Gå til innhold

er det noen som har med ppt tjenesten og gjøre...


Anbefalte innlegg

har ei datter på 5 år som er ei blid og fornøyd jente.var på foreldresamtale i våres og for en uke siden.i våres ville de gjerne att en fra ppt tjenesten så på henne fordi hun ikke alltid var så inntresert i og følge med i sirkelmøtene.hun fikk masse skryt av hvor flink hun er til og ta seg av sin søster,passer på og få med seg alle i leken ute.er det noen som gråter så sier hun ifra med en gang om hva som har skjedd hvis hun har sett det.veldig omsorg for andre.hun er litt distre og sitter ikke bestandig like rolig med en ting over lengre tid. det er slik jeg har blitt fortalt i barnehagen.

det jeg lurer på er om hva ser egentlig ppt tjenesten etter når de ser på henne.om de kommer da..dette ble tatt opp i februar og brevet sendt først nå..

jeg synes jeg hører om så mange barn som har adhd så jeg blir litt engstelig for det..

håper noen kan svare meg litt på dette.

skal ikke sitte og skryte jenta mi opp i skyene og si att hun ikke gjør noe galt.men hjemme kan hun sitte og pussle,tegne og leke ilag med søsteren sin lenge uten problemer...

takknemlig for svar..

Fortsetter under...

Din beskrivelse ligner lite på ADHD synes jeg. Det dere i første omgang kan be om er at noen fra PPT observerer barnet i barnehagen uten at hun selv vet hun blir observert. Kan være greit med en utenforstående person etter som dette er ting dere i svært liten grad har observert hjemme.

Tror også det først som sist kan være greit å få sjekket syn og hørsel av spesialist. Testene på syn og hørsel som gjøres hos helsesøster duger til å finne noen potensielle problemer, men ikke til å fastslå at et barn hører eller ser godt. Dette er noe PPT ofte ber om uansett.

PPT kan høres veldig dramatisk ut og man ser for seg kryptiske diagnoser, milelange journaler og alskens hjelpetiltak. PPT kan være noe så enkelt som at de får forelagt et problem, ser litt på det og kommer med noen gode råd. - Og ferdig med det.

Jeg ser det som stort sett positivt når en barnehage/ skole vil koble inn ekstern hjelp for å yte det beste for et barn.

mvh

Hei!

Jeg tror ikke du har noe å bekymre deg for. Jeg ble sjekket av ppt da jeg var liten (riktignok noen år siden....). Jeg likte nemlig ikke samlingstund, satt ikke stille, var ukonserntret osv. Utover dette var alt bare bra. SÅ førskolelærer ville ha meg sjekket om jeg var skolemoden.

Årsaken til alt hos meg var at jeg syntes samlingstund var kjedelig. Det var visstnok en gutt som hadde veldig kommando der....

ppt så null problemer med meg, og jeg begynte på skole som normalt. Har klart meg bra her i livet jeg, og fått meg høyere utdannelse og alt.

Kanskje hun rett og slett synes det er kjedelig? vansklig å slippe til? Trenger ikke å bety noe. Kanskje heller positivt at det blir sjekket opp?

Din beskrivelse ligner lite på ADHD synes jeg. Det dere i første omgang kan be om er at noen fra PPT observerer barnet i barnehagen uten at hun selv vet hun blir observert. Kan være greit med en utenforstående person etter som dette er ting dere i svært liten grad har observert hjemme.

Tror også det først som sist kan være greit å få sjekket syn og hørsel av spesialist. Testene på syn og hørsel som gjøres hos helsesøster duger til å finne noen potensielle problemer, men ikke til å fastslå at et barn hører eller ser godt. Dette er noe PPT ofte ber om uansett.

PPT kan høres veldig dramatisk ut og man ser for seg kryptiske diagnoser, milelange journaler og alskens hjelpetiltak. PPT kan være noe så enkelt som at de får forelagt et problem, ser litt på det og kommer med noen gode råd. - Og ferdig med det.

Jeg ser det som stort sett positivt når en barnehage/ skole vil koble inn ekstern hjelp for å yte det beste for et barn.

mvh

har sjekket syn og hørsel og det er helt på topp..

Min stesønn fikk litt hjelp der for et par års tid siden. Vil skryte masse av dem.

Og dersom barnehagen vil koble dem inn synes jeg du skal ta imot det. Og om barnet får en eller annen form for diagnose må det jo være fint å vite det nå så kan du kanskje gi henne en støttende hånd om ho trenger det framover.

Annonse

Gjest surreal

Hei!

Jeg syns det er veldig positivt at barnehagen kjenner sin begrensning og søker mer kompetanse utenfra når de trenger det.

PPT kan høres litt dramatisk ut, og som noen andre her nevner; man ser for seg alskens diagnoser..

Min erfaring (som ped.leder) er at dersom det IKKE er noe å bekymre seg for, trekker de seg fort ut - de er helt råe på observasjon! :) (De ser fort hva som er hva, gjerne etter 1-3 gangers observasjon).

Dersom det er enkelte ting barnet sliter med, men ellers fungerer helt fint, gir de generelle og konkrete råd for hvordan personalet (og foreldrene) bør/skal jobbe rundt dette barnet.

Dersom de avdekker at barnet sliter med mer alvorlige ting, tar de tak i dette ved å utføre div. tester (språklige/modenhetstester), og henviser til andre instanser for videre utredning. Alt foregår veldig ryddig og i dialog med foreldrene hele veien.

Det jeg stusser litt på, er at bhg. går rett til PPT, ikke til pedagogisk fagsenter eller spesialpedagog først. (Mange kommuner/bydeler har et slags kompetansesenter der man kan få hjelp for "mindre" alvorlige ting) En av grunnene til at de har valgt å gå rett til PPT (bortsett fra at det kanskje ikke finnes et slik i deres område?), kan være at barnet er såpass gammelt at barnehagen syns det haster litt. (For å få tid til å jobbe med dette mtp. skolestart).

Jeg syns det høres ut som om de kanskje har reagert litt sent med henvisningen dersom de har vært bekymret for dette såpass lenge, men det er jo ikke alltid så lett å vite hvordan barn utvikler seg. Hos de aller fleste går slike ting seg til etter hvert som de blir mer modne, og det høres forsåvidt rimelig ut å vente til etter sommeren. Men så sent på høsten syns jeg kanskje er i seneste laget ja.

Jeg syns likevel dere bør ta imot hjelpen (de kan ikke henvise dersom dere ikke er enige i det) og være glad for at barnet ditt får kyndig oppfølging. Dersom hun bare er "litt sen" i modningen med disse tingene, så er det jo greit at PPT har en uttalelse på det. :))

Lykke til!!

Ofte ønsker barnehagen å få konkrete tips og veiledning på konkrete situasjoner . Dette for å bedre barnets "svake" sider , trenger ikke å ha noe med diagnoser å gjøre . Dette kan være med å styrke barnet , bedre rustet til å ta fatt på skolegangen . Dessuten ..skulle det være en eller annnen diagnose i bildet , er det jo bedre å få det i tidlig alder uansett .

Det er jo snakk om tilrettelegging ut fra barnets behov , det er jo bra :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...