Gå til innhold

Dårlig selvtillitt

Anbefalte innlegg

Problem med dårlig selvtilitt.

Jeg er en jente på 26 år som har sosial angst og dårlig selvtilitt.

Jeg er disponert for depressiv sykdom.

Jeg har lave tanker om seg selv, og føler meg ofte som en byrde for andre. Jeg har en følelse av å være mindreverdig og er veldig usikker på meg selv.

Jeg føler meg til tider veldig egoistisk og selvopptatt fordi tankene mye sirkler rundt meg selv – og mine problemer.

Jeg unngår utrygge omgivelser. Jeg finner unskyldninger for å ikke møte i ulike sosiale sammenkomster. Dette har jeg gjort hele livet. Skulker skolen mye.

Av person er jeg empatisk og snill, og egentlig veldig interresert i menneske. Jeg er ikke misslikt av noen, snarere tvert imot tror jeg.

Men jeg lukker og låser meg for mennesker – i angst for å vise hvem jeg er.

Jeg unngår alle forpliktende forhold til andre mennesker.

Jeg har ingen nære venner. Jeg har samboer. Vi har vært sammen i 6 år. Han har vært en støtte og oppmuntring i dorlige perioder.

Jeg trener og jeg passer på kostholdet.

Jeg tenker imidlertid at det er selvtillitten min jeg trenger å bygge opp – da jeg selv tror at det er den utløsende faktoren til angsten og depresjonen.

Jeg er en reflektert jente. Jeg har tilegnet meg mye kunnskap om de nevnte problemfelt – for selvhjelp.

Men teori om hvordan ting fungerer og hva som kan hjelpe meg har ikke fungert i praksis.

Jeg tenker jeg vil kontakte fastlegen min, men lurer på hvordan jeg skal gå frem – og hva jeg kan vente meg gjennom konsultasjonen – og mulig hjelp han vil tilby? Kanskje du også har litteratur å anbefale.( Noe slags selvtillitts-trening)

Jeg håper du kan hjelpe meg litt på vei....

Mvh

”dorlig selvtillitt”

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207059-d%C3%A5rlig-selvtillitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ingen fan av slike selvhjelpsbøker, jeg opplever faktisk at de gjør mer skade.

Ønsker du å lese vil jeg heller anbefale deg skjønnlitteratur i retning av Vigdis Hjort (17.15 til Tønsberg), Og Hanne ørstavik (uke 43), Skårderud sine bøker ("Uro" og "Reiser..", samt Yalom (kjærlighetens bøddel)kan du også godt feie over.

Du har en enormt dårlig tro på deg selv, men du har en fabelaktig innsikt som du kan og må bruke for enhver pris. Du er også reflektert og villig til å forandre "det som er feil". Jeg tror du vi få enormt utbytte av samtaler med en psykolog. For å bryte med ditt "gamle liv" trenger du mer enn bøker og "velmende råd", du trenger hjelp fra en fagperson. Jeg er overbevist om at du vil nyttigjøre deg terapien og tror du vil merke stor bedring.

mvh.

Jeg er ingen fan av slike selvhjelpsbøker, jeg opplever faktisk at de gjør mer skade.

Ønsker du å lese vil jeg heller anbefale deg skjønnlitteratur i retning av Vigdis Hjort (17.15 til Tønsberg), Og Hanne ørstavik (uke 43), Skårderud sine bøker ("Uro" og "Reiser..", samt Yalom (kjærlighetens bøddel)kan du også godt feie over.

Du har en enormt dårlig tro på deg selv, men du har en fabelaktig innsikt som du kan og må bruke for enhver pris. Du er også reflektert og villig til å forandre "det som er feil". Jeg tror du vi få enormt utbytte av samtaler med en psykolog. For å bryte med ditt "gamle liv" trenger du mer enn bøker og "velmende råd", du trenger hjelp fra en fagperson. Jeg er overbevist om at du vil nyttigjøre deg terapien og tror du vil merke stor bedring.

mvh.

Takk for respons - det motiverte meg til å bestille legetime allerede i morgen.....-enda et skritt videre i prosessen :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...