Gå til innhold

Hva er forskjellen på sosial angst og unnvikende pf?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

unnvikende personlighetsforstyrrelse er en diagnose gitt når en rekke punkter stemmer overens med hvordan personen er.

Hvis man er paranoid, så behøver man ikke ha en paranoid personlighetsforstyrrelse.

Alle har vel sosial angst i større eller mindre grad.

Vi har alle personlighetsforstyrrelser, men når disse forstyrrelsene blir så alvorlige at blir et reelt problem for en selv eller andre, og man går til behandlig, så kan man bli diagnostisert. .

Godt spørsmål!! Jeg vet ikke men jeg prøver meg på en forklaring....

jeg vil tro at begge deler går inn i hverandre, men at sosial angst blir et slags overordnet begrep for angsten man føler i forhold til andre mennesker. Jeg tror også at å lide av sosial angst er mer invalidiserende enn å "bare" ha unnvikende pf"

Jeg tenker at en person som har sosial angst vil føle denne angsten for nesten alle ukjente, man kan være redd for å møte blikket til andre, redd for si noe foran andre eller føler seg hele tiden iaktatt av andre. I alvorlige tilfeller så går man kanske ikke ut av huset sitt av frykt for å møte noen

Hvis du har en unnvikende pf så kan det tenkes at du ikke er redd for å møte ukjente mennesker, eller ta ordet i en forsamling men at man ofte trekker seg unna da folk ønsker å bli nærmere kjent med en. Eller at en er så usikker på mennesker at en ikke tør å utlevere seg på noen måte av redsel for å binde seg til noen, eller at redselen for å bli avvist er så stor at en ikke tar sjansen på å nærme seg mennesker

jeg lurer forresten på om sosial angst har noe eget diagnosenr et sted?

Håper NHD kan gi et mere oppklarende svar

Gjest En med diagnosen

Godt spørsmål!! Jeg vet ikke men jeg prøver meg på en forklaring....

jeg vil tro at begge deler går inn i hverandre, men at sosial angst blir et slags overordnet begrep for angsten man føler i forhold til andre mennesker. Jeg tror også at å lide av sosial angst er mer invalidiserende enn å "bare" ha unnvikende pf"

Jeg tenker at en person som har sosial angst vil føle denne angsten for nesten alle ukjente, man kan være redd for å møte blikket til andre, redd for si noe foran andre eller føler seg hele tiden iaktatt av andre. I alvorlige tilfeller så går man kanske ikke ut av huset sitt av frykt for å møte noen

Hvis du har en unnvikende pf så kan det tenkes at du ikke er redd for å møte ukjente mennesker, eller ta ordet i en forsamling men at man ofte trekker seg unna da folk ønsker å bli nærmere kjent med en. Eller at en er så usikker på mennesker at en ikke tør å utlevere seg på noen måte av redsel for å binde seg til noen, eller at redselen for å bli avvist er så stor at en ikke tar sjansen på å nærme seg mennesker

jeg lurer forresten på om sosial angst har noe eget diagnosenr et sted?

Håper NHD kan gi et mere oppklarende svar

"jeg lurer forresten på om sosial angst har noe eget diagnosenr et sted?"

Ja, det har det. Sosial angst er det samme som heter sosial fobi, og det har diagnosen F40.1 i ICD10

Når det gjelder resten av innlegget vil jeg ikke begi meg inn på noe, men håper NHD tar en oppretting :)

"jeg lurer forresten på om sosial angst har noe eget diagnosenr et sted?"

Ja, det har det. Sosial angst er det samme som heter sosial fobi, og det har diagnosen F40.1 i ICD10

Når det gjelder resten av innlegget vil jeg ikke begi meg inn på noe, men håper NHD tar en oppretting :)

jeg har også diagnosen.

Angsten kommer uten at jeg har kontroll over den.

Personlighetsfortyrrelser er begreper som brukes for å diagnostisere en adferd hvor det finnes et gjennomgående mønster som er et reelt problem/sykdom for pasienten.

Har man sosial angst så behøver det ikke bety at man unnlater å gjøre leksene sine før deadline, at man ikke lar andre komme nært innpå seg, at personen stort sett unngår situasjoner som kan være truende eller ubehagelige.

Det ligger i ordet - forstyrrelse.

Gjest Angstfull!

En med unnvikende pf har problemer med å forholde seg til mennesker, ukjente og kjente, mens en med sosial fobi opplever sosiale problemer i spesielle situasjoner.

Vil også tro at selvbildet mellom disse to diagnosene er avgjørende. Unnvikende preges av en inntens frykt for avvisning og vurdering samt følelsen av å ikke være god nok (++), som man bærer med seg i (nesten) alle situasjoner.

Konsekvensen er at man mislykkes sosialt og yrkesmessig. Makter bare ikke å takle mennesker, de gir angst, redsel og nedverdigende selvfølelse.

Selv små uskyldige komentarer kan oppfattes som avvisning. Og man "må" stadig være på vakt for "skjulte meldinger", dette er slitsomt(!) og derfor lever jeg nesten i isolasjon.

Kunne skrevet mye mer og aner ikke om dette er tilstrekkelig for å skjønne forskjellen.

Påpeker at jeg ikke snakker for andre med denne diagnosen, dette er bare min måte å oppleve det på.

(ps. om det ikke kom tydelig nok frem så har jeg diagnosen unnvikende pf)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...