Gå til innhold

Fungerer systemet virkelig slik i verdens "beste" land? - (manisk psykose)

Anbefalte innlegg

Hei Dahl!

Jeg har skrevet et innlegg til deg tidligere og bedt om råd angående min mor som har diagnosen manisk psykose.. Hun klarer pr i dag ikke å samhandle normalt med noen - ikke engang nærmeste familie.Hun isolerer seg, er svært svingende i humøret,har vrangforestillinger,sitter ikke i ro et sekund,har stor kjøpe og oppussingstrang,har mange svimlende ideer og kan utøve fysisk og psykisk "terror" når hele verden går henne imot + selvfølgelig absolutt ingen sykdomsinnsikt.Familien rundt henne er nå svært fortvilet og ser hennes voldsomme utbrudd som et uttrykk for fortvilelse. Hun har vært tvangsinnlagt 1x tidligere uten hell - etter 10 dager satt hun lykkelig som en unge på bussen hjem for med en gang å bestille et lass med stor stein som ingen hadde bruk for.. Hun blir fra legehold generelt framstilt som en "byoriginal" som har et tilbud dersom hun vil ha det - med det er jo dessverre det store problemet - for i egne øyne er hun jo på topp, i sin livs beste form og har slett ikke behov for noen hjelp.Nå er det ca 3 år siden noen lege i det hele tatt har vurdert henne og den lokale psykiatrien har gitt henn eopp. Hun vil ikke se snurten av medikamenter og familien er snart på god vei i oppløsning og fullstendig depresjon over dette uløselige problemet. Vi har snakket med fastlegen, lokal sjef for psykiatrien, helseog sosialsjef i kommunen uten hell. Til slutt sendte vi en skriftlig klage til Fylkeslegen, men har fått til svar at siden pasienten ikke klager selv - kan de ikkke behandle søknaden! Vi holder på å bli sprø - for det ser ut til at denne alvorlig syke kvinnen må overlates til seg selv til hun går i graven - og vi får beskjed om å ta vare på oss selv( som i praksis betyr å distansere seg bort fra henne..)

I forhold til lov om psykisk helsevern synes all hensyn til fare for helse å være oversett... det refereres alltid til at det må være fare for liv..

Vi kan da umulig være de eneste i Norge som har dette problemet? Fungerer virkelig ikke helsevesenet bedre enn dette? Det føles så instendig og grunnleggende feil å måtte forlate en syk person helt over til seg selv... ( hjertesukk fra Nord)

Fortsetter under...

Hva er en psykose?

Hva er psykiske problemer?

Man vet ikke dette.

Har man knukket en fot eller fått en svulst på skulderen så ser legene dette og de kan behandle sykdommen deretter.

Med psykiske plager er det ikke likedan. Vi kjenner ikke årsaken til psykisk sykdom. Vi har ingen beviser om hva den skyldes? Og vi har ingen sikker kur.

Hvorfor tror du at at psykiaterne har så ekstrem lav status blant andre leger? Fordi de vet så mye?

Psykologien er en vitenskap som kun er 150 år gammel. Det er knapt 5 generasjoner.

Gjest tomasalb

Hva er en psykose?

Man vet ikke dette.

Har man knukket en fot eller fått en svulst på skulderen så ser legene dette og de kan behandle sykdommen deretter.

Med psykiske plager er det ikke likedan. Vi kjenner ikke årsaken til psykisk sykdom. Vi har ingen beviser om hva den skyldes? Og vi har ingen sikker kur.

Hvorfor tror du at at psykiaterne har så ekstrem lav status blant andre leger? Fordi de vet så mye?

Psykologien er en vitenskap som kun er 150 år gammel. Det er knapt 5 generasjoner.

Men psykiaterne tjener mye!

Hei lilleCathrine!

Du har stilet ditt spørmål til Dr. Dahl, og jeg håper du får et brukbart svar.

Jeg vil bare gi deg en respons på at spørsmålene du stiller er svært viktige, og berører mange.

Selv har jeg kjent på tilsvarende frustrasjon. Dilemmaet man som pårørende befinner seg i når man på den ene siden ser et sterkt behandlingsbehov, og på den andre siden opplever at omverdenen, både helsevesenet og alle andre, lar seg manipulere og besnære av en orginal atferd.

Velartikulerte og "sterke" syke, med mange idéer og prosjekter synes å sjarmere og overbevise i stor stil.

Det er selvsagt et dilemma for behandlingsapparatet å på den ene siden skulle tro på den sykes versjon,og på den andre siden ta pårørende på alvor.

Selv mener jeg at det bør fokuseres sterkt på det at disse syke gjennom sin veltalenhet, "sjarm" eller livskraftige energi unngår nødvendig behandling.

Er det virkelig bare når man er til fare for seg selv eller andre at man kan få syke lagt inn?

Er det ikke også en paragraf som sier noe om at syke bør få hjelp selvom de ikke har sykdomsinnsikt?

Jeg ønsker dere uansett lykke til!

Hva er en psykose?

Man vet ikke dette.

Man kjenner i mange tilfelle årsaken til psykisk sykdom.

Det finnes beviser!

Som eksempel kan CT/MR/PET scanninger avdekke økt aktivitet i spesifikke deler av hjernen, deler som påvirker ulike former for atferd osv.

Behandlingen av f. eks. schizofreni har på bakgrunn av slike funn tatt viktige steg.

Både innen psykologien og psykiatrien foregår det viktig kvantitativ forskning som avdekker årsakssammenhenger, og i den grad man skal bruke utrykket "beviser", nettopp finner ut av hvorfor mennsker blir psykisk syke.

I hvilke sammenhenger fremgår det at psykiatere har lav status?

Dette synes som en underlig påstand.

Men psykiaterne tjener mye!

Psykiaterne tjener dårlig i forhold til dem det er naturlig å sammenligne med. De med samme grunnutdannelse.

En psykiater med noe erfaring som er overlege for en akuttpost tjener ca 650000 i året.

En overlege på anestesi tjener 900000.

En almennpraktiker med full liste tjener i overkant av 1000000.

Det er faktisk problemer med å rekrutere psykiatere fordi de taper 400000 i året på å være psykiater...

Psykiaterne burde etter min mening opp 200000 i året i lønn for å nærme seg sine "legekollegaer", i tillegg burde fylkene være flinkere til å ha barnehage og bolig tilbud knyttet til de psykiatriske sykehusene.

Slik rekrutterer man folk!

Blant legene tror jeg faktisk dessverre det er slik at psykiaterne er bunnslammet hva status gjelder..

Annonse

Gjest tjatjojoda

Psykiaterne tjener dårlig i forhold til dem det er naturlig å sammenligne med. De med samme grunnutdannelse.

En psykiater med noe erfaring som er overlege for en akuttpost tjener ca 650000 i året.

En overlege på anestesi tjener 900000.

En almennpraktiker med full liste tjener i overkant av 1000000.

Det er faktisk problemer med å rekrutere psykiatere fordi de taper 400000 i året på å være psykiater...

Psykiaterne burde etter min mening opp 200000 i året i lønn for å nærme seg sine "legekollegaer", i tillegg burde fylkene være flinkere til å ha barnehage og bolig tilbud knyttet til de psykiatriske sykehusene.

Slik rekrutterer man folk!

Blant legene tror jeg faktisk dessverre det er slik at psykiaterne er bunnslammet hva status gjelder..

Det du skriver er korrekt nok, men det betyr slett ikke at psykiatere ikke tjener mye. De tjener jo mye. At de andre tjener enda mer betyr bare etter min mening av de andre tjener _for_ mye.

Gjest - mener jeg

Det du skriver er korrekt nok, men det betyr slett ikke at psykiatere ikke tjener mye. De tjener jo mye. At de andre tjener enda mer betyr bare etter min mening av de andre tjener _for_ mye.

Jeg forsvarer legelønningene. Det er tale om en hardtarbeidende yrkesgruppe med stort ansvar og lang og krevende utdanning bak seg.

Det gavner samfunnet at legestudiet, og andre krevende utdannelser som samfunnet er avhengig av at noen gir seg i kast med, er populært.

Hvorfor skulle noen ta seg bryet med å ta en 6 år lang utdannelse dersom lønningene var vesentlig lavere enn de er i dag? Det er snakk om et studium som krever at man må jobbe hardt allerede på videregående (med realfag), man kommer sent ut i lønnet arbeid - men opparbeider derimot en solid studiegjeld (nærmere 500 000 dersom man tar opp fullt studielån).

Selvsagt er det også annet enn penger som virker tiltrekkende, men det er ikke til å komme bort fra at også fremtidig lønn er avgjørende. Få er så idealistiske av seg at de er villige til å tape økonomisk.

Derfor skulle det bare mangle at leger tjener opp i mot millionen

Man kjenner i mange tilfelle årsaken til psykisk sykdom.

Det finnes beviser!

Som eksempel kan CT/MR/PET scanninger avdekke økt aktivitet i spesifikke deler av hjernen, deler som påvirker ulike former for atferd osv.

Behandlingen av f. eks. schizofreni har på bakgrunn av slike funn tatt viktige steg.

Både innen psykologien og psykiatrien foregår det viktig kvantitativ forskning som avdekker årsakssammenhenger, og i den grad man skal bruke utrykket "beviser", nettopp finner ut av hvorfor mennsker blir psykisk syke.

I hvilke sammenhenger fremgår det at psykiatere har lav status?

Dette synes som en underlig påstand.

Du tar nok feil.

Man vet ikke hva schzisofreni skyldes. Det finnes mange teorier, den du trekker frem er i dag den rådende blant biologisk orienterte leger.

http://www.lommelegen.no/art/art2720.asp

Forøvrig vet man heller ikke hva depresjon skyldes, teorien om kjemisk ubalanse har vært mye i vinden de siste årene.

Det foregår selvfølgelig mye viktig forskning.

Men du sier at man vet hva en del psykiske lidelser skyldes. Hvilke?

Når det gjelder det siste så lages det i blant tabeller over statusstigen leger i mellom. På siste plass kommer psykiaterene. Årsakene til dette vet ikke jeg.

Jeg forsvarer legelønningene. Det er tale om en hardtarbeidende yrkesgruppe med stort ansvar og lang og krevende utdanning bak seg.

Det gavner samfunnet at legestudiet, og andre krevende utdannelser som samfunnet er avhengig av at noen gir seg i kast med, er populært.

Hvorfor skulle noen ta seg bryet med å ta en 6 år lang utdannelse dersom lønningene var vesentlig lavere enn de er i dag? Det er snakk om et studium som krever at man må jobbe hardt allerede på videregående (med realfag), man kommer sent ut i lønnet arbeid - men opparbeider derimot en solid studiegjeld (nærmere 500 000 dersom man tar opp fullt studielån).

Selvsagt er det også annet enn penger som virker tiltrekkende, men det er ikke til å komme bort fra at også fremtidig lønn er avgjørende. Få er så idealistiske av seg at de er villige til å tape økonomisk.

Legelønningene i Norge er høye fordi Den norske legeforening har vært restriktive når det gjelder å øke antall studieplasser. Det er den samme linjen som Heismøntørene har hatt. I Tyskland er lønnsnivået til legene på ganske lik linje med andre profesjoner.

Enig!

Jeg mener legene tjener det de burde tjene.

Men mitt poeng er at psykiaterlønningene burde bli høyere slik at ikke legene rømmer fra yrket. Da har vi pasientene bare psykologene igjen. *grøss*

Legelønningene i Norge er høye fordi Den norske legeforening har vært restriktive når det gjelder å øke antall studieplasser. Det er den samme linjen som Heismøntørene har hatt. I Tyskland er lønnsnivået til legene på ganske lik linje med andre profesjoner.

I Tyskland får en ingen støtte fra staten i det hele tatt for å studere, så lurer på hvilke leger de egentlig har der. Sønner av rikmenn antakelig..

Forøvrig bruker Tyskland mer penger på helse pr. innbygger enn det vi gjør i Norge.

Norge har i følge WHO verdens 11 beste helsesystem. Tyskland er ikke blant de 50 første.

Dessuten er det fritt frem for norske ungdommer å søke på medisinstudie i et annet land :)

Jeg synes legelønningene er helt ok.

Annonse

I Tyskland får en ingen støtte fra staten i det hele tatt for å studere, så lurer på hvilke leger de egentlig har der. Sønner av rikmenn antakelig..

Forøvrig bruker Tyskland mer penger på helse pr. innbygger enn det vi gjør i Norge.

Norge har i følge WHO verdens 11 beste helsesystem. Tyskland er ikke blant de 50 første.

Dessuten er det fritt frem for norske ungdommer å søke på medisinstudie i et annet land :)

Jeg synes legelønningene er helt ok.

ja.

Det er fritt frem å søke på et medisinstudium i et annet land. pga få studieplasser her i norge - bevisst holdt nede er det dermed også gode muligheter for å få jobb.

Her i norge er det vel svært vanlig at arbeiderklasseungdom studerer medisin. Ihvertfall få rikmannssønner og døtre. ; )

ja.

Det er fritt frem å søke på et medisinstudium i et annet land. pga få studieplasser her i norge - bevisst holdt nede er det dermed også gode muligheter for å få jobb.

Her i norge er det vel svært vanlig at arbeiderklasseungdom studerer medisin. Ihvertfall få rikmannssønner og døtre. ; )

Her i Norge er det vell vanlig at de med de beste hodene studerer medisin, ettersom det er det vanskeligste studiet å komme inn på etter veterinærstudiet.

Rikmannsønner er vell for late til å studere medisin. Hvorfor gjøre noe selv når en kan ta over noe som allerede går på skinner :)

Her i Norge er det vell vanlig at de med de beste hodene studerer medisin, ettersom det er det vanskeligste studiet å komme inn på etter veterinærstudiet.

Rikmannsønner er vell for late til å studere medisin. Hvorfor gjøre noe selv når en kan ta over noe som allerede går på skinner :)

tja.

Er det alltid de smarteste som får de beste karakterene?

Det er vanskeligst å komme inn på journaliststudiet. Deretter medisin og så vetrinær.

Hvem er rikmannssønnene? og døtrene?

Snakker du om penger eller om ressurser generelt.

Mange vokser opp i rike hjem hvor de eneste bøkene er bibelen, telefonkatalogen og de bøkene man fikk til jul og som ikke lot seg bytte.

Rikdom kan være så mangt.

Ettersom man blir litt eldre ser man ofte at suksess er ca 90% arbeid og 10% talent. Det finnes så fryktelig få genier.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nei, det skal ikke fungere slik.

Om det er riktig at hun er psykotisk/har en alvorlig sinnslidelse, er hovedkriteriet for tvangsbehandling til stede. Dette hovedkriteriet må oppfylles. Det er ikke nok at tilleggskriteriene er oppfylt.

Minst et av to tilleggskriterier må oppfylles, behandlingskriteriet og farekriteriet.

I farekriteriet nevnes ikke bare fare for liv, men også alvorlig helseskade.

Behandlingskriteriet har en positiv del (utsikt til vesentlig bedring) og en negativ del (forhindre alvorlig forverrelse.)

Jeg mener din mor kunne tvangsinnlegges og tvangsbehandles med medisiner. Deretter kunne hun skrives ut på "Tvungent psyksik helsevern uten døgnopphold). På den måten kunne en sikre seg at hun fikk depotsprøyte hver 14 dag.

Jeg tror dette handler både om (mangel på) kunnskap om sykdom og lovverk, men også om evne og vilje til handling og ansvar fra det offentliges side.

Gjest tjatjojoda

Jeg mener legene tjener det de burde tjene.

Men mitt poeng er at psykiaterlønningene burde bli høyere slik at ikke legene rømmer fra yrket. Da har vi pasientene bare psykologene igjen. *grøss*

Hva med andre som tjener mye dårligere? Burde ikke de få hevet lønna før psykiaterne? Hva med typiske kvinneyrker? De er ikke noe dårligere eller mindre viktige, men de har ekstremt mye dårligere lønn

Hva med andre som tjener mye dårligere? Burde ikke de få hevet lønna før psykiaterne? Hva med typiske kvinneyrker? De er ikke noe dårligere eller mindre viktige, men de har ekstremt mye dårligere lønn

Dersom alle som hadde fortjent en lønnsforhøyning skulle få det før psykiaterene så ville psykiatrien bli tømt for leger.

Jeg synes det blir feil å sette dette opp i mot hverandre.

Legene har alltid hatt en særstilling hva gjelder lønn i Norge og i de fleste andre land i verden.

Jeg tenker at lønna skal avspeile lengden på utdanninga, vanskelighetsgraden og arbeidet en faktisk utfører i jobben.

Jeg synes ikke lønna skal avspeile kjønn.

Jeg tenker også at en førskolelærer og en journalist har like lang utdanning, men at journalist jobb er mye mer krevende og at en derfor fortjener mer lønn.

Dette var bare et eksempel.

For å svare rett ut på spørsmålet ditt: Nei, jeg mener ikke at lavtlønte kvinnegrupper skal ha høyere lønn før psykiaterene.

Jeg vil helst få beholde min psykiater!

tja.

Er det alltid de smarteste som får de beste karakterene?

Det er vanskeligst å komme inn på journaliststudiet. Deretter medisin og så vetrinær.

Hvem er rikmannssønnene? og døtrene?

Snakker du om penger eller om ressurser generelt.

Mange vokser opp i rike hjem hvor de eneste bøkene er bibelen, telefonkatalogen og de bøkene man fikk til jul og som ikke lot seg bytte.

Rikdom kan være så mangt.

Ettersom man blir litt eldre ser man ofte at suksess er ca 90% arbeid og 10% talent. Det finnes så fryktelig få genier.

Medisin er visst vanskeligst, vetreninær og journalist ganske likt.

Link:

http://www.samordnaopptak.no/statistikk/05/Poenggrenser_2005_vara.htm

Jeg tror at det oftere er smarte som får toppkarakterer enn dumme.

Karakterene avspeiler ikke bare intelligensen, men som oftest også arbeidsviljen og arbeidsevnen. Hele summen er nødvendig for å klare studiet og jobben.

At rikdom er så mangt det er sant :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...