Gå til innhold

Tvangstanker

Anbefalte innlegg

Hallo

Jeg er jente i 20 års alderen. Jeg har lest mye om tvanstanker på nettet, og fått konstantert gjennom dette at jeg faktisk har det. Er det noen behandling for dette ? Hvordan kan jeg få de vekk ? Jeg klarer ikke prate om det til noen, for disse tankene er så absurde. Og om noen hører de kan de missforstå.. så jeg ønsker ikke dele det med noen. Det jeg trenger er ett tips, på hvordan jeg kan bli kvitt dem. Det har vært ille i ca 1 år, før det var det enkelt og leve med. På en måte så føles det ut som de blir verre, jo lenger det går. Jeg sitter skikkelig mellom barken og veden liksom.. det stopper meg fra og gjøre ganske mye, og jeg ønsker jo ikke at livet mitt skal bli styrt av noe så teit. Jeg har ikke råd til psykolog, og kan ikke dele det med noen som kjenner meg.. så hva er ditt råd ? og skrive det ned føler jeg liksom ikke vil fungere, og det er heller ikke noe ønske fra min side.

Jge har også lest at mennesker som lider av dette har en feil i hjernen, den delen av hjernen som sier at døra er låst, ikke er funksjonell. stemmer det ? Det står også at man ofte er mer intellingent , om man lider av dette. Stemmer det ? ihvertfall en positiv ting :P

Mvh

Lolita

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207688-tvangstanker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bitis Gabonica

Det finnes absolutt hjelp å få mot tvangstanker.

Men det innebærer terapi hos en psykolog eller psykiater. Dette behøver ikke koste veldig mye hvis du blir henvist til en kommunal psyk. poliklinikk eller en privatpraktiserende med kommunalt driftstilskudd. Da betaler du vanslig egenandel fram til frikort. Er du under 18 er behandlingen gratis på disse stedene. Fastlegen må henvise deg.

Det er slett ikke dumt å skrive ned tankene, når de kommer og hva de gjør med deg. Kanskje vil det gi deg mer oversikt over hva slags mønster som tar overhånd og hemmer deg, slik at du lettere kan ta tak i det. Dessuten kan det være lurt hvis du synes det er vanskelig å snakke tankene. Det er ofte lettere å vise noe man har skrevet enn å si det.

Jeg vil absolutt anbefale deg å søke hjelp, siden det ser ut til å plage deg en del. Prøv ikke å tenke på at tankene er syke eller av flau karakter; det er nemlig ikke så rent uvanlig at slikt gjelder for tvangstanker. Prognosen for å bli kvitt problemet er bedre jo tidligere du søker hjelp. Får det gripe for mye om seg, kan det kreve svært intens og tøff jobbing for å komme ut av det. Så i korthet er mitt råd til deg at du søker hjelp nå, før det blir enda verre.

Med beste hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207688-tvangstanker/#findComment-1498578
Del på andre sider

Hei Lolita.

Dine tanker er faktisk ikke rare. Det er mange som vil forstå dem og derfor ikke dømme deg. Om du forteller om dem til noen du kan stole på, vil derfor styrken av tvang bli mindre. Delt smerte mister sin kraft, det samme gjelder tvang. Delt tvang mister sin kraft.

Jeg tviler sterkt på at tvangstanker skyldes en hjernefeil, men. Man har vel verken mer eller mindre inteligens fordi om man har tvangstanker, heller. Man er normal, tror jeg. Vet ikke om du har merket det, men alle "normale" mennesker gjør "unormale" ting fra tid til annen.

Jeg har et forslag som har fungert utmerket for flere i din situasjon, både for folk med panikkangst, sosialfobi og tvangstanker. Angstringen er et slikt sted du kan møte andre med samme angstproblem. Tvangstanker er sentrale tanker for mennesker med angst. Adlyder man ikke tankene, så får man angst, derfor adlyder man.

De 6-8 personene du treffer en gang i uken underskriver en tausthetserklæring og der er ingen tanker eller handlinger dumme. Jeg har selv gått i selvhjelpsgruppe der og har hørt og sett mennesker med tvangstanker. De møter full forståelse i en slik gruppe. Ikke bare dette, men de har lært seg å fungere til daglig uten å adlyde tankene.

Alle mennesker med angst har tvangstanker, derfor er det flere i en slik gruppe som vil forstå deg heller enn å dømme deg.

De som leder Angstringen har selv hatt eller har selv angst, så du er helt trygg hos dem.

Du kan kikke litt på nettsiden deres, angstringen.no og se hva du syns.

Klem til deg. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207688-tvangstanker/#findComment-1498741
Del på andre sider

Hei Lolita.

Dine tanker er faktisk ikke rare. Det er mange som vil forstå dem og derfor ikke dømme deg. Om du forteller om dem til noen du kan stole på, vil derfor styrken av tvang bli mindre. Delt smerte mister sin kraft, det samme gjelder tvang. Delt tvang mister sin kraft.

Jeg tviler sterkt på at tvangstanker skyldes en hjernefeil, men. Man har vel verken mer eller mindre inteligens fordi om man har tvangstanker, heller. Man er normal, tror jeg. Vet ikke om du har merket det, men alle "normale" mennesker gjør "unormale" ting fra tid til annen.

Jeg har et forslag som har fungert utmerket for flere i din situasjon, både for folk med panikkangst, sosialfobi og tvangstanker. Angstringen er et slikt sted du kan møte andre med samme angstproblem. Tvangstanker er sentrale tanker for mennesker med angst. Adlyder man ikke tankene, så får man angst, derfor adlyder man.

De 6-8 personene du treffer en gang i uken underskriver en tausthetserklæring og der er ingen tanker eller handlinger dumme. Jeg har selv gått i selvhjelpsgruppe der og har hørt og sett mennesker med tvangstanker. De møter full forståelse i en slik gruppe. Ikke bare dette, men de har lært seg å fungere til daglig uten å adlyde tankene.

Alle mennesker med angst har tvangstanker, derfor er det flere i en slik gruppe som vil forstå deg heller enn å dømme deg.

De som leder Angstringen har selv hatt eller har selv angst, så du er helt trygg hos dem.

Du kan kikke litt på nettsiden deres, angstringen.no og se hva du syns.

Klem til deg. :)

Hei Sadnes

Fy søren, når jeg leste det du skrev så ble jeg så glad. Det var svaret jeg søkte etter etter, på en måte.. jeg vet akkurat hva som skal til, men jeg har vel bare utsatt tanken. . . og angstringen var en god ide !!! kjenner til de fra før, men la ikke sammen 2 & 2. uansett så vil jeg si til deg, at det svaret jeg fikk fra psykologen på siden, var akkurat som "forventet". Jeg tenkte bare "blæ, jeg vet det da -og du svarte ikke på alt engang" ... men ditt var skikkelig kult og nært sagt. Akkurat som du har vært der og så problemet, ikke bare så det fra et trangsynt lærerbok ideal. Vel, takk for ordene. Det ga meg litt boost!

Har sett på en web side om tvangstanker og det er tilfellet at man har en "hjernefeil" Det er medisink bevist at man blant annet har ubalanse i hjernens signalsubstanser. Ikke spør meg , men det virker som en teoretisk forklaring ! Det sto også at tester har vist at folk som lider av dette, faktisk er smartere. Hehe :> Men jeg , er det ikke litt ironisk, har jo angst for og ta en slik testt også, så det finner jeg ikke ut med det første. Uansett , takk for ordene. Trenger du råd til noe så er jeg ihvertfall behjelpelig.

Hilsen

Lolita

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207688-tvangstanker/#findComment-1499907
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...