Gå til innhold

Får henne ikke på skolen!

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en lillesøster på 12 år, som ikke kommer seg på skolen. Jeg selv er 19 år og bor ikke hjemme lenger, men er hjemme en gang i måneden og ser at mamma og pappa har problemer med å få henne på skolen. Dette begynte for ca. et halvt år siden. Det begynte med at hun hadde veldig vondt i magen og derfor ikke gikk på skolen og dette varte vel fram til sommerferien, hun var bare noen få dager på skolen mellom april-juni. Nå går hun i 7. klasse og har nesten ikke vært på skolen hele semesteret. Hun har vært hos legen på grunn av mageplagene, men de har ikke funnet ut hva som feiler henne. Det eneste er at hun har lite hvite blodlegemer i blodet. Hun er veldig viljesterk og sta og hvis vi prøver å få henne på skolen med tvang hjelper ikke det heller. Jeg har prøvd å snakke med henne om hvorfor hun ikke vil på skolen og da svarte hun fordi mamma og pappa krangler så mye, men at det også var noe annet. Hun sa at hun vil på skolen, men at hun ikke kan. Når hun er hjemme sitter hun med dataen og spiller spill eller chatter. Jeg lurer på om hun har stengt seg inne i sin egen spillverden? Mine foreldre har prøvd det meste. De har snakket med lege, klasseforstanderen og rådgiver på skolen, helsesøster og nå psykolog. Men lillesøsteren min vil absolutt ikke være med til psykologen. Har du noen råd om hvordan vi skal greie å få henne til å åpne seg opp og få henne på skolen? Dette preger hele familien, vi er bekymret for henne, men vet ikke hva mer vi skal gjøre!

Hilsen bekymret søster.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207772-f%C3%A5r-henne-ikke-p%C3%A5-skolen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, jeg synes absolutt dere skal få henne til en psykolog eller psykiater, eventuelt få en til å komme hjem til dere.

Jeg kjenner meg godt igjen i beskrivelsen av din lillesøster fordi jeg sluttet å gå på skolen når jeg var sånn ca like gammel som din søster. Uansett hva foreldrene mine gjorde var jeg apatisk og stod ikke opp av sengen en gang. For min del var det et av de første symptomene på en alvorlig psykisk lidelse. Nå sier ikke jeg at din lillesøster har en psykiatrisk lidelse, men det kan være greit å få henne utredet for det. For om det skulle vise seg å være en psykisk lidelse er det viktig å komme fort i behandling.

Jeg er av den oppfatningen at tvang ofte kan gjøre vondt verre i en slik situasjon. Jeg følte meg i alle fall lite forstått når folk prøvde å tvinge meg og det endte igjen med at jeg lukket meg enda mer og dro i motsatt retning av det de rundt meg gjorde.

Jeg håper virkelig dere finner en løsning på ting snart, for det virker jo som om søsteren din har en grunn for at hun ikke vil på skolen og ikke gjør dette fordi hun er lat/bortskjemt som jeg ser noen andre har skrevet.

Hilsen

Psykologen kan komme hjem til dere. Det blir viktig for psykologen å få god kontakt med søsteren din før de starter noen behandling.

For meg hørest det ut som hun kan ha blitt mobbet på skolen...jenter i den alderen kan også være grusomme mot hverandre. Hva med å foreslå en ny skole?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...