vici Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Første jul som vi skal være hjemme både julaften og resten av jula (skal på julebesøk til familien da) Jeg prøver å få mannen min med på å finne noen koselige juletradisjoner som vi kan ha hvert år i familien. Men han er ikke interessert og fatter ikke hva jeg stresser med. Så derfor spør jeg dere kjære damer(og menner?): Hva er deres juletradisjoner? de beste/rareste/fineste???? Tenker både på julaften og andre spesielle dager i desember! (hva med nyttår?) Familien min har ikke feiret jul så jeg er ikke så vant med det. Gubben sin familie feirer julaften med å spise middag, alle åpner gaver samtidig og så skrus tven på (bare voksne de siste årene) Så vi trenger litt hjelp til å lage en fin, tradisjonsrik jul som gutta vår kan huske tilbake til år etter år etter år....! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/208600-hvilke-juletradisjoner-har-dere/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jul hos oss Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 24. desember får ungene en strømpe med snop i. Så koser de seg med juletegnefilm om morgenen. Jeg er vant til at juletreet pyntes lille julaften. 24. har vi hatt risengrøt om dagen, og så har moren min laget riskrem som vi har til dessert etter julemiddagen. Mellom middag og dessert leses juleevangeliet opp. Etter middagen pakker vi ut gavene, og så er det kaker og brus. Noen ser på tv, mens andre kanskje spiller et nytt spill. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/208600-hvilke-juletradisjoner-har-dere/#findComment-1508533 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kati Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Vi feirer alltid julaften sammen med familien. Annen hvert år hos min familie og annenhvert år hos svigerforeldrene. Noen ganger har vi vært hjemme hos oss selv, men som oftes er vi hos min mor eller hjemme hos svigerforeldrene. (godt å gå til duk og dekket bord, når vi har 3 små Tre nøtter til Askepott må vi alltid ha med oss! Så spiser vi grøt hjemme, med mandel i. Marsipangris til den som får mandelen. Gudstjeneste på julaften er et must for meg. Har alltid gjort det, og i år skal vi gå alle sammen. Etter kirken skal vi til min mor, og spise pinnekjøtt (vi bor på vestlandet) Etter maten er det nisse og gaver. Tv'en kommer ikke på denne kvelden, men rolig julemusikk står på i bakgrunnen. 1.juledag har vi tradisjon at vi spiser em kombinert frokost/lunsj hos min mor, der hele familien er samlet. Ellers i romjulen er det mye familiebesøk, men ikke noe fast. Nyttårsaften blir feiret sammen med de nærmeste naboene. Hvem som inviterer går på rundgang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/208600-hvilke-juletradisjoner-har-dere/#findComment-1508549 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Om morgenen spises en vanlig frokost før den siste kalenderpakken åpnes. Her er det en skattejakt for å finne julestrømpene! ) Så er det kos med innholdet i julestrømpene + en ny film. Deretter liker jeg godt å gå i kirken på julaften, men det blir nok ikke det i år. Kl. 17 julemiddag og deretter vaskes kopper og kjøkken ryddes før det er tid for pakkeåpning. Etterpå legges ungene i seng og vi voksne prater og spiller spill og koser oss. Ingen tv denne kvelden. Første juledag er det stor julefrokost hos en av søstrene mine. Resten av jula er individuell. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/208600-hvilke-juletradisjoner-har-dere/#findComment-1508561 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kalendria Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Vi har risengrynsgrøt på lille julaften, og pepperkaker og gløgg senere på kvelden, etter at juletreet er pyntet. Julaften morgen får ungene julestrømpe med litt godteri og en liten gave i (dvd, bok, spill - noe for å få tiden til å gå). Så er det Julemorgen på tv, og deretter en god frokost hvor vi tar første smaken på julepålegget. Deretter er det tv og lek for ungene, 6-åringen oppdaget 3 nøtter til Askepott i fjor, så det blir nok et must fremover. Vi pleier å gå i kirken rundt 1500, og setter lys på graven til våre nære. Deretter hjem, spiser middag ca 1730 etter å ha sunget noen julesanger som bordvers. Deretter starter pakkeseansen, begynner med en pakke av gangen, men flyter ut mot slutten fordi alle blir leie. Skrekkelig, men dessverre sant(!) Etterpå er det opprydding og gaveinspeksjon, noen ganger gang rundt juletreet, men sjeldnere og sjeldnere. Kvelden avsluttes med julemusikk på cd'n, kaker og julegodteri. Så legger ungene seg, og roen senker seg skikkelig for de voksne. Husbonden drikker cognac, og jeg et glass portvin. Og jeg nikoser meg i mitt nydelige julehus... ! Masse levende lys er en selvfølge! Lykke til med tradisjonsbygging! Og husk å holde det på et fornuftig nivå. Det ungen først er blitt vant til, kan du aldri droppe før de er voksne og vel så det. Så altfor ambisiøse planer kan bli slitsomme å leve opp til i lengden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/208600-hvilke-juletradisjoner-har-dere/#findComment-1508573 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuss&troll Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Lille julaften; da steker jeg ribba, legger på juledukene og pynter treet. På kvelden lager vi gløgg og koser oss. Fjernsynet står på, ser på Hovmesteren, ellers står det på som "bakgrunnsmusikk", mye koselig musikk o.l. Julaften; da får vi to kjempeglade jenter opp i senga vår, nissen har visst vært der med julestrømpe iløpet av natta, blir endel sjokoladepapir o.l. oppi senga etterhver :-). Far står så opp å fyrer i peisen, vi andre tusler opp etterhvert, koser oss i sofaen med barne-tv. Blir ikke jul for mor før hun har sett "Snekker Andersen og julnissen" ;-). Ved to tiden begynner mor med middagen, er det snøføre ute tar far med seg barna ut på en aketur. I tretiden skifter vi til penklær, drar på kirkegården å tenner lys på gravene "våre". Vi spiser middag i halv fem tiden, når oppvasken er ryddet vekk, serveres det dessert. Mens vi koser oss med den og barne-tv pleier det å banke på døren ..... N I S S E N kommer !!! En og en pakker opp gavene sine når alle gavene er utlevert, slik at vi får oversikten alle sammen :-). 1. juledag er det frokost, så bare sløver vi hele dagen, barna leker med lekene de har fått, bare kos. Utover i julehelgen er det familieselskap her og der. Ååååå nå lengter jeg til jul :-). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/208600-hvilke-juletradisjoner-har-dere/#findComment-1508586 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jul hos oss Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Vi feirer alltid julaften sammen med familien. Annen hvert år hos min familie og annenhvert år hos svigerforeldrene. Noen ganger har vi vært hjemme hos oss selv, men som oftes er vi hos min mor eller hjemme hos svigerforeldrene. (godt å gå til duk og dekket bord, når vi har 3 små Tre nøtter til Askepott må vi alltid ha med oss! Så spiser vi grøt hjemme, med mandel i. Marsipangris til den som får mandelen. Gudstjeneste på julaften er et must for meg. Har alltid gjort det, og i år skal vi gå alle sammen. Etter kirken skal vi til min mor, og spise pinnekjøtt (vi bor på vestlandet) Etter maten er det nisse og gaver. Tv'en kommer ikke på denne kvelden, men rolig julemusikk står på i bakgrunnen. 1.juledag har vi tradisjon at vi spiser em kombinert frokost/lunsj hos min mor, der hele familien er samlet. Ellers i romjulen er det mye familiebesøk, men ikke noe fast. Nyttårsaften blir feiret sammen med de nærmeste naboene. Hvem som inviterer går på rundgang. Vi går også i kirken julaften. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/208600-hvilke-juletradisjoner-har-dere/#findComment-1508599 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lysrøret Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Hvis mannen min er på jobb så kommer han ikke hjem før klokka halv to. Men i år er han med på festlighetene fra morgenen av fordi han har lørdagsfri. Vi står opp til god frokost og barnetv. Må få med oss askepott også, både mor og barn. På formiddagen er kalkunen satt i ovnen og godgjør seg i flere timer utover. Midt på dagen går vi tur i skogen eller hvis der er snø så er vi på ski/akebrett. Deretter drar vi hjem og pynter oss og går på familiegudstjeneste klokka halv tre om ettermiddagen. Potetene står da og småputrer mens vi er i kirken slik at de er ferdige når vi kommer hjem. Klokka fire spiser vi middag og har dessert med riskrem og mandel i med premie til den som finner den. Ungene får alltid ferdig skål servert og finner alltid mandel i sin, og er veldig fornøyde. Det blir også en voksen som finner mandel utifra den store felles skålen på bordet. Etterpå dekker vi av og så kommer nissen. Når han har levert noen av pakkene og gått av sted så går vi rundt juletreet og synger. Pakkene pakkes opp hver for seg og det tar lang tid. Vi begynner gjerne med litt kaffe og godteri under den seansen. Til slutt spiser vi julebakst og ungene går i seng. Men da er klokka gjerne blitt ti på kvelden, og det er ikke så lenge etter før julegjestene også drar hjem. Det er så deilig etterpå å bare sitte og prate sammen med samboeren i tussmørket og ta det med ro. Resten av julen er det aldri noe fast program. Vi tar det som det kommer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/208600-hvilke-juletradisjoner-har-dere/#findComment-1508688 Del på andre sider Flere delingsvalg…
inno Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Høydepunktet på julekvelden er "gjemmegaven" - som vi også har innført som tradisjon selv. Foreldrene mine sparte alltid en gave til hver unge til slutt som ble gjemt. Noen ganger er det en dyr ting andre ganger en billig. Hvert år er det diskusjon rundt bordet om at "nå har dere blitt for gamle til å få gjemmegave (eldste er 30 år!)" Men leenge etter alle andre gaver er pakket opp er det å lete etter gaver - knallmoro enda i dag! Springer rundt som helt tussete ;o) Noen år har vi fått rebuser å løse, andre ganger hint hvis det går veldig lenge før vi finner den. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/208600-hvilke-juletradisjoner-har-dere/#findComment-1508766 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Lillejulaften: - på ski i skogen for å hente juletre - kakao og mat når vi kommer tilbake - julekvelds med familien - juletreet pyntes etter at ungene har lagt seg - alle gavene legges under treet - mor tenner julegrana når alle andre har gått til sengs Julaften: - Felles frokost - Åpning av julestrømpe, som inneholder clementiner og litt snop. - Tre nøtter til Askepott på TV - Julegrøt med mandel i ca. kl. 12.30. Den som finner mandelen får en sjokolade. - Gudstjeneste kl. 16.00 - Middag (kokt kveite med tilbehør og frutsalat til dessert) kl. 18.00 (gjerne litt før om vi rekker det) - Utdeling av gaver - ca. kl. 19.30. Alle gavene deles ut først. Deretter åpnes gavene i aldersrekkefølge. De yngste først. - Har brukt å legge ungene før vi voksne starter å åpne gavene - vi får se hvordan det blir i år. Nå er de 2 og 4 år gamle. - Etter alle gavene er åpnet; kaffe og kaker. Klokken er da ca. 22.00 - Prat og avslapning. Ingen TV-seeing 1. juledag: - julefrokost samlet - ut å gå tur sammen - ribbe/julepøler/medisterkaker til middag. Moltekrem til dessert. - sosialt samvær med familien - spiller spill - ungene leker med det de har fått Nyttårsaften: - Nyttårsfest med gode venner. Det går på omgang hvem som har det hjemme hos seg. ------ Ååååå, nå kjenner jeg virkelig at jeg Gleder meg til jul!!! hilsen og klem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/208600-hvilke-juletradisjoner-har-dere/#findComment-1508874 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest girasol Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Lillejulaften: - på ski i skogen for å hente juletre - kakao og mat når vi kommer tilbake - julekvelds med familien - juletreet pyntes etter at ungene har lagt seg - alle gavene legges under treet - mor tenner julegrana når alle andre har gått til sengs Julaften: - Felles frokost - Åpning av julestrømpe, som inneholder clementiner og litt snop. - Tre nøtter til Askepott på TV - Julegrøt med mandel i ca. kl. 12.30. Den som finner mandelen får en sjokolade. - Gudstjeneste kl. 16.00 - Middag (kokt kveite med tilbehør og frutsalat til dessert) kl. 18.00 (gjerne litt før om vi rekker det) - Utdeling av gaver - ca. kl. 19.30. Alle gavene deles ut først. Deretter åpnes gavene i aldersrekkefølge. De yngste først. - Har brukt å legge ungene før vi voksne starter å åpne gavene - vi får se hvordan det blir i år. Nå er de 2 og 4 år gamle. - Etter alle gavene er åpnet; kaffe og kaker. Klokken er da ca. 22.00 - Prat og avslapning. Ingen TV-seeing 1. juledag: - julefrokost samlet - ut å gå tur sammen - ribbe/julepøler/medisterkaker til middag. Moltekrem til dessert. - sosialt samvær med familien - spiller spill - ungene leker med det de har fått Nyttårsaften: - Nyttårsfest med gode venner. Det går på omgang hvem som har det hjemme hos seg. ------ Ååååå, nå kjenner jeg virkelig at jeg Gleder meg til jul!!! hilsen og klem fra Så koselig jula deres høres ut! :-) Vi har mange av de samme tradisjonene :-) M.v.h. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/208600-hvilke-juletradisjoner-har-dere/#findComment-1509371 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KariKruskakli Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Lille julaften:Det spises grøt med mandel, og alle ungene får mandel i grøten. Det eneste jeg gjør av arbeid på lillejulaften er å lage kabaret, Jeg går litt til og fra mellom tv`en og kjøkkenet. Huset er allerede ferdigpyntet, men jeg gjør siste hånd på verket med å kjøpe masse tullipaner, julestjerner og pynter noen fruktfat. Julaften sånn ca kl.11.00, har vi stor julefrokost/lunsj. De fleste har det på 1.juledag, men vi starter med det allerede julaften. Ungen får deretter lulestrømpa, og så synker vi ned forran tv`en og ser på juleprogrammene, mens vi kjenner at pinnekjøttlukta begynner å spre seg i huset. Mmmmm, som jeg gleder meg. Vi spiser middag, mens vi hører på sølvguttene. Etterpå slapper vi litt av og så kommer nissen. Deretter er det gang rundt juletreet, mens eldstedatteren spiller piano til. Så er det tid for pakkeåpning. Tar en pause sånn midtveis, for å spise dessert. Mannen min tar seg en sigar og vi drikker likør. Så forsetter vi pakkeåpningen. Når ungene er i seng langt ut på kvelden, setter jeg på julemusikk, og vi koser oss til langt på natt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/208600-hvilke-juletradisjoner-har-dere/#findComment-1509472 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Slik ser jeg for meg årets julaften: Opp ganske tidlig, stresse som faen ut for å fikse et par småting jeg sikkert har glemt å handle inn. Grøt med mandel hos svigersmidt på dagen, de stapper unga fulle av sjokolade, slik at de blir hyperaktive. Dersom vi forsøker oss med at seansen foregår midt i sovinga til Snorkfrøken, er det surmuling resten av året, så det er ikke en option å prøve å snike seg unna. I bilen hjemover er Snorkfrøken sansynligvis ganske grinete pga manko på formiddagssoving, og bilen fyllt til taket av leker med kinderegg-kvalitet. Hvilken lykke! På vei hjem derfra drar vi innom kirkegården og legger hjemmelaga krans og tenner lys på grava til mora mi og besteforeldra mine. Vel hjemme må vi få sving på julemiddagen (som jeg aldri har laga før),og Lillemann og jeg drar i kirka med faren og broren min kl 16.00. Snorkfrøken og gubben passer maten. Alle kommer hjem etterpå, vi spiser, rydder litt og pakker opp pakker. Forhåpentligvis en stille og rolig kveld, uten en altfor grinete Snorkfrøken. Unga i seng i ni, halv ti-tida. En Irish coffee til de voksne, som endelig kan slenge opp beina og puste ut over at kvelden snart er over for denne gang. Og nei - jeg gleder meg ikke til jul. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/208600-hvilke-juletradisjoner-har-dere/#findComment-1509496 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest neve Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Julaften starter alltid med at vi våkner til nypyntet hus, juletre som alle har vært med å pynte på kvelden lille julaften. Ungene løper forventningsfulle inn i stua og finner julestrømpene sine. Deretter blir det en lang og avslappet morgen med snop, frukt og nøtter foran TV, mens mor etterhvert begynner å ordne til julefrokost, noe som jeg ELSKER å gjøre! Da kommer det frem nybakte brød, valnøttbrød mmmm..., grove og fine rundstykker, lammerull, sylte, greddost og alt slags godt pålegg, te og juice, ÅH som jeg gleder meg! Så spiser vi oss gode og mette. Da er nok klokka gjerne ett før vi er ferdige:) Så legger vi etterhvert gavene under treet og kjenner litt på dem, før vi dusjer, pynter oss i årets juleklær eller bunader, tar en runde med hårstell (har tre små, to gutter og en jente), og drar etterhvert i kirken klokka 16. (Vi er ikke spesielt kristne, men føler at tar vi julefeiringen, må vi også i kirken. Dessuten må ungene få sjansen til å tro..) Etter gudstjenesten drar vi hjem til mine foreldre og tar julemiddagen der, med pinnekjøtt og hele pakka, og tar så kaffen alle sammen hos oss sammen med gaveoppakking. Da er det en som leser på gavene (en voksen eller eldstemann som kan lese), og åpner en og en gave, og tar oss god tid til å få med oss hvem den er fra osv. Det varer som regel lenge og vel, og etterpå er det en liten stund til leking med nylekene før det bærer i seng med barna. Da er klokka som regel blitt 22 og vel så det. Når ungene er i seng vanker det nok en baileys, øl, dram eller tre;) Første juledag er det sen og enda større frokost hos mine foreldre som og er naboene våre, og siden frokosten er så stor og sen tar vi julegrøten denne dagen. Andre tradisjoner rundt jul er henting av juletre i skogen, grevinnen og hovmesteren, hele familien baker pepperkaker sammen, juletrefest i romjula, nyttårskos med fakkeltog og raketter, maaaange gode middager, julegrøt, avslappet stemning, levende lys, kongerøkelse, julemusikk og koselige familiefilmer på tv, og hele familien spiller play station og brettspill sammen:) Får helt vondt i magen av å skrive om dette, gledeer meg sååå...!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/208600-hvilke-juletradisjoner-har-dere/#findComment-1511532 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.