Gå til innhold

hvor kan man få hjelp for dette?

Anbefalte innlegg

Gjest mat på godt og vondt

Hei!

Har problemer i forhold til vekt og mat. Enten spiser jeg hele tiden, eller jeg spiser lite/ingenting i det hele tatt.

Greier ikke styre dette selv. Har hatt det sånn siden jeg var ung, men det er

først nå at kroppen begynner å si ifra. Har forhøyet HbA1c og er ganske overvektig. Får høre fra flere leger at:Du har lagt på deg, du må slanke deg litt osv.

Problemet er at når noen sier sånne ting til meg så slutter jeg og spise, eller jeg "stuper inn i kjøleskapet og spiser det jeg finner der." Har ingen metthetsfølelse. Den tror jeg forsvant i tenårene et sted.

Så hva gjør jeg, og kan man noe sted få hjelp for dette?

Må legge til at jeg også har en fysisk sykdom som gjør at jeg blir syk og sengeliggende av for mye aktivitet.

Skjønner jo at det er tankene og følelsene jeg må jobbe med, men greier ikke å styre dette selv. Er meget takknemlig for gode råd!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207865-hvor-kan-man-f%C3%A5-hjelp-for-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Sliter selv med mat, så vet hvor vanskelig det kan være:-(

Har du prøvd å prate med fastlegen din om dette? Hvis ikke h*n kan hjelpe deg, kan h*n kanskje ihvertfall gi deg tips om/henvise deg til noen som kan?

Det du kan gjøre selv er å prøve å spise 4-5 faste måltider til bestemte tider hver dag. Du bestemmer på forhånd hva og hvor store porsjoner du skal spise til hvert måltid(med hjelp av ernæringsfysiolog/lege?), og holder deg til dette enten du er sulten eller ei. Dette kalles å spise mekanisk, og er noe vi med spiseforstyrrelser bare må gjøre, for vi mangler ofte sult-og metthetsfølelser...nettopp slik du beskriver. Etter en stund vil vi forhåpentligvis trene opp evnen til å kjenne sult og metthet igjen.

Å sulte seg er ikke veien å gå-det fører bare til overspising siden, og leder inn i den evige runddansen med faste/sult-spisekick-faste-spisekick. Som det er akk så vanskelig å bryte ut av..

Ønsker lykke til og sender mange varme tanker til deg!

Gjest mat på godt og vondt

Hei!

Sliter selv med mat, så vet hvor vanskelig det kan være:-(

Har du prøvd å prate med fastlegen din om dette? Hvis ikke h*n kan hjelpe deg, kan h*n kanskje ihvertfall gi deg tips om/henvise deg til noen som kan?

Det du kan gjøre selv er å prøve å spise 4-5 faste måltider til bestemte tider hver dag. Du bestemmer på forhånd hva og hvor store porsjoner du skal spise til hvert måltid(med hjelp av ernæringsfysiolog/lege?), og holder deg til dette enten du er sulten eller ei. Dette kalles å spise mekanisk, og er noe vi med spiseforstyrrelser bare må gjøre, for vi mangler ofte sult-og metthetsfølelser...nettopp slik du beskriver. Etter en stund vil vi forhåpentligvis trene opp evnen til å kjenne sult og metthet igjen.

Å sulte seg er ikke veien å gå-det fører bare til overspising siden, og leder inn i den evige runddansen med faste/sult-spisekick-faste-spisekick. Som det er akk så vanskelig å bryte ut av..

Ønsker lykke til og sender mange varme tanker til deg!

Takk til deg!

Tror helt sikkert dine råd har noe for seg ja. Problemet er at jeg kan være "flink" i mange dager, spise faste måltider og sunn mat.

Men så er det som om alt faller utenfor min kontroll og jeg spiser det som måtte befinne seg i skapene. Dette skjer oftest når jeg er hjemme alene og jeg får fryktelig dårlig samvittighet etterpå.

Tror mat er koblet til følelser og ikke til magen min. Dette med mat har vært vanskelig egentlig helt siden tenårene. Da spiste jeg minimalt og så ut som et beinrangel.

Går fast til psykolog, skal prøve å snakke med henne om det, tror jeg.

Har hele mitt liv vært meget aktiv og kontrollert vekta på den måten, men nå sitter jeg her da og blir syk av den minste lille aktivitet.

Må i tillegg bruke medisiner mot angst og psykiske problemer som ikke gjør det enklere. Føler jeg er inne i en meget vondt "sirkel" som det er vanskelig å komme ut av.

Men må prøve videre, kanskje snakke med Fedon :-)?

Takk til deg!

Tror helt sikkert dine råd har noe for seg ja. Problemet er at jeg kan være "flink" i mange dager, spise faste måltider og sunn mat.

Men så er det som om alt faller utenfor min kontroll og jeg spiser det som måtte befinne seg i skapene. Dette skjer oftest når jeg er hjemme alene og jeg får fryktelig dårlig samvittighet etterpå.

Tror mat er koblet til følelser og ikke til magen min. Dette med mat har vært vanskelig egentlig helt siden tenårene. Da spiste jeg minimalt og så ut som et beinrangel.

Går fast til psykolog, skal prøve å snakke med henne om det, tror jeg.

Har hele mitt liv vært meget aktiv og kontrollert vekta på den måten, men nå sitter jeg her da og blir syk av den minste lille aktivitet.

Må i tillegg bruke medisiner mot angst og psykiske problemer som ikke gjør det enklere. Føler jeg er inne i en meget vondt "sirkel" som det er vanskelig å komme ut av.

Men må prøve videre, kanskje snakke med Fedon :-)?

Jepp, kjenner meg mye igjen i det du skriver..

Sikkert bra å snakke med psykologen, hvis du allerede har kontakt med en,ja. Håper det ordner seg for deg!!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...