Sofie fra Sandnes Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Min sønn på 22 måneder ble akutt dårlig i barnehagen forrige uke. Han var med i sang og lek, for så å plutselig bli slapp og fjern, pionrød og svett i ansiktet og hodet. Faren kom inn for å hente han omtrent samtidig, og gutten viste ikke den normale gleden ved å se ham, han fikk følelsen av at han så tvers igjennom ham. På vei hjem sovnet han i bilen, for så å våkne, spise mye og være normal resten av kvelden. Hva kan dette ha vært? Har time hos legen på torsdag, men vil gjerne ha en ide om hva jeg skal be legen om (han pleier ikke undersøke for mye på eget initiativ). Av andre ting kan jeg nevne at gutten er tørst og maser om drikke hele tiden, har vært sånn siden jeg sluttet å amme for et år siden. I tillegg sikler han veldig mye om dagen, selv om han allerede har fått de 20 tennene han skal ha. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/208732-anfall-fjern-r%C3%B8d-og-svett-i-barnehagen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunnar Oftedal, barnelege Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Når du beskriver et slikt anfall, skulle jeg gjerne vite hvor lenge siden gutten din hadde spist, fordi lavt blodsukker kan føre til episoder med uvelhet og besvistløshet. Derfor vil det være naturlig å undersøke blodsukkeret etter faste. Det neste jeg ville vurdere er muligheten for at dette kunne være et lite epileptisk anfall. Det er ikke snakk om epilepsi, men et enkeltanfall kan komme av en uregelmessig elektrisk hjernerytme, som kan registeres ved et EEG. En slik undersøkelse bør derfor gjøres. Jeg ville også gjerne vite om han er blodfattig, slik at en blodprosent og jerninnhold bør vurderes. Om dette med tørsten har noen betydning tviler jeg på. Det er mange barn som har en vane eller uvane som er slik at de stadig vil ha noen slurker vann, uten at det betyr noe. Dersom drikkemengden gjennom døgnet er vanlig, vil jeg tro at det ikke har noen sammenheng. Dersom drikkemengden er meget stor, flere liter, ville jeg fått det nærmere undersøkt hos barnelege. Selv om alle tenne er kommet er det fortsatt slik at 2 åringer ofte sikler, slik at jeg ikke tror at det har noen sammenheng. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/208732-anfall-fjern-r%C3%B8d-og-svett-i-barnehagen/#findComment-1510607 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofie fra Sandnes Skrevet 3. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2005 Når du beskriver et slikt anfall, skulle jeg gjerne vite hvor lenge siden gutten din hadde spist, fordi lavt blodsukker kan føre til episoder med uvelhet og besvistløshet. Derfor vil det være naturlig å undersøke blodsukkeret etter faste. Det neste jeg ville vurdere er muligheten for at dette kunne være et lite epileptisk anfall. Det er ikke snakk om epilepsi, men et enkeltanfall kan komme av en uregelmessig elektrisk hjernerytme, som kan registeres ved et EEG. En slik undersøkelse bør derfor gjøres. Jeg ville også gjerne vite om han er blodfattig, slik at en blodprosent og jerninnhold bør vurderes. Om dette med tørsten har noen betydning tviler jeg på. Det er mange barn som har en vane eller uvane som er slik at de stadig vil ha noen slurker vann, uten at det betyr noe. Dersom drikkemengden gjennom døgnet er vanlig, vil jeg tro at det ikke har noen sammenheng. Dersom drikkemengden er meget stor, flere liter, ville jeg fått det nærmere undersøkt hos barnelege. Selv om alle tenne er kommet er det fortsatt slik at 2 åringer ofte sikler, slik at jeg ikke tror at det har noen sammenheng. Tusen takk for svar, jeg vil be fastlegen vår henvise videre for eeg og måling av blodprosent o.l. Håper inderlig at det ikke er noe kronisk... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/208732-anfall-fjern-r%C3%B8d-og-svett-i-barnehagen/#findComment-1510655 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.