Gå til innhold

Er advendskalender nødvendig ?

Anbefalte innlegg

Hei, ser at mange har fine gaver til barna i advendskalendere, jf tråd nedenfor.

Barna her i huset på 4 og 2 1/2 har ikke kalender, de er kanskje litt små enda ? Iallfall, det har ikke vært noen etterspørsel etter kalender og vi har ikke kjøpt noen.

Jeg har har ikke noe alternativt livssyn eller noe, men jeg er personlig litt "motstander" av konsumsamfunnet og alt som idag tilbys til barn, leker, godteri, effekter, et hav av kalendre, gaver og pakker på kalendrene....noen kjøper også ganske dyre gaver til kalendergaver. Passer overhodet ikke for oss, men respekterer selvsagt andres valg og skjønner at det er moro med gaver og forventningsfulle barn i advendstida.

Noen andre som tenker som meg ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208501-er-advendskalender-n%C3%B8dvendig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• kizmiaz

6

• laban

5

• fei1365380229

5

• snø

3

Mest aktive i denne tråden

fei1365380229

Ja jeg tenker som deg :o). Vi har riktignok pakkekalender, men i den er det en twist, en karamell eller en skumnisse pr. dag. Vi må jo henge opp noe fordi bestemor har sydd fire kalendere. Det virker som om ungene er godt fornøyd med det lille de får.

For oss så er klokker, matbokser, puslespill, lego osv. julegaver. På julaften får de riktignok strømpe med en del godteri, en clementin, noen kaker og et juleblad.

Jeg synes det er kjempekoselig med adventskalender :-) Trenger ikke være dyre ting oppi. 1-2 ganger i uka har jeg en aktivitet i stedet for en ting, og det er like populært! F.eks. kino, tur i skogen, bake peppernøtter....

Av ting får de et viskelær en dag, glitterlim en dag, to spenner en dag, tre hårstrikk en dag, en blyantspisser en dag, liten pakke med fargeblyanter en dag, små dyrefigurer, en refleks....

* gisper og ringer barnevernet *

:-)

Det er helt frivillig å ha julekalender eller andre tradisjoner. Ungene vil uansett huske det _dere_ gjør i desember, som julestemningsskapende. Og de spør nok etter kalender når de blir større, hvis de er interessert. Du er egentlig heldig som ikke har noen som prakker på dem f.eks. sjokoladekalendre mens de er for små (til f.eks. å forstå at 25.12. er det slutt).

Selv har jeg aldri laget pakkekalender og tenåringsdatteren min påstår at hun fremdeles sliter med ettervirkningene...

Nei jeg gjør nok ikke det :o).

Selv har vi "kun" sjokoladekalendere, å gjøre desember litt spesiell synes jeg bare er koselig.

Jeg synes ikke noe om pakker (les:pakkekalenderen) i hele desember. Syns at noe av sjarmen med pakkene på julaften blir borte. Jeg bryr meg ikke om andre gjør det altså :o). Det er min mening bare.

Jeg er enig i at pakkekalendere kan ta litt av, men samtidig så er jeg veldig tilhenger av julekalender, og har hatt det her hjemme siden Bella var 2, så vidt jeg husker. Man _trenger_ jo ikke å gjøre så veldig mye ut av det. Det går an å kjøpe ting de trenger (som truser, sokker etc), og man trenger ikke å kjøpe ting til en formue.

Vår datter har hatt Playmo-kalender tidligere år - det er en liten ting hver dag, og kan lekes med hele året.

I år har hun dukkehuskalender (ferdigkjøpt), hvor hver luke inneholder en liten ting eller et klesplagg til dukkehuset. I morges fikk hun en ørliten bamse - og det var stor sukses. Den ble umidellbart plassert i viduet i dukkehuset :-)

I tillegg har vi Månetoppen-kalender, som skal åpnes før barnetv.

Jeg synes at julekalender er kos, jeg. Men jeg må også si at jeg reagerte litt da jeg leste hva enkelte pakker inn.

Annonse

Det er helt frivillig å ha julekalender eller andre tradisjoner. Ungene vil uansett huske det _dere_ gjør i desember, som julestemningsskapende. Og de spør nok etter kalender når de blir større, hvis de er interessert. Du er egentlig heldig som ikke har noen som prakker på dem f.eks. sjokoladekalendre mens de er for små (til f.eks. å forstå at 25.12. er det slutt).

Selv har jeg aldri laget pakkekalender og tenåringsdatteren min påstår at hun fremdeles sliter med ettervirkningene...

Flaks at vi som lager pakkekalendere ikke får barn med slike fryktelige ettervirkninger *ler*

Mine har aldri hatt pakkekalender, med et unntak ifjor, da jeg kjøpte Lego kalendere til dem fordi jeg var ute og reiste rett før advent.

Har ikke fått noen klager så langt, på at de bare får pakke ut 24 julekrybbefigurer. De samme hvert år, har vel hatt dem i 11 år nå...

Det gjør jeg også, og jeg er 25. Jeg fikk aldri en eneste pakkekalender som liten.

Det var veldig trist.

fei1365380229

Det gjør jeg også, og jeg er 25. Jeg fikk aldri en eneste pakkekalender som liten.

Det var veldig trist.

Var det så vanlig før da? Nå er vel jeg steingammal i forhold til deg, men vi fikk det bare et år. Jeg må innrømme at jeg husker sjokoladekalenderen jeg fikk mye bedre, men så har jeg alltid vært en godterisnok da :o)

Gjest mirakel*2?

Ja jeg tenker som deg :o). Vi har riktignok pakkekalender, men i den er det en twist, en karamell eller en skumnisse pr. dag. Vi må jo henge opp noe fordi bestemor har sydd fire kalendere. Det virker som om ungene er godt fornøyd med det lille de får.

For oss så er klokker, matbokser, puslespill, lego osv. julegaver. På julaften får de riktignok strømpe med en del godteri, en clementin, noen kaker og et juleblad.

jeg ga matboks fordi han trengte det. Imorgen ligger det to ballonger oppi

Det var veldig trist.

Men dine framtidige barn kommer til å få en fantastisk adventstid, tenker jeg :-)

Jeg har sagt til datteren min at jeg skal overveie å bli tussete bestemor og lage pakkekalender til _hennes_ eventuelle barn allerede på babystadiet når den tid kommer...

Annonse

Gjest mirakel*2?

jeg ga matboks fordi han trengte det. Det er den dyreste av de alle. Imorgen blir det to ballonger. Koster ingenting omtrent. På lørdagene får han en liten melkesjokolade. Av andre ting kan jeg nevne klistremerker, og de har jeg klippet i to deler sånn at det bare blir et par i hver pakke.

fei1365380229

jeg ga matboks fordi han trengte det. Imorgen ligger det to ballonger oppi

Jada, jeg mente ikke å kritisere matboksen :o). Men det var veldig mye store gaver på 1.desember, kanskje folk bare gir litt mer første dagen for de kan da vel ikke følge opp alle disse gavene, da blir det jo julaften hver dag i hele desember da.

Gjest mirakel*2?

Jada, jeg mente ikke å kritisere matboksen :o). Men det var veldig mye store gaver på 1.desember, kanskje folk bare gir litt mer første dagen for de kan da vel ikke følge opp alle disse gavene, da blir det jo julaften hver dag i hele desember da.

det var to grunner til at jeg ga det idag.

1) Han trengte den

2) Pakken var så stor at jeg ville ikke ha den hengende på kalenderen.

Jeg tror han kommer til å bli like glad for ballongene imorgen

Hihihi, jeg har faktsisk vokst opp med sånne kalendere med sjokolade og fargerike plastfigurer i, jeg, uten å ta varig skade.

Har ikke pakkekalender i tradisjonell form til Bella (5 år) heller. Her går det i Playmokalender og tilsvarende.

Men jeg har min kjæres pakkekalender, så man skal aldri si aldri...

Er det ikke herlig at vi kan ta forskjellige valg?

Du gjør sikker mye for at dine barn også skal få julestemning.

Men det kan nok hende du må bite i det sure eplet etter hvert å kjøpe kalendere til dem.....

kan nok tenkes det, ja:-)

He-he.

Så en fin en på butikken med prinsesse-lay out med masse små poser med småtteri oppi. Falt faksisk nesten for den til vesla.

Men da er det egentlig mye koseligere med hjemmepakkete gaver, og praktiske gaver a la matboks, som ble nevnt her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...