Gå til innhold

Melatonin som sovemedisin?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Med mindre du har en døgnrytmeforstyrrelse har den veldig svak virkning. Og ikke så lett å få tak i heller..

Har brukt de en del pga fss og ikke hatt noen bivirkninger annet enn at jeg ble litt frysen en stund etter jeg hadde tatt de.

Langtidsbivirkninger vet de vel lite om såvidt jeg vet.

Gjest Over grensa

Med mindre du har en døgnrytmeforstyrrelse har den veldig svak virkning. Og ikke så lett å få tak i heller..

Har brukt de en del pga fss og ikke hatt noen bivirkninger annet enn at jeg ble litt frysen en stund etter jeg hadde tatt de.

Langtidsbivirkninger vet de vel lite om såvidt jeg vet.

Helsekosten i sverige selger Melatonin.Reseptbelagt i norge.

Jeg er en annen

Melatonin selges som kosttilskudd i f.eks. USA og Sverige, men er i mange andre EU-land reseptbelagt som i Norge. I Norge må man få melatonin på såkalt registreringsfritak, som betyr litt ekstra papirarbeid for legen.

Vil tro at melatonin jevn over regnes som "snillere" enn f eks imovane. Ikke fare for avhengighet. Få kjente bivirkinger, men man har få studier på langtidseffekt, noe man bør være ekstra oppmerksom på siden dette er et hormon som også produseres naturlig i kroppen. Skader på retina (netthinnen i øyet) har vært funnet i rotteforsøk med høye doser, men man vet ikke foreløpig om dette har relevans for mennesker.

Er mest brukt ved forsinket søvnfasesyndrom (dårlig døgnrytme). Egen opplevelse: Ikke samme muskelavslappende effekt som f eks imovane, heller ingen lett eufori. Likevel en viss effekt på innsovning. Mer intense/flere drømmer i løpet av natten. Noe tyngre søvn (færre oppvåkninger). Noe tunghet i hodet/tretthet ved oppvåkning, men forsvinner raskt.

Søvnekspert jeg snakket med anbefalte 3 mg et par timer før leggetid, helst ikke bruk hver dag for bedre effekt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...