Gå til innhold

NHD: Når man glemmer medisinen(fluoxetin)..

Anbefalte innlegg

...eller kaster opp ca. en time etter at man har tatt den..hva gjør man da? ehh:-/ Skal jeg ta en tablett til eller har den rukket å virke? Hvis jeg glemmer medisinen en dag, skal jeg ta dobbel dose neste dag da?? Og har det mye å si om jeg tar den på samme tidspunkt hver dag? Mange surrete spørsmål dette, men hadde vært greit å vite. På forhånd takk..

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Fluoxetin (Fontex) er meget spesielt pga sin lange halveringstid. Det betyr at nivået i blodet (serumkonsentrasjonen) varierer særdeles langsomt om du tar en tablett for mye eller for lite.

Om du glemmer en tablett, kan du ta to neste dag.

Når på dagen du tar den er uvesentlig - også fra dag til dag.

Spørsmålet om oppkast etter en time er vanskelig. Om det skjer sjelden, betyr det ingenting om du tar en ekstra tablett eller ikke. Om det skjer ofte (flere ganger i uken), betyr det en del forskjell om du tar en ekstra hver gang i forhold til det motsatte, at du aldri tar en ekstra tablett. Jeg vil driste meg til å si at om det skjer to ganger i uken, ville jeg tatt en ekstra tablett en av gangene.

Hvis slike uregelmessigheter skjer ofte, bør du måle serumkons for å se hvor du ligger.

Dette svaret gjelder kun for fluoxetin og må ikke overføres til andre medisiner.

Fluoxetin (Fontex) er meget spesielt pga sin lange halveringstid. Det betyr at nivået i blodet (serumkonsentrasjonen) varierer særdeles langsomt om du tar en tablett for mye eller for lite.

Spørsmålet om oppkast etter en time er vanskelig. Om det skjer sjelden, betyr det ingenting om du tar en ekstra tablett eller ikke. Om det skjer ofte (flere ganger i uken), betyr det en del forskjell om du tar en ekstra hver gang i forhold til det motsatte, at du aldri tar en ekstra tablett. Jeg vil driste meg til å si at om det skjer to ganger i uken, ville jeg tatt en ekstra tablett en av gangene.

Hvis slike uregelmessigheter skjer ofte, bør du måle serumkons for å se hvor du ligger.

Dette svaret gjelder kun for fluoxetin og må ikke overføres til andre medisiner.

Tusen hjertelig takk for bra svar!! Det var veldig greit å vite. *Lettet*

Vil det da si at om jeg glemmer fluoxetinkapslene en kveld, så -bør- jeg ta dobbel dose dagen etter? Selv om jeg ikke merker det før jeg skal til og ta neste dose?

Kan man på dette preparatet tenke i litt større skala, at i løpet av feks 3 dager bør 3 doser være inntatt?

Jeg mener ikke at man skal ta tabletter hver tredje dag, altså. Men om man glemmer en eller to ganger, og så skal prøve å regne på hvor mye man egentlig bør ta ekstra, kan man da gå utifra en periode på tre dager?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Vil det da si at om jeg glemmer fluoxetinkapslene en kveld, så -bør- jeg ta dobbel dose dagen etter? Selv om jeg ikke merker det før jeg skal til og ta neste dose?

Kan man på dette preparatet tenke i litt større skala, at i løpet av feks 3 dager bør 3 doser være inntatt?

Jeg mener ikke at man skal ta tabletter hver tredje dag, altså. Men om man glemmer en eller to ganger, og så skal prøve å regne på hvor mye man egentlig bør ta ekstra, kan man da gå utifra en periode på tre dager?

Ja. Akkurat slik er det.

Gjelder kun for fluoxetin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...