Jeg er en annen Skrevet 21. november 2005 Skrevet 21. november 2005 Scenario: Diagnostisert med to tilbakevendende alvorlige depressive episoder. Får senere diagnosen cyclotymi. Skulle dette egentlig vært diagnostisert som bipolar II? 0 Siter
Gjest peaaa Skrevet 22. november 2005 Skrevet 22. november 2005 Det skulle det. Eller helst en grundig utredning, for en mani kan ligge udiagnostisert flere år tilbake i tid og det kan like gjerne være en bipolar 1. Men det er jo mye viktigere å se på "bakenforliggende årsaker til svingningene" her og nå, barndommen, overbevise om fortrengt seksuelt misbruk eller omsorgssvikt, finne holdepunkter for alvorlig personlighetsforstyrrelse, og slik før dette gjøres. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 22. november 2005 Skrevet 22. november 2005 Korrekt. Dette er bipolar II dersom "oppover" er nok til å bli kalt hypomani. 0 Siter
Jeg er en annen Skrevet 22. november 2005 Forfatter Skrevet 22. november 2005 Korrekt. Dette er bipolar II dersom "oppover" er nok til å bli kalt hypomani. 'Dette er bipolar en dersom "oppover" er nok til å bli kalt hypomani.' Må ikke full mani være/ha vært til stede for bipolar I? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 22. november 2005 Skrevet 22. november 2005 'Dette er bipolar en dersom "oppover" er nok til å bli kalt hypomani.' Må ikke full mani være/ha vært til stede for bipolar I? Korrekt igjen. Jeg har korrigert skrivefeilen min. Jeg skriver forøvrig aldri bipolar en, men bipolar I, så dette var en skrivefeil. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.