Gå til innhold

Tør ikke bytte fastlege.

Anbefalte innlegg

Nå klarer jeg ikke forholde meg til fastlegeklinikken min lenger!

70% pga grunn av de sure sentralborddamene som tydeligvis ikke har skjønt at det er syke mennesker de forholder seg til.

De har helt håpløse telefontider, bare åpent to timer hver dag og da er det naturligvis stor pågang. Hvis man først kommer gjennom en dag det passer å ringe mellom 10-11 eller 13-14 spør de hvorfor man ikke har ringt før!

Og gud, hvor dum jeg er som ikke tar det som en selvfølge at det er fire ukers ventetid på time og at de ikke kan fakse en resept i løpet av dagen.

30% fordi jeg føler at legen glemmer meg med en gang jeg går ut av kontoret. Han sier han skal fikse ditt og datt, skrive brev, sjekke opp ting. Men det skjer ingenting! Nå er det over et år siden han sa han skulle henvise meg til spesialist. Har mast flere ganger når jeg først har fått time og han har lovet å sjekke, men igjen, det skjer ingenting!

Så nå må jeg komme innom senere i dag for å "sjekke om" de har klart å skrive resept til meg før helgen. For det å ringe meg opp igjen går visst ikke. Jeg må reise 15 min med buss bare for å sjekke!

2 av 3 telefonsamtaler med de damene ender meg at jeg begynner å gråte. Når jeg først ringer dit har jeg det jo ikke bra!

Har nå funnet en lovende lege ved et senter i nærheten hvor de også har egen psykolog. Så nå sitter jeg her med fingeren på "bekreft bytte" på fastlegeordningens nettsider.

Hvorfor klarer jeg ikke å trykke?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207657-t%C3%B8r-ikke-bytte-fastlege/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære deg! Bytt! Du trenger en ny lege, det vet du jo rent logisk.

Dersom du ikke klarer å trykke på knappen, har du noen i nærheten som kan hjelpe deg? Logge seg inn som deg og velge den legen du ønsker for deg?

Vet ikke hvem det skulle vært dessverre. Kanskje det blir lettere senere i dag. Etter at jeg har vært der.

Ble plutselig fryktelig lei meg. Har jo gått der siden jeg var liten. Kan være vanskelig å avslutte dårlige forhold også.

Jeg har allerede bestilt time den 19. Blir den automatisk avbestilt tror du? Det står at en eventuell endring er gyldig fra og med torsdag.

Vet ikke hvem det skulle vært dessverre. Kanskje det blir lettere senere i dag. Etter at jeg har vært der.

Ble plutselig fryktelig lei meg. Har jo gått der siden jeg var liten. Kan være vanskelig å avslutte dårlige forhold også.

Jeg har allerede bestilt time den 19. Blir den automatisk avbestilt tror du? Det står at en eventuell endring er gyldig fra og med torsdag.

Det er klart at det kan være vanskelig å avslutte dårlige forhold også. Det er blitt en vane å gå til dette legekontoret, og du kjenner dem. Det er helt forståelig at du tenker slik du gjør.

Likevel er det viktig at du tenker på deg selv, og at dersom du kommer til en ny lege som "ser" deg bedre, kan di totale situasjon kanskje til og med bedres?

Forsøk igjen i ettermiddag!

støtteklem

Bitis Gabonica

Det er klart at det kan være vanskelig å avslutte dårlige forhold også. Det er blitt en vane å gå til dette legekontoret, og du kjenner dem. Det er helt forståelig at du tenker slik du gjør.

Likevel er det viktig at du tenker på deg selv, og at dersom du kommer til en ny lege som "ser" deg bedre, kan di totale situasjon kanskje til og med bedres?

støtteklem

Min erfaring:

Bytte av fastlege medførte at jeg fikk psykiatrisk hjelp i løpet av to mnd. Dette etter å ha gått hos en lege som i et par år nektet å henvise meg noe sted "fordi jeg neppe ville få tilbud pga stor pågang." Sure kontordamer var også et kjempeproblem, samt det å få timer når man trengte det. Disse problemene har jeg ikke mer av nå.

Bytt lege; det er verdt nervøsiteten! Hva den nåværende legen din mener om saken er hns problem, ikke ditt.

Når du bytter fastlege, har du den nye legen f.o.m. den første i neste måned. Jeg ville likevel avbestilt pr telefon så jeg slapp regning som en følge hvis de skulle ha glemt å slette timen din.

Håper du finner ut av det!

Annonse

Min erfaring:

Bytte av fastlege medførte at jeg fikk psykiatrisk hjelp i løpet av to mnd. Dette etter å ha gått hos en lege som i et par år nektet å henvise meg noe sted "fordi jeg neppe ville få tilbud pga stor pågang." Sure kontordamer var også et kjempeproblem, samt det å få timer når man trengte det. Disse problemene har jeg ikke mer av nå.

Bytt lege; det er verdt nervøsiteten! Hva den nåværende legen din mener om saken er hns problem, ikke ditt.

Når du bytter fastlege, har du den nye legen f.o.m. den første i neste måned. Jeg ville likevel avbestilt pr telefon så jeg slapp regning som en følge hvis de skulle ha glemt å slette timen din.

Håper du finner ut av det!

Ja, for guds skyld bytt kontor. Hadde det vært meg hadde jeg i tilegg sendt en klage til legekontoret, kommunen og fylkeslegen og skrevet akkurat det du skrev her. Sure, overlegne kontorrotter i helse og sosialtjenesten skulle ikke fått lov til å jobbe på slike plasser.

Etter at jeg begynte å klage på oppførselen til slike damer helt saklig, så har jeg faktisk fått et par unskyldninger.

Kjære vene, du må selvfølgelig trykke! Gjør det nå! Det er din rettighet, du trenger ikke begrunne ditt valg, og kontordamene og legen kommer ikke til å ta det personlig. Sannsynligvis kommer de ikke til å tenke noe spesielt over det, det er jo en ganske dagligdags affære at noen bytter fastlege.

støtteklem

Tusen takk!!

De fikk heldigvis ordnet resept til meg, så turen var ikke forgjeves denne gangen. Og selvfølgelig var det nå en ny, veldig, hyggelig litt yngre kontordame jeg snakket med. (Tror hun egentlig er sykepleier/praktikant e.l) Hun beklaget surret og prøvde å forklare. Så nå har jeg plutselig litt lyst til å gi dem en sjanse til!

neverending story altså. :)

Sendte noen spm på mail til "det nye" legesenteret og fikk veldig hyggelig svar. Må psyke meg opp enda mer for å klare å bytte tror jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...