Gå til innhold

Fungerer systemet virkelig slik i verdens "beste" land? - (manisk psykose)

Anbefalte innlegg

Blenda1365380899

Medisin er visst vanskeligst, vetreninær og journalist ganske likt.

Link:

http://www.samordnaopptak.no/statistikk/05/Poenggrenser_2005_vara.htm

Jeg tror at det oftere er smarte som får toppkarakterer enn dumme.

Karakterene avspeiler ikke bare intelligensen, men som oftest også arbeidsviljen og arbeidsevnen. Hele summen er nødvendig for å klare studiet og jobben.

At rikdom er så mangt det er sant :)

Legenes lønninger samsvarer lite med andre ansatte i helsesektoren.

Med opptil 1,5 millioner i årslønn er det synd på dem!!!!

Fortsetter under...

Dersom alle som hadde fortjent en lønnsforhøyning skulle få det før psykiaterene så ville psykiatrien bli tømt for leger.

Jeg synes det blir feil å sette dette opp i mot hverandre.

Legene har alltid hatt en særstilling hva gjelder lønn i Norge og i de fleste andre land i verden.

Jeg tenker at lønna skal avspeile lengden på utdanninga, vanskelighetsgraden og arbeidet en faktisk utfører i jobben.

Jeg synes ikke lønna skal avspeile kjønn.

Jeg tenker også at en førskolelærer og en journalist har like lang utdanning, men at journalist jobb er mye mer krevende og at en derfor fortjener mer lønn.

Dette var bare et eksempel.

For å svare rett ut på spørsmålet ditt: Nei, jeg mener ikke at lavtlønte kvinnegrupper skal ha høyere lønn før psykiaterene.

Jeg vil helst få beholde min psykiater!

Jeg gidder ikke å kommentere dette?

Så en journaltist har en mer krevende jobb enn enn førskolelærer? En lege med seks-årig utdannelse en viktigere jobb enn en lektor som har studert i like mange år?

Du er ikke litt preget av hvem som tjener mest og ser an status deretter?

Det er bra vi mennesker har noe i mellom de to runde, litt skrukkete dingsende som man kan putte q-tips inn i og som noen lager hull i. - en krone delt på femti er---- ?

Gjest I bransjen

Poenget omkring dette med lønninger var ikke om legelønninger generelt var for høye sammenlignet med andre yrkesgruppers lønner.

Poenget var om psykiateres lønner var lavere enn andre legers lønner, og det derfor førte til at færre leger ble rekruttert til psykiatrien. Grunnlønn for en psykiater i en DPS i utkant-Norge er omkring 500.000. Hvis man ikke går vakter (og det gjør man ikke på små steder) er det det som er lønnen. Fastleger tjener omtrent det dobbelte av dette, uten å anstrenge seg spesielt mye. Det gjør at nyutdannede leger velger bort psykiatrien.

I 1996 fikk alle assistentleger (ikke overleger) i psykiatri (og laboratoriefag) et kraftig lønnshopp sammenlignet med andre assistentleger. Da fikk man god rekruttering til psykiatrien; så god at dette ble tatt bort for tre år siden. Nå sliter man med rekrutteringen igjen.

Ja. Og så er det forskjell på å operere hjerter og å ta avføringsprøver.

Og lønna bør avspeile denne forskjellen.

Hvordan vil det bli hvis ikke?

Ville du ha blitt hjerteoperert av en sykepleier?

Poenget omkring dette med lønninger var ikke om legelønninger generelt var for høye sammenlignet med andre yrkesgruppers lønner.

Poenget var om psykiateres lønner var lavere enn andre legers lønner, og det derfor førte til at færre leger ble rekruttert til psykiatrien. Grunnlønn for en psykiater i en DPS i utkant-Norge er omkring 500.000. Hvis man ikke går vakter (og det gjør man ikke på små steder) er det det som er lønnen. Fastleger tjener omtrent det dobbelte av dette, uten å anstrenge seg spesielt mye. Det gjør at nyutdannede leger velger bort psykiatrien.

I 1996 fikk alle assistentleger (ikke overleger) i psykiatri (og laboratoriefag) et kraftig lønnshopp sammenlignet med andre assistentleger. Da fikk man god rekruttering til psykiatrien; så god at dette ble tatt bort for tre år siden. Nå sliter man med rekrutteringen igjen.

Og enda verre blir det med at psykologene tjener 50000 mere i året på å jobbe for Aetat enn for poliklinikkene.

Det er lekkasje av fagfolk ut av psykiatrien på flere plan..

Personlig synes jeg ikke det er noe tap at psykologene forsvinner, men jeg vet at mange føler at de får god hjelp av psykologer...

Jeg gidder ikke å kommentere dette?

Så en journaltist har en mer krevende jobb enn enn førskolelærer? En lege med seks-årig utdannelse en viktigere jobb enn en lektor som har studert i like mange år?

Du er ikke litt preget av hvem som tjener mest og ser an status deretter?

Det er bra vi mennesker har noe i mellom de to runde, litt skrukkete dingsende som man kan putte q-tips inn i og som noen lager hull i. - en krone delt på femti er---- ?

Du har jo akkurat kommentert det.

Helt enig med deg i at det er bra vi har noe i mellom der vi kan stikke q-tips.

Det er også godt at vi kan få lov til å ha ulike meninger om ting.

Jeg er ikke for lik lønn for like lang utdanning. Eller for lik lønn til alle.

Men jeg er for at mulighetene skal være åpne for alle. Og derfra er de fleste mennesker sin egen lykkes smed.

Før en begynner på en utdanning bør en sjekke hva en vil bli å tjene når en er ferdigutdannet og kommer ut i jobb.

Veien til god økonomi, dersom det er noe en synes er veldig viktig, er åpen for de fleste som gidder å legge to pinner i kors og jobbe for det!!

Annonse

Gjest spice melange

tja.

Er det alltid de smarteste som får de beste karakterene?

Det er vanskeligst å komme inn på journaliststudiet. Deretter medisin og så vetrinær.

Hvem er rikmannssønnene? og døtrene?

Snakker du om penger eller om ressurser generelt.

Mange vokser opp i rike hjem hvor de eneste bøkene er bibelen, telefonkatalogen og de bøkene man fikk til jul og som ikke lot seg bytte.

Rikdom kan være så mangt.

Ettersom man blir litt eldre ser man ofte at suksess er ca 90% arbeid og 10% talent. Det finnes så fryktelig få genier.

Det er vel en nokså klar sammenheng mellom det å være smart og det å oppnå gode karakterer, ja..

Men selvfølgelig så hjelper det lite å være smart hvis man ikke har stor arbeidskapasitet, målrettethet og viljestyrke også.

Å bli lege er ikke for alle; for det første så skal man bestå realfag på vdg, så skal man ha et snitt på oppimot 6 for å komme inn på studiet, så skal man bestå eksamenene der..

For å studere i øst-europa kreves det riktignok langt mindre fra vdg. - men så detter ca halvparten av de norske studentene fra i løpet av de to første årene også..

Gjest - -mener jeg

Hva med andre som tjener mye dårligere? Burde ikke de få hevet lønna før psykiaterne? Hva med typiske kvinneyrker? De er ikke noe dårligere eller mindre viktige, men de har ekstremt mye dårligere lønn

Det er ikke logisk det du sier.

Som none, mener også jeg at lønn skal speile lengde på utdannelse/samfunnets behov/grad av ansvar i yrkesutøvelsen osv.

Ser man legeyrket og andre yrker innen helsesektoren i lys av behov vs. tilbud, har man et underskudd på leger, i motsetning til f.eks. sykepleiere. Da er det viktig å gjøre legeyrket attraktivt, hvor et virkemiddel er nettopp lønn.

Samfunnet må oppmuntre studenter til å velge yrker hvor det er et underskudd av arbeidskraft.

Etter min oppfatning burde derfor f.eks. lærerlønningene økes betraktelig. Da ville yrket bli mer attraktivt og statusen øke, flere ville søke seg til lærerhøyskolene og karaktersnittet for å komme inn ville øke - og slik ville vi slippe å frykten for at våre barns lærere har to'ere på vitnemålet...

Tror nok en del potensielle legestudenter heller ville valgt minste motstands vei og blitt sykepleiere hvis det ikke ekstisterte en vesentlig lønnsforskjell for de to yrkesgruppene.

Nå tjener ikke et flertall av legene 1, 5 mill, da..

Jeg vet ikke, men gj.snittet ligger mukligens på 7-800 000? Det blir bare synsing men.. ;)

Det er velfortjent, synes jeg. Jeg for min del hadde ikke giddet blodslitet med medisinutdannelsen hvis jeg ikke hadde utsikter til å tjene såpass.

Nå tjener ikke et flertall av legene 1, 5 mill, da..

Jeg vet ikke, men gj.snittet ligger mukligens på 7-800 000? Det blir bare synsing men.. ;)

Det er velfortjent, synes jeg. Jeg for min del hadde ikke giddet blodslitet med medisinutdannelsen hvis jeg ikke hadde utsikter til å tjene såpass.

Ved en psykiatrisk avdeling jeg kjenner godt, er grunnlønnen for psykiatere/overleger 470.000 per år.

I tillegg kommer lønn for tjenesteplan ut over 38t/uke og kvelds- og helgetillegg som følge av vakter.

Gjest juristen

Nei, det skal ikke fungere slik.

Om det er riktig at hun er psykotisk/har en alvorlig sinnslidelse, er hovedkriteriet for tvangsbehandling til stede. Dette hovedkriteriet må oppfylles. Det er ikke nok at tilleggskriteriene er oppfylt.

Minst et av to tilleggskriterier må oppfylles, behandlingskriteriet og farekriteriet.

I farekriteriet nevnes ikke bare fare for liv, men også alvorlig helseskade.

Behandlingskriteriet har en positiv del (utsikt til vesentlig bedring) og en negativ del (forhindre alvorlig forverrelse.)

Jeg mener din mor kunne tvangsinnlegges og tvangsbehandles med medisiner. Deretter kunne hun skrives ut på "Tvungent psyksik helsevern uten døgnopphold). På den måten kunne en sikre seg at hun fikk depotsprøyte hver 14 dag.

Jeg tror dette handler både om (mangel på) kunnskap om sykdom og lovverk, men også om evne og vilje til handling og ansvar fra det offentliges side.

Det var en bra fremstilling av (noen av) vilkårene for tvang.

Jeg har bare noe å legge til om farekriteriet, ett av tilleggsvilkårene. Faren for liv eller alvorlig helseskade gjelder ikke bare for den syke selv, men også for andre mennesker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...