Gå til innhold

Slutte med Aurorix og lamictal pga. graviditet

Anbefalte innlegg

Gjest anouschka78

Hei!

Jeg er en jente som ikke har vært her på en stund. jeg har vært så frisk det siste året pga. riktige medisiner og jeg føler at jeg har funnet tilbake til meg selv.

Jeg har fått meg kjæreste, men han vil ha barn innen de neste to årene. Jeg kunne også tenkt meg dette men vil avvente mitt gode resultat av medisinene i tre år til.

Jeg var på nippet til uføretrygd, men med 500 mg lamictal og 750 mg aurorix var jeg endelig meg selv igjen. I 11 år har jeg vært syk (depresjon med glidende overgang til psykose.)

Legen har sagt at jeg mest sannsynlig må gå på medisiner muligens hele livet.

Men hva gjør jeg med en graviditet?? Jeg sluttet frivillig når jeg fikk min sønn for 9 år siden. Hadde terapi to ganger i uken.

Jeg er så redd for når depresjonen kommer så "mister" jeg meg selv, og verden blir totalt forandret.

I dag kan jeg ikke lese aviser/nyheter, og søker meg bort fra konflikter, for å ikke bli minnet på årene som har vært. Jeg klarte tilslutt ikke å høre hva andre sa, forstod ikke verden rundt meg og ble så stille at jeg til slutt ikke klarte å få fram ett ord.

Jeg er redd! Men er 100 % frisk med medisiner. Jobber fulltid pga. dette, og føler meg på plass i livet mitt igjen, med den personligheten som jeg hadde glemt var meg. Jeg har det toppen nå!

Hva anbefaler du/dere ang. medisinering, om jeg er frisk i tre år til med disse medisinene og velger å få barn?

Pls svare. Føler jeg "lurer" kjæresten min hvis jeg ikke kan få barn med han.

Hls A

Fortsetter under...

Gjest Fire søstre

Be legen din kontakte RELIS som er et regionalt legemiddelinformasjonssenter i regionen du bor i. Relis Sør og Relis Øst er i Oslo, Relis Vest i Bergen, Relis Midt-Norge i Trondheim og Relis Nord i Tromsø.

Der er det fagpersoner med gode kunnskaper om legemidler, deriblandt graviditet og legemidler.

De kan finne ut hva som eventuelt kan og ikke kan brukes under graviditet.

Lykke til!

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg synes du legger opp til et fornuftig opplegg. Om du er stabil i tre år til, bør du kunne ta sjansen på en graviditet.

Det er ingen grunn til å tro at Aurorix er skadelig. PÅ den annen side er erfaringen ved bruk i svangerskap særdeles liten. Derfor ville jeg råde deg til å gjennomføre svangerskapet kun på Lamictal som en har langt større erfaring med.

Du må få til et samarbeide mellom fastlege, psykiater, gynekolog og jordmor. Du må trappe ned Aurorix svært langsomt. Om det går bra, er du klar for å forsøke en graviditet.

Dette er det eneste jeg finner som er publisert på Aurorix og svangerskap:

Pharmacopsychiatry. 2001 Mar;34(2):82-3.

Moclobemide in pregnancy.

Rybakowski JK.

Department of Adult Psychiatry, University of Medical Sciences, Poznan, Poland.

We report on the case of female patient with chronic dysthymia, who took moclobemide at 300 mg/day throughout her first pregnancy. The course of pregnancy was healthy, and natural delivery was uneventful. The psychomotoric and somatic development of the child within first 14 months of life has been normal.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...