Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er noe jeg har gått og fundert på.

Da jeg var til diagnostisering så svart jeg på en test på 500-600 ja/nei spørsmål. Der var det en del spørsmål angående relgion. Som gikk på f.eks om jeg menta at det som stod i bilene var sant.

Nå er det mange mennesker i verden som ikke bare tror på en relgion men også _vet_ at det de tror på er den hele og fulle sannhet.

Er ikke dette å _vite_ sånnt ganske psykotisk?

Jeg vil ikke med dette tråkke folk på tærne men jeg mener det burde være lov å stille dette spørsmålet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207654-relgi%C3%B8se-vranforestillinger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det sentrale i psykosen er vrangforestillingen.

Vrangfrestilling defineres omtrent slik.

"En opplagt feil, gal,uriktig eller urimelig forestilling som for den enkelte har absolutt sannhetsverdi, som er upåvirkelig av fornuft, logikk og argumentasjon, pasientens kulturbakgrunn tatt i betraktning."

Prof. Levander i Trondheim sa at alle kvinner er psykotiske hele tiden. De står med dørene på garderobeskapet åpne og sier: "Jeg har ingenting å ha på meg!" Det er opplagt feil, det har absolutt sanhetsverdi for den som sier det, og forestillingen er upåvirkelig av argumentasjon og logikk. Dog reddes de av det med kulturbakgrunn.

Når mange nok har samme vrangforestilling, er det ikke lenger en vrangforestilling.

Men er det logisk...........?

Pr definisjon er nok mange religiøse psykotiske. Men det som egentlig er viktig her er ikke psykosen i seg selv, men hvor bra en fungerer generelt. Personer som er psykotisk pga schizofreni f.eks har ofte et generelt dårlig fungsjonsnivå, mens mange religiøse fungerer utmerked i alle sammenhenger.

Gjest psykososial

"En opplagt feil, gal,uriktig eller urimelig forestilling som for den enkelte har absolutt sannhetsverdi, som er upåvirkelig av fornuft, logikk og argumentasjon, pasientens kulturbakgrunn tatt i betraktning."

Prof. Levander i Trondheim sa at alle kvinner er psykotiske hele tiden. De står med dørene på garderobeskapet åpne og sier: "Jeg har ingenting å ha på meg!" Det er opplagt feil, det har absolutt sanhetsverdi for den som sier det, og forestillingen er upåvirkelig av argumentasjon og logikk. Dog reddes de av det med kulturbakgrunn.

Når mange nok har samme vrangforestilling, er det ikke lenger en vrangforestilling.

"Når mange nok har samme vrangforestilling, er det ikke lenger en vrangforestilling"

Nei, da er det vel blitt en massepsykose ; )

Annonse

logisk og logisk fru blom.

Fint at du har nevroleptika til utdeling ihvertfall.

god helg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...