Gå til innhold

Sosial angst eller sosial tilbaketrekning pga depresjon

Anbefalte innlegg

Kan man ha sosial angst uten å føle seg engstelig/grue seg til sosiale situasjoner?

Jeg får perioder der jeg ikke orker å treffe venner/gå på fest etc, som oftest i forbindelse med at jeg er nedstemt.

Jeg lurer på om det at jeg blir hjemme er en slags "unngåelsesatferd" så jeg ikke skal få angst, eller om det er sosial tilbaketrekning som del av depresjon.

Jeg føler at jeg blir "utslitt" bare ved tanken på å snakke med andre når jeg har det sånn.

Burde jeg tvinge meg selv til å komme meg ut eller bare hvile meg å vente til det går over?

De gangene jeg er opplagt til å være sosial har jeg det som oftest veldig hyggelig.

Noen som kjenner seg igjen eller som har noen råd?

Mvh,

Fortsetter under...

Gjest sutteklut

tror det skyldes tilbaketrekning pga depresjonen, ikke sosial angst.. vet hvordan det er:(

noen ganger kan det kanskje være best å holde seg hjemme når man er nestemt og ikke orker å være sosial, men samtidig så er det viktig å ikke isolere seg helt heller.. finn en balansegang der :)

Det var fint å lese innlegget ditt - ikke fordi du ikke har det bra, men fordi jeg kjenner meg igjen.

Jeg har skrevet innlegget "dorlig selvtillitt" - og tenker å søke hjelp. du satte så bra ord på hvordan jeg føler det. Nå har ikke jeg noen nære venner i det hele tatt - og lukker meg nok mer enn du gjør. Men jeg synes det er så bra det du sier at når du har lyst å gå ut å treffe venner så koser du deg og har det gøy. Jeg vil ikke betrakte tette som noen angst - heller ikke noen depresjon egentlig, men en helt normal måte å oppleve det på. Du trenger tid for deg selv - og det skal du gi deg selv. Om du imidlertid ikke har prøvd lysterapi. Johannesurt, eller tar b- vitaminer. Annbefaler jeg dette. Det motvirker depresjoner(nedstemthet) Trening og kosthold motvirker det også - men dette vet du helt sikkert.

Lykke til! Klem

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...