jobben for ca 6 mnd siden, og etter det har jeg aldri klart å roe kroppen på en måte.Merker som om hodet jobber skikkelig. Den tenker og da får jeg anspent-følelse. Klarer ikke å sitte i ro, klarer ikke å slappe av. Verste av alt er jo at det går ut over søvnen. For ca 1 mnd siden sov jeg 2 dager på rad skikkelig godt, og jeg merket med en gang at jeg ble meg selv. Men etter det har det gått nedover. Tror du sovemedisin er noe løsning? tenker også på ei jente veldig mye. Hver gangnår jeg skal legge meg, så tenker jeg mye på henne, slik at jeg blir så anspent i hodet. Har selvfølgelig prøvd å la være, men lettere sagt enn gjort. Hva anbefaller du ?

Alt begynte jo da kroppen ga klare beskjed at noe er rart.Etter en stressende dag,kommer jeg hjem med trykk i hodet (pannen), anspent følelse i kroppen,og uansett hvor trøtt og slapp man er, det er vanskelig å roe ned. Det ble verre og verre, og nå er det ikke lett å komme i bra sovnsrutine osv. Føler meg så si full hele tiden. er nok mangel på søvn. har også vært utrolig plaget med stiv nakke (musklene og ledd) i den stressperioden. Er enda ikke blitt bra i nakken. Føler ofte trykk i bakhodet/nakken.

Takk for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206699-s%C3%B8vnproblemerstress/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan jo hende at det hjelper deg å bryte sirkelen dersom du fikk sove noen netter på sovemedisin, men da må du huske at du blir fryktelig trett og uopplagt dagen etter. Det kan være vanskelig å kombinere med jobb. Det beste er kanskje å lære avspenningsteknikker og kanskje trene noen timer før leggetid slik at du er skikkelig sliten når det er tid for søvn. Bare noen tips. Fra en som har prøvd det meste, og ikke anbefaler deg å prøve med medisiner da det er lett å bli avhengig.

dorian1365380922

Det kan jo hende at det hjelper deg å bryte sirkelen dersom du fikk sove noen netter på sovemedisin, men da må du huske at du blir fryktelig trett og uopplagt dagen etter. Det kan være vanskelig å kombinere med jobb. Det beste er kanskje å lære avspenningsteknikker og kanskje trene noen timer før leggetid slik at du er skikkelig sliten når det er tid for søvn. Bare noen tips. Fra en som har prøvd det meste, og ikke anbefaler deg å prøve med medisiner da det er lett å bli avhengig.

takk for svar.

Har aldri vært plaget med slikt, særlig søvn. Har f.eks før tenkt på ei jente osv, men det har aldri ødelagt søvnen min.Tror dette har kommet pga stress. Vet f.eks de tidlige tegnene var jo når jeg kom hjem, jeg følte trykk og anspent følelse i kroppen.Som oftest gikk det bort i løpet av par timer..Men nå er det der helet iden

takk for svar.

Har aldri vært plaget med slikt, særlig søvn. Har f.eks før tenkt på ei jente osv, men det har aldri ødelagt søvnen min.Tror dette har kommet pga stress. Vet f.eks de tidlige tegnene var jo når jeg kom hjem, jeg følte trykk og anspent følelse i kroppen.Som oftest gikk det bort i løpet av par timer..Men nå er det der helet iden

Tror på mosjon/trening for å bli fysisk sliten slik at man får sove.

Når du "tar deg ut" fysisk så vil du merke at tankene blir litt annerledes, mere avslappet også.

Du blir "klar" på en helt annen måte, får tøyet litt ut og stresset vil avta slik at du får roet deg ned.

Så kan du jo løpe innom den dama du tenker på.....

Ønsketenkning kanskje, men har prøvd det (da mener jeg treningen) med bra effekt :-)

dorian1365380922

Tror på mosjon/trening for å bli fysisk sliten slik at man får sove.

Når du "tar deg ut" fysisk så vil du merke at tankene blir litt annerledes, mere avslappet også.

Du blir "klar" på en helt annen måte, får tøyet litt ut og stresset vil avta slik at du får roet deg ned.

Så kan du jo løpe innom den dama du tenker på.....

Ønsketenkning kanskje, men har prøvd det (da mener jeg treningen) med bra effekt :-)

Trener med vekter og de siste dagene har jeg tatt meg skikkelig ut. har trent tungt, selvom jeg sover elendig. Egentlig så blir det utrolig stor ubalanse i hormonsystemet osv når man ikke får sove, og det går dessverre ut over treningen også. Men jeg merker at tankene avtar når man har trent, men når kvelden nærmer seg og leggetiden er nær, det er da tankene og bekymringene kommer. Da tenker jeg "kanskje hun roter med exen, kanskje hun gjør ditt, datt osv. Selvom jeg ikke vil tenke på det, så kommer det automatisk.Våkner ofte at jeg tenker på henne..

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det finnes mange søvhygieneråd.

Hold en fast døgnrytme uansett. Stå opp i rett tid uansett om du har sovet dårlig.

Ikke sov middag mer enn 15-20 min.

Mosjoner hver dag. Gjerne om kvelden, men ikke den siste timen før du skal legge deg.

Spis et lett måltid tidlig på kvelden. Du skel ikke være sulten, men heller ikke stappmett når du legger deg.

Ikke arbeid eller gjør noe stressende/svært engasjerende eller opprivende den siste timen før du legger deg. Hør på rolig musikk. Drikk en kopp varm sjokolade.

Mange vil ha nytte av å lære avspenningsteknikker. Jeg har god erfaring med autogen trening.

Sovemiddel i tre netter kan bryte en vond sirkel.

Annonse

dorian1365380922

Det finnes mange søvhygieneråd.

Hold en fast døgnrytme uansett. Stå opp i rett tid uansett om du har sovet dårlig.

Ikke sov middag mer enn 15-20 min.

Mosjoner hver dag. Gjerne om kvelden, men ikke den siste timen før du skal legge deg.

Spis et lett måltid tidlig på kvelden. Du skel ikke være sulten, men heller ikke stappmett når du legger deg.

Ikke arbeid eller gjør noe stressende/svært engasjerende eller opprivende den siste timen før du legger deg. Hør på rolig musikk. Drikk en kopp varm sjokolade.

Mange vil ha nytte av å lære avspenningsteknikker. Jeg har god erfaring med autogen trening.

Sovemiddel i tre netter kan bryte en vond sirkel.

flott!

Skader det om jeg trener styrke?

Hvilken sovemedisin og hvor mye er det du har brukt. Jeg har brukt Imovane 7.5mg og kan ikke si at jeg merker at jeg er trettere dagen etter, ihvertfall ikke så mye som før da jeg slet med å få sove.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...