Gå til innhold

Kloralhydrat, N.H.D?

Anbefalte innlegg

Bitis Gabonica

Jeg får dette som eventuelt for søvnproblemer der jeg er innlagt nå. Men jeg har ikke klart å finne noe god informasjon om hva slags preparat dette er. Jeg kjenner bare til at det er noe som har eksistert i lange tider og ansees som gammeldags. Noe skikkelig utfyllende info har vært svært vanskelig å finne selv ved google-søk. Jeg føler at legen gir meg noe litt i blinde, for h*n er helt ærlig på at h*n faktisk ikke vet noe særlig om Kloralhydrat. Det må sies at jeg har prøvd hele rekka av de vanlige sovemidlene. Imovane og Stilnoct: Sovner, men jeg har fortsatt gjennomsovingsproblemer. Vallergan: Sover for godt og får neste dag ødelagt av hangover. Ikke effekt i doser ned på 10mg. Apodorm: Gjennomsovingsproblemer her også. Flunipam: Knallbra, men dette har jeg bare brukt to enkeltstående ganger - kjenner jo til avhengighetsfare m.v.

Det skal sies at jeg p.t. bruker Tolvon 30mg, men det har mistet effekten etter en måneds bruk.

Så hva er denne Kloralhydraten, hvordan virker det og hvor vanedannende er det (f.eks. sett i forhold til Flunipam)?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206937-kloralhydrat-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Fra 3. utgave av Lingjærdes bok i Psykofarmakologi fra 1988 s. 387:

"Kloralhydrat ble tatt i bruk som sovemiddel allerede i midten av forrige århundre. Det omdannes i kroppen i stor utstrekning til trikloretanol, som antas å være ansvarlig for den vesentlige virkningen. Det er vanligvis markedsført som en mikstur, Kloralmikstur, som smaker ubehagelig. Det har en raskt innsettende og relativt kortvarig virkning. Vanlig dose er 1 til 1,5 gram. Det er relativt toksisk, idet dødelig dose kan ligge så lavt som 4-6 gram. Ved lengre tids bruk kan det utvikle seg toleranseøkning, fysisk avhengighet og henfallenhet, som frembyr mange likhetspunkter med alkoholisme."

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206937-kloralhydrat-nhd/#findComment-1490921
Del på andre sider

Bitis Gabonica

Fra 3. utgave av Lingjærdes bok i Psykofarmakologi fra 1988 s. 387:

"Kloralhydrat ble tatt i bruk som sovemiddel allerede i midten av forrige århundre. Det omdannes i kroppen i stor utstrekning til trikloretanol, som antas å være ansvarlig for den vesentlige virkningen. Det er vanligvis markedsført som en mikstur, Kloralmikstur, som smaker ubehagelig. Det har en raskt innsettende og relativt kortvarig virkning. Vanlig dose er 1 til 1,5 gram. Det er relativt toksisk, idet dødelig dose kan ligge så lavt som 4-6 gram. Ved lengre tids bruk kan det utvikle seg toleranseøkning, fysisk avhengighet og henfallenhet, som frembyr mange likhetspunkter med alkoholisme."

Takk skal du ha :).

Skjønner jeg skal bruke dette med forsiktighet!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206937-kloralhydrat-nhd/#findComment-1491483
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...