Gå til innhold

Hvordan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et familiemedlem med alvorlige depresjoner og selvmordstanker. Vedkommende er nylig innlagt på psykiatrisk avdeling og jeg har følelsen av at oppfølgingen og hjelpen der er god. Likevel føler jeg at jeg ikke får gjort særlig mye selv, og jeg vil gjerne hjelpe mer. Hva kan jeg konkret gjøre i en slik situasjon?

Mvh

JH

Skrevet

Tror det beste bare er å være der for vedkommende om h*n skulle trenge deg.

Vise tolleranse og støtte. Samt at du beholder den rollen du har hatt overfor vedkommende før h*n ble syk.

Mange i slike situasjoner ønsker ikke for mye besøk og mas. Så spør gjerne på forhånd om du kan ta en tur eller ringe.

Sende meldinger for.eks?

Da jeg var innlagt ønsket jeg ikke mye kontakt med de nærmeste, men satte pris på en melding på telefonen.

De gangene de var på besøk hadde de med lesestoff, blader. En fin gave i slike situasjoner (dog var min konsentrasjon lik nesten null, men hadde noe å titte i gjennom de lange dagene).

Og du, ikke bebreid deg selv over ikke å få hjelpe nok. Skjønner at det må være vanskelig for deg, men du kan ikke gjøre mer enn å være tilstede for vedkommende i den grad h*n ønsker det.

Lykke til! :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Problemet synes mer å være ditt en den syke sitt.

Det som er bra i et vennskap med friske, er også bra når en blir syk.

Spar litt på kreftene nå. Den syke vil trenge deg mer etter utskrivelsen.

Skrevet

Kjøp blomster.

Ingen stor ting, men jeg vet at jeg satte stor pris på å ha en blomsterbukett på rommet da jeg var innlagt. Både fordi blomster lyser opp dagen for meg, og også fordi det sidestilte min psykdom og innleggelse med andre, fysiske sykdommer. Det var på en måte med på å fjerne skammen.

Ellers; gi din venn tid og ro til å hvile og bli bedre, og vær fortsatt der når h*n blir utskrevet. Godta at h*n ikke orker så mye nå, men send en melding innimellom for å vise at du er der og bryr deg.

Det er lett å miste kontakten med venner når man er syk.

Og ellers oppfør deg som du gjorde før vennen din ble syk.

Skrevet

Kjøp blomster.

Ingen stor ting, men jeg vet at jeg satte stor pris på å ha en blomsterbukett på rommet da jeg var innlagt. Både fordi blomster lyser opp dagen for meg, og også fordi det sidestilte min psykdom og innleggelse med andre, fysiske sykdommer. Det var på en måte med på å fjerne skammen.

Ellers; gi din venn tid og ro til å hvile og bli bedre, og vær fortsatt der når h*n blir utskrevet. Godta at h*n ikke orker så mye nå, men send en melding innimellom for å vise at du er der og bryr deg.

Det er lett å miste kontakten med venner når man er syk.

Og ellers oppfør deg som du gjorde før vennen din ble syk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...