Gå til innhold

Hvor mye skal unger spise

Anbefalte innlegg

Gjest litt usikker mamma

Hei

Finnes det et sted på nettet der det står hva og hvor mye unger under året cirka skal spise?

Min er 6 mnd. og jeg er litt usikker på hvor mye av hva når han også får MME. For de skal vel ha mindre MME når de får annen mat i tillegg.....

Skulle gjerne hatt en oversikt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208968-hvor-mye-skal-unger-spise/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hare1365380455

Babyen min spiser i alle fall mye i forhold til alderen, men har en perfekt vekt. Og noen dager vil han nesten ikke ha melk i det hele tatt, andre ganger gjør han ikke annet enn å spise hele dagen :)

Vi voksne kan også ha mer matlyst en dag osv.

Annonse

Jeg ser at i følge NAN-pakken så drikker de 200-250 ml per måltid. Får barnet ditt fast føde i tillegg, så lager du mindre MME til det måltidet.

Men generelt er babyen selv den beste indikatoren på hvor mye mat de trenger. En 6 måneder gammel baby klarer vanligvis å vise når de er mette :)

joa...det skjønner jeg også ;o)

Men litt sånn....når spise middagsglass, grøt til frokost og kvelds, istedet for MME....

Og når starte med brød.

Ah, sånn sett :)

Når du innfører et måltid, så må du nok også gi MME rundt samme tiden til barnet er vant til maten og spiser nok til å bli mett.

De aller fleste starter med grøt, gjerne på dagtid. Dette fordi barnet kan få vondt i magen. Når babyen spiser godt og alt går greit en stund, så kan du innføre et måltid til og kanskje noen nye matvarer? Moste grønnsaker er bra for middagsmåltidet. Middagsglass er greit, bare følg aldersforslagene. (Tips: Ikke gi direkte fra glasset, da spytt bryter ned maten i ettertid, om barnet bare spiser halvparten.)

Når det passer deg og barnet, innfører du et måltid til osv. Men det beste er å prøve få matvarer ad gangen, i tilfelle allergi. Helst ikke mer enn en ny matvare i uka, er rådet jeg har fått.

Var det et bedre svar? :)

Så lenge barnet legger på seg og utviklser seg normalt behøver du ikke å bekymre deg.

Gi barnet annen mat, så mye hun vil. Gi deretter så mye MME at barnet blir mett.

Til måltid uten annen mat, gi MME etter tabellen på pakken.

Friske barn regulerer selv hvor mye de vil spise.

Gjest litt usikker mamma

Ah, sånn sett :)

Når du innfører et måltid, så må du nok også gi MME rundt samme tiden til barnet er vant til maten og spiser nok til å bli mett.

De aller fleste starter med grøt, gjerne på dagtid. Dette fordi barnet kan få vondt i magen. Når babyen spiser godt og alt går greit en stund, så kan du innføre et måltid til og kanskje noen nye matvarer? Moste grønnsaker er bra for middagsmåltidet. Middagsglass er greit, bare følg aldersforslagene. (Tips: Ikke gi direkte fra glasset, da spytt bryter ned maten i ettertid, om barnet bare spiser halvparten.)

Når det passer deg og barnet, innfører du et måltid til osv. Men det beste er å prøve få matvarer ad gangen, i tilfelle allergi. Helst ikke mer enn en ny matvare i uka, er rådet jeg har fått.

Var det et bedre svar? :)

jupp, takk skal du ha :o)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...