Gå til innhold

Kampen ved frokostbordet

Anbefalte innlegg

2-åringen vår er en gjenstridig liten tass som ikke er særlig glad i mat. Han har stadig vekk dårlig apetitt, men spiser til gjengjeld mer i perioder.

Han er tynn og har alltid vært et "problembarn" ved matbordet. Vi har nok ikke vært særlig flinke med ham, men nå skal vi slutte med å være engstelige for ham hvis han ikke spiser, og la ham være mye mer i fred. Likevel lurer jeg på hvordan det er lurest å gå frem.

Vi vil gjerne at alle skal sitte ved matbordet, inkl. ham. Han får servert maten og han får sjanse til å velge pålegg på brødskiva. Evt kan han få valget mellom skive, en frukt, frokostblanding eller yoghurt feks ? Hvis han bare spiser en bit så maser vi ikke. Hvis han ikke rører maten overhodet så maser vi ikke. Hvis han styrer og skriker ved bordet så ber vi ham om å være stille. Hvis han bare fortsetter så tar vi ham vekk fra bordet (?)

Vi gir ham ikke noe annen mat hvis han ikke vil ha skiva si. Men han kan få drikken sin uansett (liker melk og juice).

Vi er litt maktesløse i perioder, men antakelig er han ikke så veldig sulten om morgenen. det varierer også, da, for noen ganger sitter hansom et lyst og spiser godt.

Noen råd ? Andre inspill ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208989-kampen-ved-frokostbordet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min 6 åring har også vært sånn og er sånn enda. Jeg lar henne velge frokosten selv, noen ganger er det en banan eller youghurt, andre ganger müsli og en sjelden gang spiser hun brød. "Noen ganger våkner jeg mett og andre ganger våkner jeg sulten. Og du vet jo det mor at det ikke er godt å presse seg til å gjøre noe man ikke klarer. Det er best for alle at man får velge selv når magen er mett, for du kan faktisk ikke vite hva som skjer i min kropp hele tiden." Jeg bøyer meg i støvet for den der og lar henne altså bestemme selv :)

Gjest lille rosinen

Min 6 åring har også vært sånn og er sånn enda. Jeg lar henne velge frokosten selv, noen ganger er det en banan eller youghurt, andre ganger müsli og en sjelden gang spiser hun brød. "Noen ganger våkner jeg mett og andre ganger våkner jeg sulten. Og du vet jo det mor at det ikke er godt å presse seg til å gjøre noe man ikke klarer. Det er best for alle at man får velge selv når magen er mett, for du kan faktisk ikke vite hva som skjer i min kropp hele tiden." Jeg bøyer meg i støvet for den der og lar henne altså bestemme selv :)

Høres ut som de har hatt om "kroppen min" og "jeg bestemmer over kroppen min" i barnehagen eller på skolen :-)

Det er hvertfall veldig viktig lærdom din datter har fått med seg!

Det var en moden og gjennomtenkt uttalelse, jeg er imponert!:-) ja, det handler vel i bunn og grunn om å vise dem respekt.

Høres ut som de har hatt om "kroppen min" og "jeg bestemmer over kroppen min" i barnehagen eller på skolen :-)

Det er hvertfall veldig viktig lærdom din datter har fått med seg!

Nå har hun akkurat begynt i førsteklasse og både dette året og siste året i bhg har de hatt "jeg bestemmer over min egen kropp" eller noe sånt som tema. Så 4 åringen har også fått med seg sånne ting. Og det er jo ingenting som er bedre enn det.

Annonse

Meget godt sagt!

Helt enig med deg her. Men jeg begrenser melkeinntaket (evt. juice) hos min lille frøken på 5, drikker hun for mye før hun begynner å spise så orker hun ikke mat og hun får ikke lov til å drikke seg mett.

enig. drikke blir satt frem etter at barna har spist en stund hos oss.

:-)

Høres ut som en god plan. Ikke gi ham for mange valg på en gang. Den ene dagen frukt eller brød. Den andre dagen brød eller youghurt osv.

Om dere merker han spekulerer i å bråke for å slippe fra bordet kan dere bare snu stolen andre veien slik at han sitter med ryggen til til han roer seg.

mvh

Uslåelig logikk.

Jeg insisterer likevel på at de har spist noe før de går ut døra, om så bare et halvt eple. Jeg vet nemlig hva som skjer om mangen er for tom noen timer senere.

mvh

Annonse

Høres ut som en god plan. Ikke gi ham for mange valg på en gang. Den ene dagen frukt eller brød. Den andre dagen brød eller youghurt osv.

Om dere merker han spekulerer i å bråke for å slippe fra bordet kan dere bare snu stolen andre veien slik at han sitter med ryggen til til han roer seg.

mvh

takk for tips!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...