Gå til innhold

Gi en blomst eller annet. nå før jul...

Anbefalte innlegg

Vi kom i formiddag i snakk med en familie som vi bare har pratet "lett" med tidligere - om overfladiske ting. Mor i familien fortalte at de hadde hatt en sønn som døde for to år siden i en trafikkulykke. Det gikk veldig inn på meg, og jeg har tenkt mye på dem i hele dag. Jeg regner meg at vi blir mer kjent med dem i tida fremover.

Dere som har mistet et barn - hvordan ville dere reagert om noen dere ikke kjente så godt, hadde kommet på døra med en blomst eller en engel eller noe annet nå i adventstida? Ville det være påtrengende eller ville dere satt pris på det? Har så lyst til å vise at jeg bryr meg - selv om jeg selvfølgelig ikke kan sette meg inn i hva de har vært gjennom.

Fortsetter under...

Jeg har aldri mistet noen nære familiemedlemmer, men jeg syntes dette hørtes veldig, veldig rørende og fint ut.

Det mange i slike situasjoner sier er jo at folk trekker seg unna fordi de ikke vet hva de skal si, og at de ønsker folk "brydde seg" litt mer.

Det synes jeg absolutt du skal gjøre!

Jeg kjenner selv en familie som mistet et barn for flere år siden. Foreldrene sier de aldri blir lei av å prate om barnet de mistet. For ikke å "plage" folk med sånt prat blir det aldri til at de selv begynner. De blir derimot veldig glade når andre prater til dem om barnet de mister. Da føler de at de kan få fortelle...

Det synes jeg absolutt du skal gjøre!

Jeg kjenner selv en familie som mistet et barn for flere år siden. Foreldrene sier de aldri blir lei av å prate om barnet de mistet. For ikke å "plage" folk med sånt prat blir det aldri til at de selv begynner. De blir derimot veldig glade når andre prater til dem om barnet de mister. Da føler de at de kan få fortelle...

Ja, jeg tror jeg skal gjøre det. En hvit julestjerne kanskje? Jeg liker dem så godt.

Da hun fortalte det i går, stokk det i meg, og jeg syntes det var helt forferdelig. Min første tanke var: "Så grusomt, hvordan klarer dere å leve vidrere?" Jeg spurte litt forsiktig hvordan det skjedde, og jeg spurte hva gutten het, og hun svarte, Virket som hun syntes det var OK at jeg spurte litt.

Annonse

Ja, jeg tror jeg skal gjøre det. En hvit julestjerne kanskje? Jeg liker dem så godt.

Da hun fortalte det i går, stokk det i meg, og jeg syntes det var helt forferdelig. Min første tanke var: "Så grusomt, hvordan klarer dere å leve vidrere?" Jeg spurte litt forsiktig hvordan det skjedde, og jeg spurte hva gutten het, og hun svarte, Virket som hun syntes det var OK at jeg spurte litt.

Ja, det høres flott ut med en hvit julestjerne!

Hvis jeg hadde mistet et barn ville jeg ønsket at ingen glemte barnet mitt. Jeg ville nok derfor ha ønsket at folk ikke var redd for å prate om barnet mitt. Tror ikke du at du ville følt det slik også?

Du er et medmenneske :-)

• 2 uker senere...

Jeg synes det hadde vært merkelig hvis noen jeg nesten ikke kjenner hadde kommet med blomster på døra pga at vi har mistet ett barn for noen år siden.

(Har mistet en sønn for 9 år siden)

Takk for svaret ditt. Jeg var veldig innstilt på å gjøre det rett etter jeg snakket med dem. Nå har det gått en stund (halvannen uke) uten at jeg har truffet dem og uten at jeg har gjort det. Kanskje det er like greit å vente til jeg blir bedre kjent med dem?

Takk for svaret ditt. Jeg var veldig innstilt på å gjøre det rett etter jeg snakket med dem. Nå har det gått en stund (halvannen uke) uten at jeg har truffet dem og uten at jeg har gjort det. Kanskje det er like greit å vente til jeg blir bedre kjent med dem?

Jeg synes ikke du skal gi blomst av den grunn at de har mistet ett barn.

Jeg hadde følt det litt ekkelt å få blomster lang tid etterpå tror jeg.

Det viktigste er å bare høre på hvis de snakker om barnet og kanskje stille noen spørsmål sånn at du viser at du bryr deg.

Dette er hva jeg føler nå når jeg tenker på dette, andre kan selvfølgelig ha annen mening.

Jeg synes ikke du skal gi blomst av den grunn at de har mistet ett barn.

Jeg hadde følt det litt ekkelt å få blomster lang tid etterpå tror jeg.

Det viktigste er å bare høre på hvis de snakker om barnet og kanskje stille noen spørsmål sånn at du viser at du bryr deg.

Dette er hva jeg føler nå når jeg tenker på dette, andre kan selvfølgelig ha annen mening.

Takk igjen for svar. Hvis jeg hadde gitt dem blomst, hadde jeg ment det som en adventsblomst, ikke som en "begravelsesblomst" - men gitt til dem FORDI de fortalte om sønnen sin.

Siden jeg ikke gjorde det likevel med en gang, kan jeg heller gjøre som du sier - bli mer kjent med dem, lytte hvis de ønsker å snakke, og heller bli en god venn etterhvert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...